  • 1. Data: 2012-02-13 09:44:25
    Temat: Masz firmowe auto? Uważaj, bo zapłacisz dodatkowy podatek
    Od: Rafał Wiśniewski <r...@p...onet.pl>

    http://auto.dziennik.pl/prawo-na-drodze/artykuly/379
    067,fiskus-poluje-na-naiwnych-uzytkownikow-firmowych
    -aut.html

    Dziennik.pl Wiadomość z dnia: 2012-02-13
    Ostatnia aktualizacja: 06:51
    Serwis:MotoryzacjaPrawo
    Masz firmowe auto? Uważaj, bo zapłacisz dodatkowy podatek
    Urzędnicy skarbowi znaleźli świetny sposób, jak szybko i skutecznie
    sprawdzić wykorzystanie służbowych samochodów przez pracowników. Chodzi
    o ustalenie, czy taki pojazd służy zatrudnionemu do celów prywatnych.
    Jak wyliczył "DGP" używanie służbowego samochodu może kosztować nawet
    280 zł miesięcznie.
    Mechanizm jest prosty: pracownik fiskusa przychodzi na kontrolę do
    firmy. Pyta szefa, czy zatrudnione osoby jeżdżą firmowymi autami. Gdy
    odpowiedź jest twierdząca, urzędnik pyta, czy ten sam pracownik może
    używać pojazdu również prywatnie. Tu zazwyczaj pada odpowiedź, że nie.

    Ale przecież urzędnik nie może, ot tak, po prostu uwierzyć
    przedsiębiorcy. Stosuje więc fortel. Przychodzi do siedziby spółki tuż
    przed zamknięciem. Skrupulatnie liczy samochody na parkingu. Gdy
    któregoś brakuje, prosi o listę pracowników, którzy nie zdążyli dotrzeć
    do firmy.

    Następnego dnia urzędnik od rana gości u przedsiębiorcy i wzywa na
    świadków pracowników, którzy pracowali do późnych godzin wieczornych i
    nie odstawili służbowych aut na firmowy parking. I tu zaczynają się schody.

    - Pracownicy zaskoczeni wezwaniem ze skarbówki w ogniu pytań często
    przyznają, że wykorzystują auto służbowe prywatnie w dowolnym zakresie.
    Niektórzy posuwają się do szczegółowych opisów, że pojechali takim
    samochodem na urlop, wożą dzieci do szkoły, a przy okazji załatwiają
    sprawy dla firmy - żali się w rozmowie z nami przedsiębiorca z Wrocławia.

    Gdy urzędnik dostaje na tacy takie informacje, zaciera ręce. W decyzji
    po kontroli spokojnie może określić wysokość nieodpłatnych świadczeń na
    rzecz pracownika. Szef od takiego prezentu powinien pobrać podatek. Gdy
    tego nie robi, za zatajanie informacji o dochodach i uszczuplanie kasy
    państwa może dodatkowo zapłacić grzywnę.

    Za swoje roztargnienie również pracownik musi później słono płacić. Gdy
    tylko przyzna się, że samochodu używał często i chętnie poza służbowymi
    wyjazdami, inspektorzy mogą przystąpić do zasadniczej części swojego
    zadania: wymierzenia dodatkowego podatku. A ten wyliczają od cen
    obowiązujących w danym mieście za wynajęcie podobnego samochodu na taki
    czas, do jakiego przyznał się w trakcie kontroli skarbowej naiwnie
    pracownik.

    Jeśli np. potwierdził, że samochodem firmowym przejeżdża całe weekendy,
    to już można policzyć minimum 8 dni użytkowania auta należącego do firmy
    w celach prywatnych za każdy miesiąc. Jeśli wziąć pod uwagę, że średnia
    cena wynajęcia samochodu osobowego to 75 - 200 zł za dobę, to w jednej
    chwili pensja pracownika wzrasta o 600 - 1600 zł.

    Od tego trzeba zaś zapłacić od 100 do 280 zł dodatkowego podatku. I to
    przy założeniu, że dochody pracownika mieszczą się w pierwszym
    najniższym przedziale skali podatkowej. Gdy samochód jest większy i tym
    samym bardziej wartościowy, koszty kontroli robią się wyższe (za
    wynajęcie niektórych pojazdów płaci się nawet 500 zł za dobę).

    Ewa Matyszewska
    Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
    Lubisz wiedzieć? Newsletter dziennik.pl - mocna strona informacji
    najnowsze informacje, tylko rzetelne dane | w każdy poniedziałek i
    piątek wprost na Twój osobisty adres mailowy
    bezpłatny i szybki zapis na stronie http://www.dziennik.pl/ankieta/
    (C) 2010 Infor Biznes Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • 2. Data: 2012-02-13 10:56:39
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    Świetnie.
    Dzięki tej wstrząsającej informacji wiemy, że są przedsiębiorcy nie
    potrafiący prawidłowo prowadzić spraw papierkowych w firmie.

    --
    Bydlę

  • 3. Data: 2012-02-13 20:09:17
    Od: "kajus44" <k...@i...pl>

    Bydlę wrote:
    > Świetnie.
    > Dzięki tej wstrząsającej informacji wiemy, że są przedsiębiorcy nie
    > potrafiący prawidłowo prowadzić spraw papierkowych w firmie.

