  • 21. Data: 2009-03-01 22:33:29
    Temat: Re: Koszt matryc CCD a ich wielkosc
    Od: "ALex /M.I.D. Dept/ (Jarosław Ignatowski)" <a...@g...torun.pl>

    Arczi pisze:
    /.../
    > Oczywiście że tak się robi. Wykorzystuje się wafle jak tylko się da, o
    > ile tylko pociąga to za sobą oszczędności w kosztach.
    >
    > http://www-ccd.lbl.gov/ccdhome.html
    > http://www-physics.lbl.gov/physdiv/pictures/CCD150_p
    hysics.jpg

    Prototypy.

    ALex

  • 22. Data: 2009-03-01 22:52:06
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-03-01 21:58, Marek Dyjor wrote:
    > bo mnei to wygląda na wafelek robiony w laboratorium jako tzw produkcja
    > jednostkowa.

    Hmm, wykluczyć tego nie mogę. Nie mam dostępu do źródeł, a pewnie
    fabryki nie dzielą się takimi informacjami.

    Arczi

  • 23. Data: 2009-03-01 23:14:05
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-01 23:52:06 +0100, Arczi <n...@...please> said:

    > Hmm, wykluczyć tego nie mogę. Nie mam dostępu do źródeł, a pewnie
    > fabryki nie dzielą się takimi informacjami.

    wg. mojej wiedzy, to wafle tnie się po prostej, na dokładnie takie same
    kawałki.
    Tak jakbyś plaster położył na szachownicy i ciął wzdłuż linii.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 24. Data: 2009-03-02 00:15:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 01.03.2009 Stefan Nawrocki <o...@3...com.pl> napisał/a:
    > "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> wrote in message
    > Podawałem już te linki, ale podam jeszcze raz :-). Jest tam trochę o
    > technologii i cenach:

    Jedyne co tam znalazłem (przyznaje przy pobieznym czytnięciu) to:
    "płytka 2-calowa krzemu kosztuje około 5 dolarów".
    Brak danych o wydajności i rzeczywistych kosztach materiałowo-procesowych
    CCD do etapu wykrycia błędu.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2009-03-02 09:31:32
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

    > Jedyne co tam znalazłem (przyznaje przy pobieznym czytnięciu) to:
    > "płytka 2-calowa krzemu kosztuje około 5 dolarów".

    Zawsze to jakaś konkretna informacja :-)
    Jest tam też taki fragment:

    cyt: "Zwłaszcza ta ostatnia operacja jest trudna do opanowania gdyż, aby
    podłoże nadawało się do epitaksji, a więc nakładania kolejnych warstw
    półprzewodników tworzących strukturę podzespołu elektronicznego,
    powierzchnia musi być gładka na poziomie atomowym.
    Takiej równości nie da się uzyskać za pomocą polerowania i jakiejkolwiek
    innej obróbki mechanicznej. Używa się do tego celu szeregu skomplikowanych
    operacji trawienia agresywnym gazem, a raczej mieszaniną gazów. Na rynku
    działa we Francji firma specjalizująca się w takiej obróbce, która wykonuje
    usługi poprawiania jakości powierzchni dla płytek dostępnych w handlu. Koszt
    chemicznego polerowania wynosi u niej aż 200 euro od jednej 2-calowej płytki
    SiC."

    200 Euro z płytkę - to daje do myślenia co do całkowitych kosztów produkcji
    matrycy (zwłaszcza FF).

    > Brak danych o wydajności i rzeczywistych kosztach materiałowo-procesowych
    > CCD do etapu wykrycia błędu.

