  • 11. Data: 2010-11-30 10:12:50
    Temat: Re: Które sklepy dają dwa lata gwarancji ? (NIKON D90)
    Od: "...:::Tomek:::..." <t...@s...pl>

    Howk wrote:
    > a skąd takie wnioski???? Zawsze sprzedawca musi udowodnić, że towar
    > był wydany bez wad. Klient tylko dostarcza towar do sprzedawcy.

    Art. 4.
    1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili
    jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności
    przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała
    ona w chwili wydania.

    Poczytaj zanim zaczniesz gardłować :-)

    Tomek

  • 12. Data: 2010-11-30 10:17:32
    Od: "...:::Tomek:::..." <t...@s...pl>

    Howk wrote:
    > W ustawie nic takiego nie ma. Jeżeli nie minęło 6 miesięcy to z ustawy
    > wydany towar jest wadliwy. I nikt nic nie udowadnia i nie bada.

    A jeśli minęło, to w domyśle z ustawy towar nie był wadliwy w momencie
    sprzedaży. W takiej sytuacji konsument chcący skorzystać ze swoich
    uprawnień, będzie musiał udowodnić (zakładam niechęć sprzedawcy do uznania
    reklamacji), że było inaczej.

    Tomek

  • 13. Data: 2010-11-30 10:24:47
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Howk napisa?(a):

    > nieżle mnie rozśmieszyłeś. Tak samo gwarant może odpowiedzieć, że
    > gwarancji nie uznaje i możesz mu założyć sprawę cywilną i udowadniać
    > że nie z Twojej winy. A przy ustawie masz więcej możliwości wpłynięcia
    > na nierzetelny sklep. Porozmawiaj z Rzecznikiem, no chyba że jesteś
    > sprzedawcą :))

    Ok, a może jakieś argumenty?

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 14. Data: 2010-11-30 10:40:28
    Od: Howk <p...@p...onet.pl>

    Ok. Niepotrzebna nerwówka. Albo jest tu kilku sprzedawców :) albo
    wolicie sobie zrobić gorzej niż lepiej :)

    Zamykając temat z mojej strony niech każdy robi co chce. Ale przed
    wysłaniem czegoś do naprawy radzę choćby telefonicznie zasięgnąć
    porady Rzecznika Konsumentów, który zapewne w tej dziedzinie ma
    większe doświadczenie niż cała ta grupa.
    Ja nie używam od paru lat gwarancji, zawsze piszę pisemko i zanoszę do
    sklepu. Problemów jeszcze nie miałem (był jeden oporny wyjątek) ale
    został naprostowany :))

    pozdr.

  • 15. Data: 2010-11-30 10:54:14
    Od: "...:::Tomek:::..." <t...@s...pl>

    Howk wrote:
> [...]
    > Ja nie używam od paru lat gwarancji, zawsze piszę pisemko i zanoszę do
    > sklepu. Problemów jeszcze nie miałem (był jeden oporny wyjątek) ale

    Miałeś farta i tylko takich sytuacji Tobie (i sobie) też życzę. Kiedyś
    jednak trafisz na sprzedawcę, który będzie korzystał także ze swoich
    uprawnień i boleśnie się od niego odbijesz. Pamiętaj, że prawo działa w obie
    strony i jako konsument masz nie tylko prawa, ale i obowiązki, podobnie jak
    sprzedawca ma nie tylko obowiązki, ale i prawa.
    A RK jest dobry, ale tylko do momentu radzenia. Jeśli przyjdzie do
    konkretów, udowadniania czegokolwiek (bo sprzedawca nie przestraszy się
    Twojego pisma), to rzecznik tylko bezradnie rozłoży ręce (tak jak to zrobił
    kiedyś w moim przypadku).

    Tomek

  • 16. Data: 2010-11-30 11:11:01
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-29 23:13, mg pisze:

    > Gwarancja jest oddzielna umowa pomiedzy toba a producentem. Czas jej
    > obowiazywania zalezy od producenta. Nie musisz jej podpisywac.
    > Gdy nie podpiszesz gwarancji domyslnie obowiazuje "rekojmia" (nie/
    > zgodnosc towaru z umowa) czyli 2-letnia ustawowa odpowiedzialnosc
    > sprzedawcy za towar. W przypadku reklamacji, z raz wybranej drogi
    > prawnej nie mozna zrezygnowac na rzecz drugiej.
    >
    > Co do fotojokera to w moim przypadku unikali oni rekojmi jak ognia.
    > Gdy reklamowalem aparat to mocno naciskali na przyjecie gwarancji.
    > Ciezko mi sie z nimi rozmawialo.