    Nie, dzięki temu wiemy, że możliwość jeżdżenia służbowym samochodem do domu
    po pracy, które to jeżdżenie jest jednym z plusów tejże pracy (oprócz
    szkoleń, finansowania np. szkoły albo ubrań roboczych) - jest kolejną
    pośrednią metodą urzędników "jak wyruchać człowieka na dodatkową kasę" w
    literze prawa i skuteczniej niż gangi wymuszające haracze.

  • 4. Data: 2012-02-13 21:15:23
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    kajus44 w <news:jhbn4r$m69$1@usenet.news.interia.pl>:

> [...]
    > pośrednią metodą urzędników "jak wyruchać człowieka na dodatkową kasę" w
    > literze prawa i skuteczniej niż gangi wymuszające haracze.

    Skup sie na tym:

[...]

    Tomasz Nycz

  • 5. Data: 2012-02-13 21:19:03
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    W dniu 2012-02-13 21:15, 'Tom N' pisze:

> [...]
    > świadków pracowników, którzy pracowali do późnych godzin wieczornych i
    > nie odstawili służbowych aut na firmowy parking."

    Mi to się podoba. Wnioskuję, że urzędnicy skarbówek zamierzają
    zasponsorować nam budowę parkingów :)

  • 6. Data: 2012-02-13 22:02:42
    Od: "kajus44" <k...@i...pl>

    'Tom N' wrote:

> [...]
    > świadków pracowników, którzy pracowali do późnych godzin wieczornych i
    > nie odstawili służbowych aut na firmowy parking."

    My chyba mowimy o różnych aspektach tej sprawy, bo ja się skupiłem na tym:
    "Chodzi o ustalenie, czy taki pojazd służy zatrudnionemu do celów
    prywatnych". Jadąc samochodem słuzbowym do domu nie kupujesz biletu, tym
    samym przez Ciebie państwo jest dymane na kilka groszy dziennie, w skali
    roku to dosyć pokaźna kwota, a przeliczajac to na ilosć takich oszustów i
    elementów wywrotowych Państwo ma mniej na szkolnictwo, służbę zdrowia i
    stadiony. A w sumie tak tylko sobie pierdolę i przesadzam, wszak chodzi o
    to, że każdy, który musiałby zostawić samochód na służbowym parkingu ochoczo
    pobiegłby do wypożyczalni samochodów, zasilając pośrednio w ten sposób
    budżet gminy (VAT) ora zbudżet Państwa, którego władze mogłyby wtedy dokupic
    do iPadów po AirBooku.

  • 7. Data: 2012-02-13 22:17:35
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    kajus44 w <news:jhbtph$1ja$1@usenet.news.interia.pl>:

    > My chyba mowimy o różnych aspektach tej sprawy

    Ty tak.

> [...]
    > roku to dosyć pokaźna kwota, a przeliczajac to na ilosć takich oszustów i
    > elementów wywrotowych Państwo ma mniej na szkolnictwo, służbę zdrowia i

    Ba, ilu oszustów nie jedzie służbowym samochodem do domu (paliwo jest
    opodatkowane i to zdrowo), tylko zasuwa rowerem , albo per pedes... Ilu
    kupuje miesięczne...

    Ale wracając do tego co Bydlę napisało: jaki przepis zmusza do parkowania na
    nieistniejącym parkingu firmowym, dlaczego firmowy parking nie może być "pd
    domem pracownika"

> [...]
    > pobiegłby do wypożyczalni samochodów, zasilając pośrednio w ten sposób

    Pisząc cos o VAT pokazałeś, że nie wiesz o czym piszesz -- smutne, ale
    prawdziwe.

    --
    Tomasz Nycz

  • 8. Data: 2012-02-13 22:48:53
    Od: "Pentaprism" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Rafał Wiśniewski <r...@p...onet.pl> napisał(a):

    > http://auto.dziennik.pl/prawo-na-drodze/artykuly/379
    067,fiskus-poluje-na-
    naiwny
    > ch-uzytkownikow-firmowych-aut.html

    W końcu jakiś krok w stronę cywilizowanych krajów. Oczywiście grupowym buco-
    oszustom to się nie spodoba i zaraz będę darły ryja że jaktakmożna, skandal itp.

  • 9. Data: 2012-02-13 23:08:33
    Od: "kajus44" <k...@i...pl>

    Pentaprism wrote:

    067,fiskus-poluje-na-

    > W końcu jakiś krok w stronę cywilizowanych krajów. Oczywiście
    > grupowym buco- oszustom to się nie spodoba i zaraz będę darły ryja że
    > jaktakmożna, skandal itp.

    A co w tym cywilizowanego?

  • 10. Data: 2012-02-13 23:29:05
    Od: "kajus44" <k...@i...pl>

    'Tom N' wrote:

    > Ty tak.

    Żeby podejścia były różne to musi być minimum dwóch rozmówców, czyli ja i
    Ty.
    Poza tym pewnie to zbyt abstarakcyjne dla mnie, ale nie umiem połączyć w
    logiczną całość zdania o złym prowadzeniu spraw papierkowych z parkowaniem
    pod domem, takie skróty myślowe są dla mnie zbyt skrótowe.

    > Ale wracając do tego co Bydlę napisało: jaki przepis zmusza do
    > parkowania na nieistniejącym parkingu firmowym, dlaczego firmowy
    > parking nie może być "pd domem pracownika"

    No i dziękuję za wskazanie.

    Resztę wyciąłem bo mi wstyd.