  • 1. Data: 2014-03-06 09:38:16
    Temat: Led-owe lampy uliczne
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Witam,
    tak wszyscy zachwycają się lampami LED, a to jest po prostu lipa.
    W Krakowie zamontowane są w kilku miejscach, niby do testów.
    Ale na ulicy w tych miejscach jest po prostu ciemno. Równie dobrze
    mogliby ich nie zapalać.
    Jak czegoś nie wymyślą żeby mocniej świeciły to po prostu będzie ciemno.

    Pozdrawiam zaLed-owanych
    pytający

  • 2. Data: 2014-03-06 09:46:35
    Temat: Re: Led-owe lampy uliczne
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 06.03.2014 09:38, pytajacy pisze:
> [...]
    > mogliby ich nie zapalać.
    > Jak czegoś nie wymyślą żeby mocniej świeciły to po prostu będzie ciemno.

    mieszkam obok firmy ktora podukuje takie dziwactwa jak radary, lampy,
    znaki. Testują - non stop- takie cudactwa w swojej okolilcy. Ich lampa
    diodowa-uliczna świeci od dobrych palu lat, białym jasnym jak reflektor
    stadionowy światłem. Uważam jednak że pobiera więcej energii
    elektrycznej niż sodówka. Prawdopodobnie wyszło im że nie jest
    energooszczędna, albo jeśli jest, to jest za droga, więc sami sobie
    zostawili na słupie przed własnym wjazdem.

    sprawdź sobie ile "daje" światła każda z technologii z jednego wata.
    Zaletą diód jest fakt że jak masz do dyspozycji _tylko_ jeden wat, to
    niema lepszego źródła światła.

    ToMasz

  • 3. Data: 2014-03-06 10:28:57
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-03-06 09:46, ToMasz pisze:

    > Zaletą diód jest fakt że jak masz do dyspozycji _tylko_ jeden wat, to
    > niema lepszego źródła światła.

    Zalety objawią się dopiero, gdy takie latarnie będą mogły świecić ze
    zmieniającą się intensywnością światła. Bo trwałością specjalnie nie
    górują nad wysokoprężnymi lampami sodowymi. A gdy chodzi o współczynnik
    oddawania barw stosuje się lampy metalohalogenkowe (które wydaje mi się
    nie są aż tak dużo droższe).

    --
    Michał

  • 4. Data: 2014-03-06 10:36:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

    Thursday, March 6, 2014, 10:28:57 AM, you wrote:

    > Zalety objawią się dopiero, gdy takie latarnie będą mogły świecić ze
    > zmieniającą się intensywnością światła. Bo trwałością specjalnie nie
    > górują nad wysokoprężnymi lampami sodowymi.

    Teoretycznie górują nawet nad teoretyczną trwałością sodowych.

    > A gdy chodzi o współczynnik oddawania barw stosuje się lampy
    > metalohalogenkowe (które wydaje mi się nie są aż tak dużo droższe).

    Po co wysoki CRI dla lamp ulicznych?

    Poprawnie wykonana lampa na diodach LED będzie trwalsza i wydajniejsza
    od sodowej. Da też współczynnik mocy bardzo bliski 1 dzięki aktywnemu
    PFC. Jednak całość degraduje wymuszanie obniżek cen. Za tanie diody,
    za małe radiatory do nich, gówniane elektrolity w zasilaczach.
    ,,Oszczędności" mszczą się straszliwie, w ich rezultacie technologia,
    która powinna przodować ma coraz gorsze postrzeganie :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2014-03-06 10:44:42
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Hehe, właśnie trafiłem na artykuł:
    http://edroga.pl/nowosci-w-branzy/urzadzenia/5829-la
    mpy-stosowane-w-oswietleniu-ulicznym-ze-szczegolnym-
    uwzglednieniem-zrodel-led-cz-iii
    Wysłać ZIKiT-owi!

    w skrócie:
    Przykładowe źródła (składającego się z 28-miu jednowatowych diod LED)
    przez producentów traktowane jako zamiennik wysokoprężnych lamp sodowych
    o mocach 100 i 150 W.

    -28LED E40 moc 32W/37W, strumień 2300lm/1600lm, skut. 80lm/W / 43lm/W
    (deklarowana / zmierzona)
    -WLS 100 W moc wraz z dławikiem 112W, strumień 10000 lm, skut. 89lm/W

    "Analizując dane zestawione w tabeli 4. można stwierdzić, że występują
    rozbieżności pomiędzy parametrami deklarowanymi przez producenta źródła
    LED a wartościami pochodzącymi z pomiarów. Zarówno strumień świetlny jak
    i skuteczność świetlna są niższe. W celu podkreślenia wyjątkowej
    energooszczędności lampy LED, producent podał skuteczność świetlną
    samego źródła światła, pomijając istotny fakt, że źródło to wymaga
    współpracy z zasilaczem. Warto także zwrócić uwagę na wartość
    deklarowanego strumienia świetlnego (2 300 lm). Jest ona ponad
    czterokrotnie niższa od strumienia dla WLS 100 W i ponad siedmiokrotnie
    niższa od WLS 150 W."

