  • 1. Data: 2013-01-04 19:33:59
    Temat: Ledy zasilane z 230V - wątpliwości do schematu
    Od: Marek <f...@f...com>

    Zmobilizowany watkiem o żarówkach postanowiłem wymienic czesto
    przepalające sie żarówki w lampach dekoracyjnych. Jako, ze nie
    znalazłem w sklepach ledow w gwincie E14 z mała bańką (tzw.
    "lodowkowe") postanowiłem skonstruować je samemu. Pomysł prosty, użyć
    kondensatora jako ogranicznika prądu, mostek prostowniczy żeby diody
    nie zasilać wstecznie.
    Przeglądając różne schematy w sieci natknąłem się nas stronę:
    http://www.marcspages.co.uk/tech/6103.htm
    zawierająca schemat:
    http://www.marcspages.co.uk/tech/6103a.gif

    Mam pytanie dot. tego schematu. Dlaczego autor przemilczal, ze w
    momemcie wlaczenia takiego układu pojawi się szpilka napięciowa (jak
    się trafi na szczyt okresu), ktora przepali diody?
    Zacząłem testować ten układ i niestety przepala diody przy
    załączeniu. Używam 4 diod plcc w szeregu, mają If 60mA, Ifmax 90mA,
    użyty kondensator jak na schemacie 470nF. Max prąd jaki może płynąć
    (zmierzone na zwarciu) w tym układzie to 30mA, czyli nie przekracza
    If diod.
    Czy diody plcc mają większa rezystancję przy załączeniu, stad nie sa
    w stanie "zdławić" tej szpilki napięciowej?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-01-04 20:13:21
    Temat: Re: Ledy zasilane z 230V - wątpliwości do schematu
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości
> [...]

    >momemcie wlaczenia takiego układu pojawi się szpilka napięciowa (jak
    >się trafi na szczyt okresu), ktora przepali diody?

    Bo nie przepali.

    >Zacząłem testować ten układ i niestety przepala diody przy
    >załączeniu. Używam 4 diod plcc w szeregu, mają If 60mA, Ifmax 90mA,
    >użyty kondensator jak na schemacie 470nF.

    a rezystor 220 ohm jest ?

    widac jakies kiepskie te diody ... a moze zle podlaczone ?

    1.5A w szybko zanikajacym impulsie nie powinno diody uszkodzic.

    P.S. moze sie przydac rezystor ~1Mohm rownolegle z kondensateorem -
    zeby go rozladowac w czasie wylaczenia, a nie ze na kondesatorze 300V,
    w sieci 330V i razem 630 V.

    PPS. mozesz zwiekszyc opornik - 470ohm przy 30mA to nadal tylko 0.4
    W, a prad udarowy dwa razy mniejszy.

    Albo dodaj ten elektrolit filtrujacy - i pik stlumi, i migac nie
    bedzie.

    PPPS. Za duze ?
    http://allegro.pl/g9-e27-lub-e14-24-x-smd-led-5050-4
    20-lm-rybnik-i2851014798.html
    http://allegro.pl/zarowka-e14-27-led-smd-5050-230v-z
    imna-ledline-i2849574970.html
    http://allegro.pl/zarowka-e14-e27-24-led-smd-5050-23
    0v-5w-ciepla-i2851287629.html
    bo to chyba niekoniecznie
    http://allegro.pl/zarowka-do-lodowki-tablicowa-led-e
    14-zuzycie-0-5w-i2857662108.html

    Ale ta banke bym zdjal - niech sie chlodzi.

    J.

  • 3. Data: 2013-01-04 20:36:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 4 Jan 2013 20:13:21 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Bo nie przepali.

    A jednak, nawet nie blysna, od razu szlag je trafia.

    > a rezystor 220 ohm jest ?

    jest.

    > widac jakies kiepskie te diody ... a moze zle podlaczone ?

    AWT722, no bez przesady, jak można je źle podlaczyc?

    > P.S. moze sie przydac rezystor ~1Mohm rownolegle z kondensateorem -

    Jest 400k.
    Diody przestają się przepalac, gdy zasile je przez rez 6.5k, ale to
    przeciez bez sensu bo się grzeje. A po to chce użyć kondensator żeby
    wyeliminować grzanie rezystora.

    > Albo dodaj ten elektrolit filtrujacy - i pik stlumi, i migac nie
    > bedzie.

    Dodałem, strzelił aż miło (był na 16V). Planuje dodać zenera 1W +
    kondensator dopiero.

    > PPPS. Za duze ?

    http://allegro.pl/g9-e27-lub-e14-24-x-smd-led-5050-4
    20-lm-rybnik-i28510
    14798.html

    Za duże, chodzi o takie, w których bańka jest średnicy gwintu.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2013-01-04 21:24:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości
    On Fri, 4 Jan 2013 20:13:21 +0100, "J.F"
    >A jednak, nawet nie blysna, od razu szlag je trafia.

    Kiedys testowalem jednego zwyklego 5mm leda bez opornika ... nawet on
    pare razy swiecil, zanim trafilem w odpowiedni szczyt.

    >AWT722, no bez przesady, jak można je źle podlaczyc?

    Odwrotnie ? Mostek zly ?

    > P.S. moze sie przydac rezystor ~1Mohm rownolegle z kondensateorem -
    > Jest 400k.
    >Diody przestają się przepalac, gdy zasile je przez rez 6.5k,

    No to niby podlaczone poprawnie ... a moze kondensator przebity ? ALe
    nie , piszesz ze 30mA plynie ..

