  • 21. Data: 2010-02-09 17:39:10
    Temat: Re: Który Pentax lepszy: K-X czy K10d?
    Od: jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI>

    Norbert wrote:
    > Co wiecej masz tez LV, ktore w moim przypadku daje lepszy rezultat
    > z manualnym szklem, niz ostrzenie na matowce przez wizjer powiekszajacy
    > pentaxa.

    A ciemnej knajpie nadaje się do czegoś? Według instrukcji LV wyłącza się po
    5 minutach - co wtedy? I jak jest z nagrywaniem filmu - też wyłącza się po
    tym czasie?

    --
    sprzedam K200D:
    http://allegro.pl/item912065579_pentax_k200d_na_gwar

  • 22. Data: 2010-02-09 18:15:26
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "cichybartko" <c...@g...com> napisał:

    >[...]
    > Widzisz problem w tym że ergonomia to nie wszystko, czasami priorytetem
    > jest jakość. Twoje zarzuty o ergonomii przypominają mi ciągłe dyskusje o
    > szumach czy narzekanie na AF, i co by było gdybym posiadał super
    > szklarnie. O praktyce prawie się w ogóle nie rozmawia.

    Ale - eregonomia jest jak najbardziej powiazana z praktyką. W rzeczywistych
    warunkach kiepska ergonomia używanych narzędzi potarfi w wyraźny sposób
    pogorszyć jakosć wykonanej pracy. Coz tego, ze spzret zapewni potencjalnie
    rewelacyjne możliwości filmowe, jeśli wskutek niewygodnego trzymania będzie
    trząsł Ci się w rękach, jeśli zmieniając ręcznie ogniskowa pierscieniem nie
    będziesz potrafił tego zrobić płynnie (a na dodatek jeśli nie bedziesz maił
    aparatu an statywie - a nie zawsze mozna mieć - krecąc jedną ręką
    pierścieniem ogniskowej będzie Ci trudno uniknać poruszeń aparatu, a już
    płynne prowadzenie go za motywem będzie niemal niemożliwe, jeśli w ostrym
    słońću nie będziesz w stanie precyzyjnie kadrować, bo na oświetlonym nim
    ekraniku LCD (a pamiętaj, że nawet jeśli będzie to ekranik odchylany, to
    trudno Ci będzie przestawiać kąt ustawienia ekranika podczas filmowania) nie
    bedziesz wiele widział. Krecenie filmów i fotografowanie to czynnosći jednak
    dosć istotnie się różniące i urządzenie projektowane do jednego z tych zadań
    drugie z nich będzie wykonywało kulawo.

    > Jest duża grupa
    > zapaleńców dla których otwiera się nowe epoka, jeśli ta ergonomia jest
    > kluczową przeszkodą to pozostaje mi tylko współczuć.

    I dla tych zapaleńców zapewne powstana kiedyś kamery wykorzystujace pewne
    nowe możliwości matryc lustrzanek cyfrowych. I pewnie nawet niezłe zdjecia
    da sie nimi robić, ale... w tej z kolei dziedzinie duzo praktyczniejsze
    bedzie użycie apaartu cyfrowego.

    > Na podanej stronie
    > jest nawet link do reportażu wojennego wykonanego cyfrową lustrzanką,
    > więc jak widać wszystko zależy od nastawienia i umiejętności operatora.

    Można walczyć z narzędziem, ale... rzadko ma to sens. Zazwyczaj lepszym
    rozwioazaniem jest zastosowanie narzędzia wyspecjalizowanego do danego
    zadania. Oczywiscie w awaryjnej sytuacji - gdy nie pod ręką innego narzędzia
    można czasem wbić gwóźdź nawet za pomocą łopaty, ale... zwykle lepiej jednak
    poszukać młotka.

    > Należy pamiętać że jest to początek i w przyszłości możemy być świadkami
    > powstania hybryd aparatu i kamery.

    Takie hybrydy już dawno powstyały - jednym z przykładów jest Pentax Optio
    MX-4 ktorego akurat używam do makro (do tego przypadkowo świetnie się
    nadaje). Do kręcenia filmów jest zdecydowanie taki sobie. Klasycznym
    pzrypadkiem narzędzia-hybrydy jest scyzoryk - niby mozna nim wkręcić śrubkę,
    ale śrubokrętem zrobi się to znacznie wygodniej, a i do krojenia chleba nóż
    kuchenny jest nieco wygodniejszy. Oczywiscie na takie uniwersalne narzędzia
    też będzie jakis rynek - są sytuacje, gdy choćby ze wzgledu na ograniczenia
    ciężaru i rozmiarów trzeba zabrać jedno narzędzie uniwersalne zamiast
    zestawu specjalizowanych.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 23. Data: 2010-02-09 18:17:09
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

    > A ciemnej knajpie nadaje się do czegoś? Według instrukcji LV wyłącza się
    > po
    > 5 minutach - co wtedy?

