    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Kondensacja wilgoci w zimie
    Date: Thu, 7 Nov 2013 01:12:01 +0100

    "atm" <...@v...pl> wrote:

    > Podczas wypadow w marcu w Tatry temeratura kazdego dnia byla dodatnia,
    > kompakt w kieszonce na pasie plecaka. Oczywiscie zero problemow z
    > kondensacja.

    O! W Tatrach wyłączyli prawa fizyki? Czy tylko w marcu? ;-) Czyli
    jak leci mi "para" z ust przy powiedzmy +14 st.C, to co się wtedy dzieje?

    > Jak to wyglada przy powiedzmy -10C?

    Dokładnie tak samo, tylko bardziej. :)

    > Domyslam sie, ze ze wzgledu na zywotnosc akku dobrze byloby trzymac
    > aparat za pazucha.

    Nie tyle ze względu na żywotność aku (bo chyba nawet wręcz
    przeciwnie), co na stan jego naładowania. Ale po ogrzaniu i tak powinien
    wrócić do życia, a jak i tak musi zmarznąć, to i cała szopka niewiele
    pomoże. Za to aparatowi pazucha tylko zaszkodzi. Dobrym kompromisem
    jest trzymać w cieple jedynie zapasowy aku.

    > Czy podczas wkladania/wyciagania aparatu pojawia sie kwestia
    > kondensacji?

    Raczej odradzam. Nieprzypadkiem producenci umieszczają czujniki
    wilgoci, które zmienia samo noszenie przy ciele. Ciało podczas wysiłku
    wydziela wilgoć, paruje, a elektronika tego nie lubi: śniedzenie, rdza,
    kwaśny odczyn przyspieszający degradację (warto rozebrać taką
    kilkuletnią "osobistą" elektronikę - jeden syf). Oczywiście tylko z tego
    powodu nic nie zepsuje się od razu...

    > Czy po powrocie do cieplego pomieszczenia podejmujecie jakies
    > dodatkowe dzialania w celu ochrony sprzetu?

    Nie. Przed powrotem.

    Zalecam jeszcze "na zimnie" włożyć aparat do worka foliowego (u mnie
    często w środku jest już pochłaniacz wilgoci), ale wystarczy (wciąż "na
    zimnie"!) zamknąć w futerale, czy choćby plecaku i nie wentylować
    ciepłym (i wilgotnym) powietrzem pomieszczenia przez 2-3 kwadranse - do
    czasu przekroczenia temperatury punktu rosy:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Temperatura_punktu_rosy
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensacja_powierzchni
    owa_pary_wodnej

    BTW: Jak ktoś nosi okulary, to ma w zasadzie w miarę dobry czujnik
    roszenia. Trzeba tylko pamiętać, że szybciej niż aparat osiąga
    temperaturę zewnętrzną.

    Tak najkrócej.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]