    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 4 Jan 2013 13:00:24 -0800 (PST)
    Subject: Re: Ledy zasilane z 230V - wątpliwości do schematu
    From: m...@w...pl

    W dniu piątek, 4 stycznia 2013 18:33:59 UTC użytkownik Marek napisał:
> [...]
    >
    > znalazłem w sklepach ledow w gwincie E14 z mała bańką (tzw.
    >
    > "lodowkowe") postanowiłem skonstruować je samemu. Pomysł prosty, użyć
    >
    > kondensatora jako ogranicznika prądu, mostek prostowniczy żeby diody
    >
    > nie zasilać wstecznie.
    >
    > Przeglądając różne schematy w sieci natknąłem się nas stronę:
    >
    > http://www.marcspages.co.uk/tech/6103.htm
    >
    > zawierająca schemat:
    >
    > http://www.marcspages.co.uk/tech/6103a.gif
    >

    > Mam pytanie dot. tego schematu. Dlaczego autor przemilczal, ze w
    >
    > momemcie wlaczenia takiego układu pojawi się szpilka napięciowa (jak

    Mogl nie wiedziec co pisze :-D

    > Czy diody plcc mają większa rezystancję przy załączeniu, stad nie sa
    >
    > w stanie "zdławić" tej szpilki napięciowej?

    W schemacie brakuje przede wszystkim kondensatora wygładzającego i rezystora w szereg
    z diodą.

    To kondensator "połknie" szpilke która powstanie przy włączeniu w mas sinusoidy.

    Za kondensatorem a miedzy diodą LED należy wstawić rezystor rzedu 10 do 33 ohm. Dioda
    LED gdy przewodzi ma minimalną impedancję i bez rezystora szeregowego kondensator
    praktycznie nie bedzie pracował. Musiał by być bardzo duży. Rezystor w szereg z diodą
    umożliwi kondensatorowi prace. Bez niego hmmm każde wieksze zakłucenie - czytaj
    wyzsze harmoniczne w przebiegu sieci zrobia to samo co załączenie Twojej diody w
    ukłądzie jak podałeś.

    Jeszcze jedno - kondensator musi byc klasy X. X1 lub X2. Kondensatory na prąd stały
    przy napięciu 400V nie popracują długo.

    Powodzenia w eksperymentach.