  • 21. Data: 2011-05-22 19:30:57
    Temat: Re: Licznik bez obciążenia kręci się, martwić się?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 May 2011 19:43:44 +0200, Irokez wrote:
    >No i chyba się zatrzymało.
    >Nabiło 0.1kWh i teraz stoi.
    >Może kable musiały się wygrzać ;)

    Woda odparowala :-)

    J.

  • 22. Data: 2011-05-22 20:04:45
    Temat: Re: Licznik bez obcišżenia kręci się, martwić się?
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    W swojej wiadomości J.F. napisał:

    > To teraz jeszcze podlacz ten klebek pod licznik, moze byc na koncu
    > tego dlugiego kabla, i zobacz czy sie inaczej kreci :-)

    Niestety nie mogę zmienić miejsca podłączenia licznika ponieważ
    jest on zaplombowany a nie zamierzam zakładać nowego wątku
    "jak wygrać z ZE w sądzie po zerwaniu plomby z licznika w celu
    dokonania drobnych pomiarów".

    Wiem że licznik teoretycznie mierzy tylko moc czynną jednak nie
    jestem pewien że licznik mechaniczny liczy tylko czynną bez biernej.

    --
    pzdr, j.r.

  • 23. Data: 2011-05-22 20:32:13
    Temat: Re: Licznik bez obci?żenia kręci się, martwić się?
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-05-22 17:07, J.F. pisze:

    > teoretycznie masz racje, a praktycznie to nie mozna powiedziec z gory
    > jak zareaguje. Szczegolnie ze strojony raczej tak zeby poprawnie
    > uzwgledniac obciazenie .. indukcyjne.

    Licznik to nie fortepian i się go nie stroi.

    W jakich jednostkach liczy licznik? kWh, to znaczy, że ma liczyć energię
    czynną.

    Jakby miał "uwzględniać" energię bierną, to powinien liczyć w
    jednostkach kVArh.

    Jeśli natomiast uważasz, że licznik powinien "uwzględniać" energię
    bierną przez doliczenie jej (sic!) do energii czynnej, to podaj przepis,
    który na to pozwala.

  • 24. Data: 2011-05-22 21:03:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 May 2011 22:32:13 +0200, Tomasz Wójtowicz wrote:

    >Licznik to nie fortepian i się go nie stroi.

    To ciekawe na czym polega operacja wzorcowania licznika, bo to
    popularne zajecie.

    >W jakich jednostkach liczy licznik? kWh, to znaczy, że ma liczyć energię
    >czynną.
    >Jakby miał "uwzględniać" energię bierną, to powinien liczyć w
    >jednostkach kVArh.

    I wlasnie dlatego zeby nie uwzglednial potrzeba strojenia.

    >Jeśli natomiast uważasz, że licznik powinien "uwzględniać" energię
    >bierną przez doliczenie jej (sic!) do energii czynnej, to podaj przepis,
    >który na to pozwala.

    Umowa z dostawca energii ? Biorac pod uwage te typowe to wcale by to
    takie dziwne nie bylo :-)

    J.

  • 25. Data: 2011-05-22 21:06:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 May 2011 22:04:45 +0200, j.r. wrote:

> [...]
    >jest on zaplombowany a nie zamierzam zakładać nowego wątku
    >"jak wygrać z ZE w sądzie po zerwaniu plomby z licznika w celu

    Dlatego proponowalem na koncu juz istniejacego kabla, tam gdzie
    mozesz. I sprawdzenie jak wplynie obciazenie dwoma kablami :-)

  • 26. Data: 2011-05-22 21:06:53
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    > W pewnym określonym miejscu powinna się zatrzymywać. Na ośce tarczy jest
    > taki specjalny drucik ferromagnetyczny który hamuje tarczę przechodząc koło
    > magnesu.

    Faktycznie, miałem taki licznik w domu we wczesnym dzieciństwie i
    rzeczywiście, on zasuwa aż czarny pasek znajdzie się z przodu i wtedy
    się zatrzymuje. Ciekawe, że ten magnes jest na tyle silny, że jeśli
    obciążenie wyłączone zostanie zaraz po tym jak pasek przejdzie, to
    tarcza potrafi się cofnąć, aż pasek znowu ustawi się z przodu.

  • 27. Data: 2011-05-22 21:16:09
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-05-22 23:03, J.F. pisze:

    > To ciekawe na czym polega operacja wzorcowania licznika, bo to
    > popularne zajecie.

    Mimo wszystko wydaje mi się, że moment obrotowy tarczy pochodzi od
    U*I*cos(fi), tak więc wzorcowanie polega na tym, że jeśli przepłynie
    1kWh, to żeby licznik pokazał 1kWh +- tolerancja. A przepływ kVAr nie
    powinien obracać tarczą niezależnie od tego, czy licznik jest
    wywzorcowany, czy nie.

    Dlatego mówię, że jeśli przepływ np. 1kVArh miałby spowodować nabicie
    np. 0,1 kWh, to załóżmy sobie wszyscy duże baterie kondensatorów w
    instalacjach, niech płynie -10kVArh, a licznik w każdej godzinie odejmie
    nam z rachunku 1 kilowatogodzinę :-D

  • 28. Data: 2011-05-22 21:22:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Ale moze najpierw odlaczyc ten kabel i zobaczyc sam licznik.
    >
    > Ciekawe - pojemnosc czy uplywnosc ?

    Pojemność -> moc pozorna -> prąd w przewodzie -> straty omowe ->
    składowa rzeczywista mocy -> obracanie się licznika.
    Jak licznik obciążymy praktycznie bezstratnym kondensatorem na zaciskach
    to się nie ruszy. Linia kablowa niestety jest linią o stałych
    rozłożonych RC (indukcyjność na realnych długościach przy 50 Hz jest
    pomijalna) i pobiera składową rzeczywistą na grzanie przewodów.

    --
    Darek

  • 29. Data: 2011-05-22 21:43:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 May 2011 23:22:12 +0200, Dariusz K. Ładziak wrote:

    >Pojemność -> moc pozorna -> prąd w przewodzie -> straty omowe ->
    >składowa rzeczywista mocy -> obracanie się licznika.

    Darku, ale widziales ile sie kolega doliczyl - 2mA, jakie to moze dac
    straty na kablu 6 mm^2 ?

    J.

  • 30. Data: 2011-05-22 21:47:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 May 2011 23:16:09 +0200, Tomasz Wójtowicz wrote:

    >Mimo wszystko wydaje mi się, że moment obrotowy tarczy pochodzi od
    >U*I*cos(fi), tak więc wzorcowanie polega na tym, że jeśli przepłynie
    >1kWh, to żeby licznik pokazał 1kWh +- tolerancja.

    A jak pokazuje 1.1kWh i to jest poza tolerancja, to co sie robi ? :-)

    >A przepływ kVAr nie
    >powinien obracać tarczą niezależnie od tego, czy licznik jest
    >wywzorcowany, czy nie.

    Nie powinien. Co nie znaczy ze sie nie obroci.
    I po to fabryka doklada staran, zeby sie nie obrocil.

> [...]
    >np. 0,1 kWh, to załóżmy sobie wszyscy duże baterie kondensatorów w
    >instalacjach, niech płynie -10kVArh, a licznik w każdej godzinie odejmie

    Nie wiedziec dlaczego energetycy bardzo nie lubia obciazenia
    pojemnosciowego. Za moc bierna indukcyjna sa kary, ale pojemnosciowa
    wieksze :-)

    J.