    W pierwszym artykule jest opisany proces technologiczny otrzymywania
    monokryształów krzemu oraz ceny za kilogram po każdym etapie. Co do
    wydajności to opis jest dość ogólnikowy, np. że na etapie cięcia "znaczna"
    część płytek jest niszczona. Ale sam opis procesu pokazuje, że nie jest to
    tania technologia (np. utrzymywanie temperatur 1500 stopni C przez wiele
    godzin w idealnych warunkach - czystość, stałość parametrów, itp.).
    Jest też wyraźnie mowa o tym, że w przypadku płytek prostokątnych ścinki
    zagospodarowuje się osobno, co może świadczyć o tym, że koszty produkcji
    samych płytek są na tyle wysokie, że opłaca się to robić (bawić w
    zagospodarowywanie odpadów, a nie ponowny przetop).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl/

  • 26. Data: 2009-03-02 12:27:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 02.03.2009 Stefan Nawrocki <o...@3...com.pl> napisał/a:
    > Zawsze to jakaś konkretna informacja :-)
    > Jest tam też taki fragment:
    [..]
    > 200 Euro z płytkę - to daje do myślenia co do całkowitych kosztów produkcji
    > matrycy (zwłaszcza FF).

    Ale co ma z tym wspólnego FF czy ogólnie CCD? Robi się je na SiC i
    wymagana jest taka dokładność?

    > W pierwszym artykule jest opisany proces technologiczny otrzymywania
    > monokryształów krzemu oraz ceny za kilogram po każdym etapie. Co do
    > wydajności to opis jest dość ogólnikowy, np. że na etapie cięcia "znaczna"

    Akurat jestem chemikiem i z grubsza znam ten proces a mogę Ci podać
    dziesiątki bardziej skomplikowanych, które cenowo wnoszą do końcowego
    produktu parę centów... Wiesz jak się np. robi papier ścierny i ile
    ogrzewany jest piec w podobnych temperaturach które Cię poniżej jakby
    szokują? :)

> [...]
    > samych płytek są na tyle wysokie, że opłaca się to robić (bawić w
    > zagospodarowywanie odpadów, a nie ponowny przetop).

    To się tylko wydaje bardzo kosztowne. MZ rzeczywisty koszt takiej matrycy
    FF to jakieś góra kilkadzisiąt USD (nie zdziwiłbym się jeśli kilkanaście).
    Takie pamięci RAM, CPU etc to niby inna technologia w zakresie wytwarzania
    monokryształów itp? Zobacz ile to kosztuje. Porównaj teraz te
    kilkadziesiąt dolarów z ceną lustrzanki FF i APS-C. To jest MZ marketing a
    nie super droga technologia.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2009-03-02 13:25:15
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    > [..]
    >
    > Ale co ma z tym wspólnego FF czy ogólnie CCD? Robi się je na SiC i
    > wymagana jest taka dokładność?

    Jest tam napisane, że dokładność taka jest wymagana do produkcji układów
    scalonych. Sądzę, że matryca jest właśnie takim zintegrowanym układem
    scalonym, gdzie na jednej płytce jest i sama matryca i układ
    dekodowania/przesyłania danych.
    Nawet gdyby nie była wymagana taka dokładność (choć sądzę, że jest), to
    widać z jakimi poziomami cen mamy tu do czynienia. A z FF ma to tyle
    wspólnego, że jeśli na jednej płytce mamy kilka matryc mniejszych, albo
    jedna większą, to (co oczywiste) koszt tej wiekszej jest większy (i to
    znacznie biorąc pod uwagę ewentualne straty).

> [...]
    > produktu parę centów... Wiesz jak się np. robi papier ścierny i ile
    > ogrzewany jest piec w podobnych temperaturach które Cię poniżej jakby

    Porównywanie produkcji papieru ściernego do produkcji matrycy chyba nie jest
    uzasadnione. Nie chodzi o temperaturę jako taką, ale o warunki w jakich to
    się odbywa (czystość, stabilność warunków, tygiel nie może wprowadzać
    zanieczyszczeń, co przy długim wygrzewaniu jest trudne do uzyskania).
    Co do szokowania, to mnie nic nie szokuje, to raczej Ciebie szokuje to, że
    matryca może tyle kosztować. Oczywiście nie znam rzeczywistych kosztów
    produkcji, więc dyskusja jest jałowa. Podałem Ci linki, z których wynika
    jakiś poziom cen. Czy Cię te informacje zadowolą - to już nie mój problem. W
    każdym razie - nie zdziwiłbym się, gdyby całkowity koszt produkcji matrycy
    FF (sprawnej :-) ) był na poziomie kilkuset Euro.

