  • 31. Data: 2020-01-29 10:37:16
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 29.01.2020 06:17, J.F. wrote:

    >Możliwe, że pomyliłeś telewizję naziemną z satelitarną. AFAIR tam
    >parę
    >lat wcześniej miała miejsce podobna sytuacja. Standard DVB-S został
    >zastąpiony przez DVB-S2. Pierwszy wykorzystywał kodowanie MPEG-2,
    >drugi
    >MPEG-4.

    Nie, to sie tyczylo na pewno polskiej naziemnej. No - prawie na pewno.

    https://groups.google.com/forum/#!searchin/pl.misc.e
    lektronika/subject$3ATV|sort:date/pl.misc.elektronik
    a/o_aDLjD0upM/E7mPrnPAN4cJ

    post z 2011:

    "Cytat : "Jeśli zechcesz kupić telewizor, który nie potrafi odebrać
    cyfrowego sygnału w obowiązującej w Polsce wersji, będziesz musiał
    podpisać oświadczenie, że wiesz co robisz. To jeden z zapisów
    uchwalonej właśnie przez Sejm ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji
    cyfrowej."

    Ustawa stanowi, że sprzedaż telewizorów i dekoderów, które nie nadają
    się do odbioru cyfrowego odbioru programów telewizyjnych w Polsce
    będzie możliwa tylko wtedy, gdy nabywca zostanie o ułomności
    urządzenia poinformowany na pismie (i na piśmie potwierdzi ten fakt
    sprzedawcy)."
    Czyli problem objawil sie gdzies wczesniej.

    Tylko jesli ten nowy standard dla Polski mialby sie nazywac DVB-T, to
    jaki mialy te starsze TV ?
    DVB-S, DVB-C ?

    W tym watku sie mowi o DVD-T+, ale to chyba nie jest oficjalna nazwa ?
    https://groups.google.com/forum/#!searchin/pl.misc.e
    lektronika/DVB-T2|sort:date/pl.misc.elektronika/jBbf
    3Km63_w/aqz9UWUPkysJacac

    Chyba faktycznie chodziło o MPEG4, ale jakos tego nie zapamietalem.
    Ale moze tez o modulacje - DVB-C chyba nie uzywalo OFDM.

    i jeszcze taki z 2011
    https://groups.google.com/forum/#!searchin/pl.misc.e
    lektronika/DVB-T2|sort:date/pl.misc.elektronika/MgG2
    2yWFLgo/QI6t6-GHmh0J

    standard DVB-T2 juz jest, a DVB-T ...
    "prawdopodobnie umrze w ciagu 3-4 lat, Polsce udalo sie zalapac
    w ostatniej chwili. Zastapi ja standard DVB-T2"

    prorocze slowa, ale jednak 9-11 lat, a nie 3-4
    I tamze
    "[1 Million DVB-T2 Devices Sold (February 18th)]"

    To moze jednak tego DVB-T2 wymagalismy ... ale bez HEVC :-)

    Gdzies tam jeszcze mi sie rzucilo, ze mozna dokupic karte transkodera
    do CI, zapewne o MPEG4->2 chodzilo.
    Teraz mozna byc karte HEVC, ale ... gniazdo CI zajete :-)

    J.

  • 32. Data: 2020-01-29 11:02:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-01-29 o 10:37, J.F. pisze:

    > To moze jednak tego DVB-T2 wymagalismy ... ale bez HEVC :-)

    Ja pamiętam, że przed wejściem naziemnej cyfrowej zrozumiałem, że stary
    system to DVB-T a nowy to DVB-T2 i dzięki temu, że robimy to później to
    już o tym wiemy i należy kupować TV z DVB-T2.
    A czy weszło od razu DVB-T2, czy tymczasowo DVB-T to nie wiem.
    P.G.

  • 33. Data: 2020-01-29 11:18:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 28.01.2020 16:45, J.F. wrote:

    >Lampy były materiałami eksploatacyjnymi, które co jakiś czas trzeba
    >było
    >wymieniać - tak jak filtry powietrza czy oleju w samochodzie. Każdy
    >się
    >z tym wtedy liczył, a producent nie utrudniał tego - procedurę można
    >było bez problemu przeprowadzić w domu.

