-
1. Data: 2011-05-21 15:00:17
Temat: Gwiazda-trójkąt - zyżycie energii
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Czy jak mam silnik podłączony w gwiazdę to zużyje mniej prądu niż w układzie
trójkąta.
Chodzi o to co wykaże licznik.
Pomijam, że będzie wolniej, dłużej itp.
Silnik obciążony na tyle, że ma 80% obrotów.
Ja myślałem, że mniej. Ale podobno tyle samo.
Silnik napędza wentylator odpylania w stolarni. Jak nie potrzeba dużej mocy
ssącej załączony jest w gwieździe.
Robert
-
2. Data: 2011-05-21 15:58:00
Temat: Re: Gwiazda-trójkąt - zyżycie energii
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
No dobra, policzyłem obroty licznika energii.
Tak w pamięci bo telefon ma tysiące bajerów a minutnika czy stopera akurat
nie ma.
No i wyszło, że około połowę mniej energii zużył na wolnym biegu w gwieździe
niż trójkącie.
Robert
-
3. Data: 2011-05-21 20:17:56
Temat: Re: Gwiazda-trójkąt - zyżycie energii
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Sat, 21 May 2011 16:00:17 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
> Pomijam, że będzie wolniej, dłużej itp. Silnik obciążony na tyle, że ma
> 80% obrotów.
To na pewno jest silnik indukcyjny?
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
4. Data: 2011-05-21 22:31:18
Temat: Re: Gwiazda-trójkąt - zyżycie energii
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Użytkownik "Jaroslaw Berezowski
> To na pewno jest silnik indukcyjny?
Tak, indukcyjny. Napisałem 80% aby nie napisać, że bez obciążenia.
Pewnie teraz okaże się, że indukcyjne nie mogą się kręcić wolniej.
No to załóżmy, że bez obciążenia i z pełnym obciążeniem.
Robert
-
5. Data: 2011-05-21 22:43:07
Temat: Re: Gwiazda-trójkąt - zyżycie energii
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Sat, 21 May 2011 23:31:18 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
> Użytkownik "Jaroslaw Berezowski
>
>> To na pewno jest silnik indukcyjny?
>
> Tak, indukcyjny. Napisałem 80% aby nie napisać, że bez obciążenia.
20% poślizgu przy obciążeniu nominalnym to jakaś strasznie wysoka liczba.
> Pewnie teraz okaże się, że indukcyjne nie mogą się kręcić wolniej.
>
> No to załóżmy, że bez obciążenia i z pełnym obciążeniem.
Jak silnik jest przewymiarowany to owszem, przełączenie w gwiazdę może
zmniejszyć pobór mocy czynnej (spadek mocy strat w silniku). Ale o połowę
to nierealna wartość.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
6. Data: 2011-05-22 08:03:40
Temat: Re: Gwiazda-trójkąt - zyżycie energii
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sat, 21 May 2011 16:58:00 +0100, Robert Wańkowski wrote:
>No dobra, policzyłem obroty licznika energii.
>No i wyszło, że około połowę mniej energii zużył na wolnym biegu w gwieździe
>niż trójkącie.
silnik ma mniejszy moment, wiec wentylator musi sie krecic wolniej,
wiec potrzebuje mniej mocy na wale, wiec i na liczniku powinno sie
odbic.
Masz tam rozdzielone wloty na kilka urzadzen ?
Ale mozesz sprobowac zatkac nieuzywane, i zobaczyc co wtedy wyjdzie.
Ogolnie wentylator powinien wtedy mniejszy opor stawiac i nawet na
trojkacie pobor mocy powinien byc mniejszy.
Przynajmniej rzeczywistej - bo bierna chyba wzrosnie :-)
J.
-
7. Data: 2011-05-22 09:58:08
Temat: Re: Gwiazda-trójkšt - zyżycie energii
Od: Mirek <i...@z...adres>
On 22.05.2011 10:03, J.F. wrote:
> silnik ma mniejszy moment, wiec wentylator musi sie krecic wolniej,
> wiec potrzebuje mniej mocy na wale, wiec i na liczniku powinno sie
> odbic.
Z tym, że nie indukcyjny. Jak kręci się wolniej niż swoje obroty
znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.
Wntylator jest upierdliwy dla silnika indukcyjnego - zobacz na
charakterystyki.
Oczywiście są silniki o specjalnie dobranej charakterystyce
(moment=f(obroty)), ale one z definicji mają niższą sprawność -
wentylator schłodzi ;)
Mirek.
-
8. Data: 2011-05-22 18:07:44
Temat: Re: Gwiazda-trójkšt - zyżycie energii
Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>
Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
news:iramni$oov$1@news.onet.pl...
> Z tym, że nie indukcyjny. Jak kręci się wolniej niż swoje obroty
> znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.
O czym ty piszesz? Przecież silnik dostosowany do pracy gwiazda/trójkąt
gwizda na to serdecznie. Są nawet układy rozruchowe silników o ile są
przeznaczone do takiej pracy - gwiazda/trójkąt w postaci od najprostrzych
przełączników obrotowych czyli wyłączony/gwiazda/trójkąt.
Marek
-
9. Data: 2011-05-22 20:45:17
Temat: Re: Gwiazda-trójkšt - zyżycie energii
Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>
W dniu 2011-05-22 20:07, 4CX250 pisze:
> Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
> news:iramni$oov$1@news.onet.pl...
>> Z tym, że nie indukcyjny. Jak kręci się wolniej niż swoje obroty
>> znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.
>
> O czym ty piszesz? Przecież silnik dostosowany do pracy gwiazda/trójkąt
> gwizda na to serdecznie. Są nawet układy rozruchowe silników o ile są
> przeznaczone do takiej pracy - gwiazda/trójkąt w postaci od
> najprostrzych przełączników obrotowych czyli wyłączony/gwiazda/trójkąt.
Ale rozruch gwiazda-trójkąt nie koniecznie jest regulacją ekonomiczną.
Dlatego, że w silniku asynchronicznym klatkowym, przy stałym momencie
hamującym, na gwieździe obroty są znacznie mniejsze niż na trójkącie. A
mniejsze obroty, to większy poślizg czyli mniejsza sprawność. Żeby się
potem nie okazało, że przez przełączenie z trójkąta na gwiazdę moc
elektryczna silnika spadła 3 razy, ale moc mechaniczna spadła np. 10
razy, przy czym reszta mocy poszła na grzanie i spaliła silnik.
Dlatego to, że można przeprowadzić rozruch gwiazda-trójkąt, nie znaczy,
że dany silnik może stale pracować na gwieździe.
W przypadku wentylatorów to nie wiem, bo tam moment hamujący jest
funkcją prędkości obrotowej, ale przy obciążeniach z grubsza stałych,
np. dźwignice, to już widać wyraźnie.
-
10. Data: 2011-05-23 10:04:51
Temat: Re: Gwiazda-trójkšt - zyżycie energii
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w
> On 22.05.2011 10:03, J.F. wrote:
>> silnik ma mniejszy moment, wiec wentylator musi sie krecic
>> wolniej,
>> wiec potrzebuje mniej mocy na wale, wiec i na liczniku powinno
>> sie
>> odbic.
>
> Z tym, że nie indukcyjny. Jak kręci się wolniej niż swoje obroty
> znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.
> Wntylator jest upierdliwy dla silnika indukcyjnego - zobacz na
> charakterystyki.
Moze i jest, ale w wiekszosci wentylatorow jest wlasnie taki
silnik.
> Oczywiście są silniki o specjalnie dobranej charakterystyce
W szczegolnosci te male biurowo-domowe - o kilku regulowanych
predkosciach.
J.