> [...]
    > monokryształów itp? Zobacz ile to kosztuje. Porównaj teraz te
    > kilkadziesiąt dolarów z ceną lustrzanki FF i APS-C. To jest MZ marketing a

    Patrz na powierzchnię półprzewodnika. Pamięć - to kilka mm kwadratowych
    (nawet płytka 10 x 10 mm - to dopiero 100 mm2). FF - to prawie 1000 mm2.
    Prawdopodobieństwo wady jest zdecydowanie większe, stąd reżim technologiczny
    zdecydowanie wyższy. To jest moim zdaniem przyczyna, z powodu której na
    samym początku drogi nad fotografią cyfrową zdecydowano się na mniejsze
    matryce. Ale - technologia idzie do przodu i dlatego moim zdaniem ceny będą
    sukcesywnie malały (pomijam wahania z tytułu kryzysu).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl/

  • 28. Data: 2009-03-02 13:50:50
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > Takie pamięci RAM, CPU etc to niby inna technologia w zakresie wytwarzania
    > monokryształów itp? Zobacz ile to kosztuje. Porównaj teraz te

    Inna - w tym sensie, że tam celem jest m.in. upchnięcie całego układu w
    jak najmniejszym kawałku krzemu. I w nich odpadów będzie malutko,
    zwłaszcza że w przypadku niektórych felerów zamiast np. 2GB masz 1GB,
    który też można sprzedać.

    A matrycy z "martwą" plamą/krechą na środku kadru nie sprzedasz

    > kilkadziesiąt dolarów z ceną lustrzanki FF i APS-C. To jest MZ marketing a
    > nie super droga technologia.

    Marketing trochę też, ale jeśli z jakiegoś produktu masz 90% odrzutów a
    z innego ledwie 10%...

  • 29. Data: 2009-03-03 01:01:21
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    > ja widzę przede wszystkim problem z pocięciem tego stufu.
    > trzeba by chyba ręcznie ciachać te małe strukturki

    Jaki problem? A normalnie, to czym sie tnie te małe strukturki, przecież
    krasnoludki ich nie przynoszą?

    Pozdrawiam Przemek

  • 30. Data: 2009-03-03 01:55:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > jakiś poziom cen. Czy Cię te informacje zadowolą - to już nie mój problem. W

    Zwyczajnie podałeś pewną informację która niekoniecznie ma jakikolwiek
    konkretny związek z wyjściowym pytaniem. Nie wiesz czy to ta technologia,
    nie znasz konkretnych reżimów technologicznych i kosztów ich stosowania.
    Spekulujesz, że to bardzo trudne i kosztowne. Możesz mieć rację, ale z
    tych art. to nie wynika.

    > każdym razie - nie zdziwiłbym się, gdyby całkowity koszt produkcji matrycy
    > FF (sprawnej :-) ) był na poziomie kilkuset Euro.

    Może. Nie upieram się. Podchodze po prostu sceptycznie do wysokich,
    jednostkowych kosztów komponentów tego typu urządzeń, bo trochę wiem z
    innych dziedzin technologii jak to w praktyce może wyglądać.

    Nb. (ze strony canona-usa)
    http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=Pro
    ductCatIndexAct&fcategoryid=111

    EOS 5D Mark II
    $2699.00

    EOS 50D
    $1399.00

    Z tego wynika (przyjmując, że ta matryca to bardzo droga jest), że albo
    promocja albo cena matrycy FF mimo, że ma powierzchnię ponad 2x większą
    niz APS-C jest niższa niż ta ostatnia w przeliczeniu na jednostke
    powierzchni. Coś się chyba nie do końca zgadza w kontekscie wcześniejszych
    uwag o wykrajaniu z wafla, głównego czynnika - powierzchni kształtującego
    ceny matrycy, i ogólnie solidniejszej budowy 5tki.

    --
    Marcin