    Jeszcze mi sie nie wylaczyl, widocznie tak dlugo nie uzywalem, to jest cos
    bardziej jak energy saving, automatycznie i tak mam aparat ustawiony na 1
    min, chyba ze sie matryca przegrzeje, tez mi sie jeszcze nie wyswietlilo.

    > I jak jest z nagrywaniem filmu - też wyłącza się po
    > tym czasie?

    Film nagrywa do rozmiaru pliku 2GB, w najlepszej jakosci (*** 1280x720)
    udalo mi sie uciagnac chyba 20 min (plik osiagnal limit), jak bys nagrywal
    640x400 czy jak tam jest, to wtedy ponad pol h mozna, ale nie probowalem.
    Jest czujnik temp matrycy, zapisuje nawet w exif temperature w trakcie
    robienia zdjecia. Teraz jest zima wiec mam zwykle tam 5C, zobacze jak bedzie
    latem ;)

  • 24. Data: 2010-02-09 18:19:09
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

    > A ciemnej knajpie nadaje się do czegoś?

    Jesli chodzi o ciemnosci to ostrzylem na LV uzywajac 50/1.7 w ciemnych
    uliczkach i nie bylo zle. Nie jest to tak ze noc i masz ciemny ekran, znajdz
    kontrastwy element i sie uda, z obiektwem z AF tez sie nie myli na LV.

  • 25. Data: 2010-02-09 18:23:51
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Marku, piszesz tak że można odnieść wrażenie że ta ergonomia to
    przeszkoda nie do przejścia. Mi nie pozostaje nic innego jak odesłać z
    powrotem do tych filmów, które pokazują że się jednak da. Masz tam
    bardzo szerokie spektrum przykładów, z bardzo różnych dziedzin. Mnie
    osobiście ta funkcjonalność bardzo cieszy, a że komuś wadzi to już
    zupełnie nie mogę zrozumieć.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 26. Data: 2010-02-09 18:30:12
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "cichybartko" <c...@g...com> napisał:

> [...]
    > bardzo szerokie spektrum przykładów, z bardzo różnych dziedzin. Mnie
    > osobiście ta funkcjonalność bardzo cieszy, a że komuś wadzi to już

    Czy ja gdzieś napisałem że wadzi? Ja tylko twierdzę, że lustrzanka kamery
    nie zastapi - bo jest narzędziem projektowanym pod kątem innego zastosowania
    a krecenie filmów jest tylko dodatkową funkcją o mniejszym znaczeniu.
    Podobnie kombinerki nie zastąpią klucza sześciokątnego - mimo, że też bardzo
    wiele srub daje się nimi dokręcić.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 27. Data: 2010-02-09 21:29:43
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > Podobnie kombinerki nie zastąpią klucza sześciokątnego - mimo, że też bardzo

    Pewnie, że nie zastąpi. Ale ja widzę inny plus. Cena profesjonalnych
    kamer zapewne nieco spadnie.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 28. Data: 2010-02-09 21:40:51
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hkskpf$608$1@nemesis.news.neostrada.pl>,
    Czarek nabazgrał:

    > Pewnie, że nie zastąpi. Ale ja widzę inny plus. Cena profesjonalnych
    > kamer zapewne nieco spadnie.

    Tylko żeby tak nie taniały w tempie tanienia Windows ze względu na
    konkurencję z Linuksem ;)

  • 29. Data: 2010-02-10 16:03:26
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-02-09 19:30, Marek Wyszomirski pisze:
    > Podobnie kombinerki nie zastąpią klucza sześciokątnego - mimo, że też bardzo
    > wiele srub daje się nimi dokręcić.

    Jeśli mamy wybór między dedykowanym kluczem a kombinerkami, wybór jest
    jednoznaczny. Kombinerki w takiej sytuacji nie mają żadnego
    uzasadnienia. W przypadku budżetowa kamera kontra lustrzanka sytuacja
    jest zupełnie inna kiedy priorytetem jest jakość obrazu. Wybór jest
    jednoznaczny, oczywiście musimy liczyć się całym bagażem niewygód jakie
    ten wybór niesie, ale na dzień dzisiejszy nie ma sensownej alternatywy.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 30. Data: 2010-02-10 21:36:13
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    jerzy szczudlowski wrote:
    > A ciemnej knajpie nadaje się do czegoś?

    Bez LV - spokojnie, dopoki nie ostrzysz na jednolitej powierzchni (a
    nieoswietlona twarz sie do nich nie zalicza). Portrety w polmroku wychodza
    pieknie. W trybie LV AF jest bardzo wolny (w zasadzie niezaleznie od
    oswietlenia), wiec nadaje sie raczej wylacznie do statycznych scen - ale
    trzeba przyznac, ze na LCD widac co trzeba i nawet w bardzo trudnych
    warunkach z reguly nie ma problemu ze zlapaniem ostrosci (przejezdza
    wiekszosc zakresu, po czym wraca do polozenia, w ktorym jest ostro).

    --
    KILu