    >Dodałem, strzelił aż miło (był na 16V). Planuje dodać zenera 1W +
    >kondensator dopiero.

    z LED czy bez ? Bez strzeli, ale LED ogranicza napiecie rownie dobrze
    jak zener ... poki sie nie przepala :-)

    -420-lm-rybnik-i2851014798.html
    >Za duże, chodzi o takie, w których bańka jest średnicy gwintu.

    A to takich zarowek nie pamietam ...

    J.

  • 5. Data: 2013-01-04 21:55:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 4 Jan 2013 21:24:21 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No to niby podlaczone poprawnie ... a moze kondensator przebity ?
    ALe
    > nie , piszesz ze 30mA plynie ..

    No wlasnie, też myślałem ze przebity, ale 30mA jak byk na zawarciu.

    > z LED czy bez ? Bez strzeli, ale LED ogranicza napiecie rownie
    dobrze

    Już nie pamiętam, być może ledy mi sie odpiely od ukladu.
    No ale ciągle ciekawym czemu te diody nie przeżywają, bo schemat jest
    dosc popularny a jednak nie działa :) Spalilem już 6 a 8zl sztuka :/

    --
    Marek

  • 6. Data: 2013-01-04 22:00:24
    Od: m...@w...pl

    W dniu piątek, 4 stycznia 2013 18:33:59 UTC użytkownik Marek napisał:
> [...]
    >

    > Mam pytanie dot. tego schematu. Dlaczego autor przemilczal, ze w
    >
    > momemcie wlaczenia takiego układu pojawi się szpilka napięciowa (jak

    Mogl nie wiedziec co pisze :-D

    > Czy diody plcc mają większa rezystancję przy załączeniu, stad nie sa
    >
    > w stanie "zdławić" tej szpilki napięciowej?

    W schemacie brakuje przede wszystkim kondensatora wygładzającego i rezystora w szereg
    z diodą.

    To kondensator "połknie" szpilke która powstanie przy włączeniu w mas sinusoidy.

    Za kondensatorem a miedzy diodą LED należy wstawić rezystor rzedu 10 do 33 ohm. Dioda
    LED gdy przewodzi ma minimalną impedancję i bez rezystora szeregowego kondensator
    praktycznie nie bedzie pracował. Musiał by być bardzo duży. Rezystor w szereg z diodą
    umożliwi kondensatorowi prace. Bez niego hmmm każde wieksze zakłucenie - czytaj
    wyzsze harmoniczne w przebiegu sieci zrobia to samo co załączenie Twojej diody w
    ukłądzie jak podałeś.

    Jeszcze jedno - kondensator musi byc klasy X. X1 lub X2. Kondensatory na prąd stały
    przy napięciu 400V nie popracują długo.

    Powodzenia w eksperymentach.

  • 7. Data: 2013-01-04 23:15:13
    Od: Wmak <h...@u...narkive.com>

    Na kondensatorze w chwili wyłączania zostaje czasem napięcie równe wartości
    szczytowej zasilania - ponad 320V.
    Przy kolejnym włączeniu sumuje się to z chwilowym napięciem sieciowego sinusa.
    Proponuję dać równolegle do kondensatora rozładowujący rezystor rzędu 220 - 470 kom i
    prztestować z jakimiś tańszymi diodami

  • 8. Data: 2013-01-05 03:04:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek wrote:
> [...]
    > wstecznie.
    > Przeglądając różne schematy w sieci natknąłem się nas stronę:

    Wartości w lampkach które ja mam to C= 220nF, R=1k/1W
    dodatkowo równolegle do kondensatora rezystor 1M
    daje to na 21 diod białych.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 9. Data: 2013-01-05 09:48:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 04 Jan 2013 22:15:13 +0000, Wmak
    <h...@u...narkive.com> wrote:
> [...]
    > Proponuję dać równolegle do kondensatora rozładowujący rezystor
    rzędu 220 - 470 kom i prztestować z jakimiś tańszymi diodami

    Wydawało mi się raczej ze szpilka jest bo w chwili t0 kondensator
    jest zwarciem dla układu i przenosi Ut do obciazenia, zobacz na
    symulatorze tego układu (java):
    http://goo.gl/vREy2

    Równoległy rezystor nie łagodzi szpilki w momencie włączenia, szpilka
    jest nawet jak kondensator jest rozładowany. Dodanie kondensatora do
    R obciążenia łagodzi szpilke.
    Fajny ten symulator, ze urlem można przesłać schemat, tak btw.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2013-01-05 09:53:20
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Brakuje tu kondensatora filtrującego.

    > Wartości w lampkach które ja mam to C= 220nF, R=1k/1W
    > dodatkowo równolegle do kondensatora rezystor 1M
    > daje to na 21 diod białych.

    Rezystor szeregowy wywaliłem. Nie nadaje się węglowy. Częste włączanie
    przepala go.
    Rownolegle do kondensatora dałem, bo lampka jest wyjmowana z kontaktu (bolce
    na wierzchu) - a do tego służy właśnie równoległy: zpobiega "kopaniu".
    Kondensator filtrujący dałem 100u.
    Podsumowując zamiast rezystora 220 dałem bezpiecznik. Równolegle do diód 2x5
    Flux kondensator 100u. Rezystor rozładowujący - bez znaczenia (prze jakiś
    czas było bez). Kondensator 680n/250~ koniecznie!
    Układ działa około 1,5 roku.

    Co dziwne spalił się bezpiecznik chyba 1A - w każdym razie "duży" - jak
    podłączyłem tą lampkę pod ściemniacz tyrystorowy. Niestety nie miałem czasu
    na przeprowadznie śledztwa.

    --
    Desoft