    Weź nie mąć i nie wprowadzaj w błąd. Gwarancje nie wyłącza
    niezgodności z umową. Zresztą na każdej gwarancji to jest napisane.
    Dopiero przy konkretnej reklamacji (ale każdej osobno!) wybierasz tryb
    reklamowania i już się go musisz trzymać. Czyli np. jedną usterkę możesz
    usunąć w ramach gwarancji, a potem inną zaś z tytułu niezgodności.

    Więc hmm... mówisz, że dziwnie patrzyli na ciebie...?

  • 17. Data: 2010-11-30 11:18:24
    Od: Jan <t...@o...pl>

    W dniu 2010-11-29 23:13, mg pisze:
    .. W przypadku reklamacji, z raz wybranej drogi
    > prawnej nie mozna zrezygnowac na rzecz drugiej.
    Stanowisko prawnika z Fedeacji Konsumentów jest odwrotne. Istnieje także
    - o ile pamiętam - orzeczenie SN stwierdzające, ze korzystanie z ustawy
    o niezgodności towaru z umową (2 lata) nie wyklucza korzystania z
    reklamacji w trybie gwarancji.
    Jedna uwaga:
    Reklamację w trybie ustawy... można składać TYLKO u sprzedającego.
    Reklamacja w trybie gwarancji może być składana w serwisie wskazanym w
    gwarancji.
    Reklamacja w trybie ustawy... dotyczy tylko KONSUMENTÓW. Jeżeli kupujesz
    z fakturą, to przyjmuje się, że jesteś podmiotem gospodarczym.
    Oczywiście można dochodzić roszczeń w sadzie, bo osoba fizyczna nie
    prowadząca działalności, też może kupić towar z fakturą.
    Naprawa w trybie gwarancji może być wykonywana wielokrotnie (jeden
    zespół). Wymiana towaru następuje w przypadkach określonych umową
    (gwarancją)
    W przypadku reklamacji konsumenckiej (w trybie umowy...) wymiana
    następuje po jednokrotnej naprawie (jeżeli ten sam zespół uszkodzi się
    powtórnie)
    --
    Pozdrowienia
    Jan

  • 18. Data: 2010-11-30 11:26:21
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-30 11:40, Howk pisze:
> [...]
    > Ja nie używam od paru lat gwarancji, zawsze piszę pisemko i zanoszę do
    > sklepu. Problemów jeszcze nie miałem (był jeden oporny wyjątek) ale

    Strona jak by nie było kompetentna: http://www.uokik.gov.pl/faq4.php#faq575

    "Warto wiedzieć, że przed upływem 6 miesięcy to sprzedawca musi udowodnić
    konsumentowi, że sprzedał mu towar zgodny z umową."

    Nie piszą dokładnie, co po tych 6 miesiącach. Ale łatwo się domyślić, że na odwrót.
    Skoro jednak twierdzisz że nadal sprzedawca, to jaki sens miałoby całe to zdanie oraz
    sam ustawowy termin?

  • 19. Data: 2010-11-30 11:34:39
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-30 12:18, Jan pisze:
> [...]
    roszczeń w sadzie, bo osoba fizyczna nie prowadząca działalności, też może kupić

    Czy to znaczy że sprzedający ma prawo oddalić reklamację z tytułu niezgodności
    jeśli dowodem zakupu jest faktura? Nawet z np. oświadczeniem konsumenta,
    że żadnym podmiotem nie jest?
    A ja często biorę f-ry bo nie blakną i nie gubią się tak jak paragony.
    Zresztą, gdy się kupuje przez internet to często dostaje się fakturę z defaultu...

  • 20. Data: 2010-11-30 12:07:47
    Od: Jan <t...@o...pl>

    > Czy to znaczy że sprzedający ma prawo oddalić reklamację z tytułu
    > niezgodności
    > jeśli dowodem zakupu jest faktura? Nawet z np. oświadczeniem konsumenta,
    > że żadnym podmiotem nie jest?
    Ja tak robiłem... z dortym skutkiem :) Oświadczenie może nie zostać
    uznane. Ale możesz udowadniać, że nie prowadzisz działalności... Na
    niektórych fakturach oprócz NIPu wpisywany jest także REGON. REGON
    świadczy o prowadzeniu działalności. Sadzę, że w przypadku sprzętu foto,
    w większości wypadków faktura VAT nie bedzie przeszkodą w złożeniu
    reklamacji w trybie ustawy...
    Ale uwaga: ustawa... stanowi, że jeżeli w ciągu 14 dni od złożenia
    reklamcji składajacy nie otrzyma odmowy na piśmie, to znaczy, że
    reklamacja jest uznana. Natomiast ustawa NIE określa terminu wykonania
    naprawy... :) To tak, żeby było śmieszniej...

    --
    Pozdrowienia
    Jan