    Ale lampy przestali robic :-)

    >Dzisiaj elektronika w
    >telewizorach jest nienaprawialna. Nie dlatego, że technika się
    >skomplikowała, ale głównie dlatego, że nijak nie da się dostać
    >dokumentacji ani części zamiennych.

    To jedna czesc, a druga - urzadzenie sie miesci na jednej plytce, w
    jednym scalaku ... jak padnie, to nijak sie nie oplaci.
    Chyba, zeby tak producenta zmusic do sprzedazy czesci w cenie
    odpowiedniej do ceny calosci.
    A i tak sie naprawa nie oplaci ... choc akurat w TV jest ekran i
    elektronika, to moze daloby sie tanio modul wymienic, chocby za pol
    ceny ...

    >Wydaje mi się, że tuż przed wyłączeniem nadajników analogowych na
    >zabytkowych telewizorach w rodzaju Wisły albo Belwedera ciągle dało
    >się
    >coś odebrać. Oczywiście nie na UHF (przynajmniej bez przystawki) ale
    >teoretycznie sprzęt nadal działał.

    Ogolnie tak, ale nikt juz ich nie mial, tylko kolekcjonerzy.
    I nie tylko dlatego, ze lampy przestali robic - nowe funkcje
    potrzebne/przydatne.

    Ba - jak sie pojawily TV LCD, to wielu ludzi wymienilo z wlasnej
    inicjatywy, bez przymusu jeszcze.

    >Przejście z SECAM na PAL nie zamieniało odbiornika z lat
    >osiemdziesiątych w bezużyteczne pudełko, a jedynie uniemożliwiało
    >odbiór
    >w kolorze - przynajmniej do czasu zainstalowania odpowiedniego
    >modułu.
    >To zupełnie inna skala,

    No, jak sie ktos przyzwyczail do koloru, to trudno zrezygnowac.

    A modul ... dobrze, ze mielismy fachowa i tania sile robocza, bo dzis
    cena za instalacje by wzrosla ... i stary TV na zlom.
    Inna sprawa, ze to naprawde niewielu typow TV dotyczylo - glownie
    starej krajowej produkcji, bo zachodnie i koreanskie byly kupowane
    dwusystemowe.

    >niż w przypadku zmiany standardy DVB - tutaj
    >telewizor zmieni się w monitor.

    Zalezy po ile dekoder bedzie :-)

    i dopisek - DVB-T2 dostepny gdzies od 2011, ale chyba bez HEVC.

    >Z mojego doświadczenia wynika coś zupełnie innego. Sporo telewizorów
    >epoki "HDReady" w moim otoczeniu ciągle działa. Pewnie podziałają
    >jeszcze długo. Jeśli ktoś wymienia telewizor to przeważnie nie z
    >powodu
    >awarii starego, tylko dlatego, że zamarzyło mu się 8k na pół ściany.
    >;)

    Albo znow - maja 10 lat, bez zalu wlasciciele je zmienia, albo sie
    zepsuja przez te 2 lata, i juz kompletnie bez zalu ...

    J.

  • 34. Data: 2020-01-29 12:01:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Ja pamiętam, że przed wejściem naziemnej cyfrowej zrozumiałem, że
    >stary system to DVB-T a nowy to DVB-T2 i dzięki temu, że robimy to
    >później to już o tym wiemy i należy kupować TV z DVB-T2.

    No wlasnie jakos tak mi to DVB-T2 utkwilo w pamieci. Ale moze sie
    myle,

    >A czy weszło od razu DVB-T2, czy tymczasowo DVB-T to nie wiem.

    Mowilo sie jednak, ze te starsze TV nie dzialaja, czy nie beda
    dzialac.
    Ale moze to kwestia MPEG4 ..

    J.

  • 35. Data: 2020-01-29 12:37:49
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 29.01.2020 o 09:24, Atlantis pisze:

> [...]
    > jakiegoś "tunera" IPTV albo innego urządzenia do streamingu. Telewizja
    > naziemna z definicji powinna być dostępna dla mniej "technicznej" części
    > populacji, ciągłe zmiany standardów, wymuszające upgrade sprzętu co parę
    > lat zmniejszają tę dostępność.

