    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Koszt matryc CCD a ich wielkosc
    Date: Mon, 2 Mar 2009 20:27:13 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 02.03.2009 Stefan Nawrocki <o...@3...com.pl> napisał/a:
    > Zawsze to jakaś konkretna informacja :-)
    > Jest tam też taki fragment:
    [..]
    > 200 Euro z płytkę - to daje do myślenia co do całkowitych kosztów produkcji
    > matrycy (zwłaszcza FF).

    Ale co ma z tym wspólnego FF czy ogólnie CCD? Robi się je na SiC i
    wymagana jest taka dokładność?

    > W pierwszym artykule jest opisany proces technologiczny otrzymywania
    > monokryształów krzemu oraz ceny za kilogram po każdym etapie. Co do
    > wydajności to opis jest dość ogólnikowy, np. że na etapie cięcia "znaczna"

    Akurat jestem chemikiem i z grubsza znam ten proces a mogę Ci podać
    dziesiątki bardziej skomplikowanych, które cenowo wnoszą do końcowego
    produktu parę centów... Wiesz jak się np. robi papier ścierny i ile
    ogrzewany jest piec w podobnych temperaturach które Cię poniżej jakby
    szokują? :)

    > część płytek jest niszczona. Ale sam opis procesu pokazuje, że nie jest to
    > tania technologia (np. utrzymywanie temperatur 1500 stopni C przez wiele
    > godzin w idealnych warunkach - czystość, stałość parametrów, itp.).
    > Jest też wyraźnie mowa o tym, że w przypadku płytek prostokątnych ścinki
    > zagospodarowuje się osobno, co może świadczyć o tym, że koszty produkcji
    > samych płytek są na tyle wysokie, że opłaca się to robić (bawić w
    > zagospodarowywanie odpadów, a nie ponowny przetop).

    To się tylko wydaje bardzo kosztowne. MZ rzeczywisty koszt takiej matrycy
    FF to jakieś góra kilkadzisiąt USD (nie zdziwiłbym się jeśli kilkanaście).
    Takie pamięci RAM, CPU etc to niby inna technologia w zakresie wytwarzania
    monokryształów itp? Zobacz ile to kosztuje. Porównaj teraz te
    kilkadziesiąt dolarów z ceną lustrzanki FF i APS-C. To jest MZ marketing a
    nie super droga technologia.

    --
    Marcin