    Tak więc w zastosowaniu oświetlania ulic z LEDami należy jeszcze poczekać.

    --
    Michał

  • 6. Data: 2014-03-06 10:45:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 06 Mar 2014 10:28:57 +0100, Michał Lankosz<m...@t...pl>
    wrote:
    > A gdy chodzi o współczynnik
    > oddawania barw stosuje się lampy metalohalogenkowe (które wydaje mi
    się
    > nie są aż tak dużo droższe).

    Skromnie uważam, że metahalogen to najlepsze źródło światła. Mam
    kilka co świecą od 5 lat 10 godz. dziennie widać spisek zarówkowy
    jeszcze ich nie dotyczy. Można już najmniejsza 40w kupić za ok 45 zł
    + 20zl statecznik + 20zl zaplonnik. 40W bańka świeci tak jasno, że
    nie da rady na nią patrzeć. Spokojnie zastępuje tradycyjną żarówkę
    150W.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2014-03-06 10:54:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pytajacy" napisał w wiadomości
> [...]
    >mogliby ich nie zapalać.
    >Jak czegoś nie wymyślą żeby mocniej świeciły to po prostu będzie

    Pracujesz w hurtowni lamp sodowych ? :-)

    Mam mieszane uczucia.
    Z jednej strony - lektura parametrow prowadzi do wniosku jak wyzej.
    Energooszczedne ... ale swiatla znacznie mniej.

    Z drugiej - we wroclawiu zamontowali na dwoch uliczkach, Igielnej i
    Kotlarskiej ... i jest tak samo jasno, jak na sasiednich pod
    sodowkami.

    O, to to
    http://www.brilum.pl/Adquen_Direct/obejrzyj_realizac
    je/47

    Byc moze chodzi o
    a) sodowka daje duzo swiatla ... ale dookola. po wsadzeniu w oprawe
    juz mniej. A LED z reguly swieci juz tam gdzie trzeba.
    b) sodowka ma wysoka wydajnosc ... ale dla mocy na lampie. A balast
    dorzuca polowe mocy w straty. I te uliczne lampy chyba maja troche
    mniejsze niz rekordowe wydajnosci.
    c) swiatlo jest bardziej biale, przez co "zauwazalnosc" lepsza. Widac
    czerwona kurtke na zoltym tle, itp.
    d) klosze tych lamp sodowych sa juz mocno brudne.

    W LED co prawda podobnie
    http://www.oswietlenieledami.pl/halowe/model-m80w
    model 80W, ledy maja 12800 lm, ale po oprawie zostaje 8280 lm i 90W.
    a i tak lampa jest naprawde jasna i moze ze swietlowkami konkurowac.
    (ktore zreszta maja podobny problem - swietlowka 36W, a statecznik 18)

    J.

  • 8. Data: 2014-03-06 10:59:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

    Thursday, March 6, 2014, 10:44:42 AM, you wrote:

    [...]

    > deklarowanego strumienia świetlnego (2 300 lm). Jest ona ponad
    > czterokrotnie niższa od strumienia dla WLS 100 W i ponad siedmiokrotnie
    > niższa od WLS 150 W."

    Jest oczywiste, że 28 LEDów o mocy 1W nie zastąpi 150W sodówy. Ale
    oczywistą manipulacją jest podawanie strumienia dla sodówy brutto -
    bez oprawy. W rzeczywistości ta wartość jest o około polowę mniejsza.
    LEDy mają już ukierunkowane światło i nie potrzebują odbłyśnika.

    > Tak więc w zastosowaniu oświetlania ulic z LEDami należy jeszcze poczekać.

    Nie trzeba czekać, wystarczy przestać ,,oszczędzać". Solidne diody,
    solidne radiatory do nich i uczciwa moc i wystarczy odpowiednio 50 i
    75W zamiast 100 i 150W. To co straci się na droższych lampach odzyska
    się na ich serwisie. Ale jak nadal priorytetem będzie cena lampy, to
    rzeczywiście z tego nic nie wyjdzie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2014-03-06 11:07:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
> [...]
    >solidne radiatory do nich i uczciwa moc i wystarczy odpowiednio 50 i
    >75W zamiast 100 i 150W. To co straci się na droższych lampach odzyska

    Hm, i solidne wiatraki w obudowach, z gwarancja na 5 lat ?

    >Ale jak nadal priorytetem będzie cena lampy, to
    >rzeczywiście z tego nic nie wyjdzie.

    Urzedy coraz madrzejsze i zamawiaja lampy razem z serwisem, albo w
    ogole wynajmuja oswietlenie ulic.

    Z drugiej strony trwalosc sodowek rosnie - rzutem na tasme mozna
    zamowic ostatnie dopuszczone i poczekac 5 lat na rozwoj rynku.

    J.

  • 10. Data: 2014-03-06 11:08:21
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    > Pracujesz w hurtowni lamp sodowych ? :-)

    Nie.
    Po prostu przejeżdżałem wieczorem ulicą, na której było po prostu ciemno.
    Spojrzałem na lampy, a tam jakieś słabo świecące kreski/linijki.
    Poczułem się jak wtedy, co w Krakowie stwierdzili że będą oszczędzać i
    wyłączali oświetlenie ulic.