    > Z mojego doświadczenia wynika coś zupełnie innego. Sporo telewizorów z
    > epoki "HDReady" w moim otoczeniu ciągle działa. Pewnie podziałają
    > jeszcze długo. Jeśli ktoś wymienia telewizor to przeważnie nie z powodu
    > awarii starego, tylko dlatego, że zamarzyło mu się 8k na pół ściany. ;)

    Wszystkie telewizory do odbioru telewizji naziemnej, które kupiłem dla
    siebie i rodziny w latach ca 2012-2016 roku działają, niczego im nie
    brakuje i nie widzę żadnego powodu ich wymieniać - dopóki działają.

    I nie jest to parasol za 15 zł, który ostatecznie mogę kupić jak pada i
    wyrzucić jak przestanie.

    MJ

  • 36. Data: 2020-01-29 12:40:34
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 29.01.2020 o 06:55, J.F. pisze:

    > Chyba mniej, bo czestotliwosci jednak odpadly.

    Ma być tyle samo, ale w węższym pasmie.

    MJ

  • 37. Data: 2020-01-29 13:09:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-01-29 o 09:24, Atlantis pisze:

    > Dzisiaj elektronika w
    > telewizorach jest nienaprawialna. Nie dlatego, że technika się
    > skomplikowała, ale głównie dlatego, że nijak nie da się dostać
    > dokumentacji ani części zamiennych.

    Nie mam rozeznania ogólnego, ale ostatnio mi TV LCD szwankuje (czasem
    nie da się włączyć).
    Jako pierwszy krok w kierunku naprawy ściągnąłem sobie schemat -
    pierwszy wpis w Googla dał już dobry link.
    Drugiego kroku jeszcze nie wykonałem.
    P.G.

  • 38. Data: 2020-01-29 13:27:09
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > telewizorach jest nienaprawialna. Nie dlatego, że technika się
    > skomplikowała, ale głównie dlatego, że nijak nie da się dostać

    I tak i nie. Technika się skomplikowała i nie mamy już w telewizorze
    elementów w podstawkach jak lampy, które by każdy sobie wymienił sam, bez
    narzędzi.

    Brak dokumentacji to rak. Kiedyś nie było z tym problemu i schematy
    serwisowe były dostępne. Nie wiem komu to przeszkadzało. Co do części to
    często padają elementy dyskretne, łatwo dostępne. Nie wiem jak z
    telewizorami, ale z naprawą laptopów ludzie sobie dają radę i nie są one
    nienaprawialne, np.
    https://www.youtube.com/channel/UC8q23MpiyWjv9vd4r85
    oj1A/videos

    > Co więcej - "inteligentny:" sprzęt jest często psuty software'owo,
    > choćby w sposób "pasywny", przez brak aktualizacji w obliczu zmiany API.

    Masakra jakaś z tym jest.

> [...]
    > w kolorze - przynajmniej do czasu zainstalowania odpowiedniego modułu.
    > To zupełnie inna skala, niż w przypadku zmiany standardy DVB - tutaj

    Trochę inna, ale też załatwiana doinstalowaniem modułu, tyle że
    zewnętrznego.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 39. Data: 2020-01-29 14:18:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):

> [...]

    >Brak dokumentacji to rak. Kiedyś nie było z tym problemu i schematy
    >serwisowe były dostępne. Nie wiem komu to przeszkadzało.

    Obiektywnie trzeba przyznac, ze te stonogi trudno sie rysuje - tzn
    wielkiego arkusza wymagaja.
    A jak nawet bedziesz mial, to i tak nie wiesz, jaki tam ma byc sygnal.
    A przeciez na stonogach sie kosci nie koncza.

    A sciezki i tak za male zeby zmierzyc, albo ukryte :-(

    >Co do części to często padają elementy dyskretne, łatwo dostępne.

    Tylko trudno namierzyc ktory to, czasem trudno wymienic, ale owszem -
    czasem wk*, ze usterka wyglada na prosta, a schematu nawet
    podstawowego brak.

    >Nie wiem jak z telewizorami, ale z naprawą laptopów ludzie sobie dają
    >radę i nie są one nienaprawialne, np.
    >https://www.youtube.com/channel/UC8q23MpiyWjv9vd4r8
    5oj1A/videos

    Ale chyba troche w ciemno lub na typowa usterke.

    J.

  • 40. Data: 2020-01-29 14:20:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Ma być tyle samo, ale w węższym pasmie.

    Krok nastepny - ma byc wiecej w tym samym pasmie ?
    A kto za to zaplaci ? Pan, pani - za nowy TV :-)

    J.