  • 31. Data: 2009-03-03 04:33:02
    Temat: Re: Koszt matryc CCD a ich wielkosc
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 03.03.2009 Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> napisał/a:
    > EOS 5D Mark II
    > $2699.00
    >
    > EOS 50D
    > $1399.00

    Autopoprawka - 5D ma cmosa ale chyba to ma w tym wypadku drugorzędne
    znaczenie. Doszukałem się natomiast w międzyczasie dokumentu Canona z 2006:
    http://usa.canon.com/uploadedimages/FCK/Image/White%
    20Papers/Canon_CMOS_WP.pdf

    Dla 8-calowego wafla:
    If the sensors are APS-C size, there are about 200 of them on the wafer,
    depending on layout and the design of the periphery of each sensor. For
    APS-H, there are about 46 or so. Full-frame sensors? Just 20.

    Nie rozumiem co prawda dlaczego az takie różnice w upakowaniu ale to już
    przynajmniej wyjaśnia wcześniejsze wątpliwości.
    I teraz ciekawe co się w międzyczasie zmieniło, że 5D jest tylko 2x
    droższy od takiego 50d.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2009-03-03 05:44:23
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Przemek Lipski wrote:

    > Jaki problem? A normalnie, to czym sie tnie te małe strukturki,
    > przecież krasnoludki ich nie przynoszą?

    maszyna, tnie roboty przenoszą.

  • 33. Data: 2009-03-03 08:51:50
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > wafer, depending on layout and the design of the periphery of each
    > sensor. For APS-H, there are about 46 or so. Full-frame sensors? Just

    a pamiętasz ile kosztowały kiedyś lustrzanki APS-C?

    a znasz zjawisko spadku ceny jednostkowej przy wzroście ilości
    wyprodukowanych elementów?

    po prostu aparaty z APS-C są wtej chwilii wołami roboczymi, cena matryc ze
    względu na skalę produkcji jest znikoma więc zarabia się na nich spore
    pieniądze. Matryce FF zaczynają być produkowane masowo a nie na skale
    prototypową czy w małych seriach więc ich koszt spada. Wszystkie te elementy
    sie łączą. Możliwe że canon gdy wypuścił 5D sprzedawał go początkowo na
    granicy zysku, ba możliwe że początkowo zanim sie nie zaczęła sprzedaż na
    dużą skalę (bo jest to na pewno dobrze sprzedający sie aparat) mogli
    dokładać do niego. Dzięki temu rozkręcili rynek i zebrali późniejsze żniwo
    gdy rozpoczęcie produkcji chipów sie zamortyzowało. Przy okazji przetarli
    ścieżkę dla Nikona i Sony.

    Obecnie przy masowej produkcji ceny chipów ff są na pewno dość niskie.

> [...]
    > już przynajmniej wyjaśnia wcześniejsze wątpliwości.
    > I teraz ciekawe co się w międzyczasie zmieniło, że 5D jest tylko 2x

    cena produktu nie ma często kompletnie nic wspólnego z rzeczywistym kosztem
    jego produkcji, Idź do najbliższego sklepu z wyposażeniem mieszkań (takim
    lepszym) i zobacz co ma w sobie lampa z plastiku za 7000zł takiego że musi
    tyle kosztować.

  • 34. Data: 2009-03-03 09:06:13
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

    > Zwyczajnie podałeś pewną informację która niekoniecznie ma jakikolwiek
    > konkretny związek z wyjściowym pytaniem. Nie wiesz czy to ta technologia,
    > nie znasz konkretnych reżimów technologicznych i kosztów ich stosowania.

    No przecież napisałem, że nie wiem, ale raczej trudno spodziewać (w świetle
    znanych informacji), że wykonanie takiej matrycy jest zadaniem trywialnym
    Jest pytanie - czemu od początku nie stosowano FF? Czy dlatego, że nie
    potrafili tego zrobić (tanio), czy z inych powodów.

    > Spekulujesz, że to bardzo trudne i kosztowne. Możesz mieć rację, ale z
    > tych art. to nie wynika.

    Poniekąd wynika - ta uwaga o jakości powierzchni na poziomie atomowym (o ile
    jest prawdziwa) pokazuje skalę problemu (i ceny technologii - przynajmniej
    rząd wielkości). Piszesz, że nie jest tam napisane, że to dotyczy matryc.
    Jakoś trudno mi sobie wyobrazić sytuację, w której jakość materiału pod
    matrycę miałaby być niższa niż pod inne elementy półprzewodnikowe (niby
    dlaczego?).
    Ale - jak już pisałem - wg mnie jest to okres przejściowy. Zawsze tak było,
    że nowości na rynku elektronicznym były drogie (pamiętacie ile kosztował
    Pendrive 1 GB?). W końcu technologia zostanie opanowana i nie będzie
    znaczących róznic (wg mnie) między cenami aparatów z FF i mniejszymi
    matrycami.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl/

  • 35. Data: 2009-03-04 00:55:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 03.03.2009 Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał/a:
    > a pamiętasz ile kosztowały kiedyś lustrzanki APS-C?
    > a znasz zjawisko spadku ceny jednostkowej przy wzroście ilości
    > wyprodukowanych elementów?

    Coś tam słyszałem :)

    > Obecnie przy masowej produkcji ceny chipów ff są na pewno dość niskie.
    [..]
> [...]
    > lepszym) i zobacz co ma w sobie lampa z plastiku za 7000zł takiego że musi

    To teraz zerknij na cały wątek i zobacz co ja cały czas uparcie
    twierdziłem i zresztą nadal twierdzę. Po prostu to się wyłącznie da
    wytłumaczyć dość niską ceną CCD. Nb. dość dobra uwaga z APC-S jako
    koniem pociągowym ale tez ciekawym ile w tym prawdy. Wynikać tez może z
    tego że takie 5D jest sprzedawane na granicy opłacalności. Tylko w sumie
    po co?

    --
    Marcin

  • 36. Data: 2009-03-04 13:54:47
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > koniem pociągowym ale tez ciekawym ile w tym prawdy. Wynikać tez może
    > z tego że takie 5D jest sprzedawane na granicy opłacalności. Tylko w

    zapytaj w firmie canon jaki mieli w tym cel.