    From: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Koszt matryc CCD a ich wielkosc
    Date: Mon, 2 Mar 2009 10:31:32 +0100
    Sender: <radiusok>@<unknown>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
    news:71lr76-13r.ln1@ziutka.router...

    > Jedyne co tam znalazłem (przyznaje przy pobieznym czytnięciu) to:
    > "płytka 2-calowa krzemu kosztuje około 5 dolarów".

    Zawsze to jakaś konkretna informacja :-)
    Jest tam też taki fragment:

    cyt: "Zwłaszcza ta ostatnia operacja jest trudna do opanowania gdyż, aby
    podłoże nadawało się do epitaksji, a więc nakładania kolejnych warstw
    półprzewodników tworzących strukturę podzespołu elektronicznego,
    powierzchnia musi być gładka na poziomie atomowym.
    Takiej równości nie da się uzyskać za pomocą polerowania i jakiejkolwiek
    innej obróbki mechanicznej. Używa się do tego celu szeregu skomplikowanych
    operacji trawienia agresywnym gazem, a raczej mieszaniną gazów. Na rynku
    działa we Francji firma specjalizująca się w takiej obróbce, która wykonuje
    usługi poprawiania jakości powierzchni dla płytek dostępnych w handlu. Koszt
    chemicznego polerowania wynosi u niej aż 200 euro od jednej 2-calowej płytki
    SiC."

    200 Euro z płytkę - to daje do myślenia co do całkowitych kosztów produkcji
    matrycy (zwłaszcza FF).

    > Brak danych o wydajności i rzeczywistych kosztach materiałowo-procesowych
    > CCD do etapu wykrycia błędu.

    W pierwszym artykule jest opisany proces technologiczny otrzymywania
    monokryształów krzemu oraz ceny za kilogram po każdym etapie. Co do
    wydajności to opis jest dość ogólnikowy, np. że na etapie cięcia "znaczna"
    część płytek jest niszczona. Ale sam opis procesu pokazuje, że nie jest to
    tania technologia (np. utrzymywanie temperatur 1500 stopni C przez wiele
    godzin w idealnych warunkach - czystość, stałość parametrów, itp.).
    Jest też wyraźnie mowa o tym, że w przypadku płytek prostokątnych ścinki
    zagospodarowuje się osobno, co może świadczyć o tym, że koszty produkcji
    samych płytek są na tyle wysokie, że opłaca się to robić (bawić w
    zagospodarowywanie odpadów, a nie ponowny przetop).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl/