  • 21. Data: 2020-01-28 23:35:08
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 28-01-2020 o 16:45, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Michał Jankowski"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Tak bez przesady. W tym z 1960 lampy wysiadly, potem koloru zabraklo.
    > Kineskop tez lampa, ale dosc dlugowieczna.
    > Glowica UHF bez programatora i pilota nic nie warta, elektrolity sie
    > starzeja, SECAM zmienilismy ... zaraz ... podnosnej fonii nie ?

    Podnośna 6,5 MHz została bez zmian.

    yabba

  • 22. Data: 2020-01-29 06:17:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Jan 2020 22:10:36 +0100, Włodzimierz Wojtiuk napisał(a):

    > Yhy

    Ale skleroza mi podpowiada, ze to sie jakos inaczej okreslalo ... czy
    nie DVB-T2 ?

    J.

  • 23. Data: 2020-01-29 06:54:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Jan 2020 22:25:49 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Nowsze telewizory mają gniazdo karty CI -- po co komu dekoder?

    Ale jak siedzi tam karta Polsatu czy Vectry, to gdzie wsadzic karte
    TVP ?

    Na co akurat rada jest prosta - udostepnic im kody dla TVP ale ... za
    oplata. I bedzie abonament ze hoho.
    I jeszcze tylko ustawowo zabronic wydzielania TVP jako osobnego
    platnego pakietu :-)

    J.

  • 24. Data: 2020-01-29 06:55:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Jan 2020 22:23:17 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    o-parametry,278.html

    > Ta zmiana jest bardzo potrzebna, dzięki niej będzie jeszcze więcej
    > kanałów z reklamami. Chyba pozostanę przy monitorze...

    Chyba mniej, bo czestotliwosci jednak odpadly.

    Wiecej to w kablowkach.

    J.

  • 25. Data: 2020-01-29 08:45:52
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    W dniu 29.01.2020 o 06:17, J.F. pisze:

    > Ale skleroza mi podpowiada, ze to sie jakos inaczej okreslalo ... czy
    > nie DVB-T2 ?
    >
    > J.

    Nie. Chodziło o DVB-T z kodekiem wideo MPEG-2 używane np. w Niemczech i
    DVB-T z kodekiem wideo MPEG-4, które miało być (i jest) używane w Polsce.
    Chyba, że piszesz jeszcze o wymogu obsługi przez odbiorniki w Polsce
    fonii bodajże w E-AC3. W praktyce jednak nawet jeśli jest obecna ścieżka
    dźwiękowa z tym kodekiem, to jest ona obok "zwykłej" w MPEG.

  • 26. Data: 2020-01-29 09:24:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.01.2020 16:45, J.F. wrote:

    > Tak bez przesady. W tym z 1960 lampy wysiadly, potem koloru zabraklo.
    > Kineskop tez lampa, ale dosc dlugowieczna.

    Lampy były materiałami eksploatacyjnymi, które co jakiś czas trzeba było
    wymieniać - tak jak filtry powietrza czy oleju w samochodzie. Każdy się
    z tym wtedy liczył, a producent nie utrudniał tego - procedurę można
    było bez problemu przeprowadzić w domu. Dzisiaj elektronika w
    telewizorach jest nienaprawialna. Nie dlatego, że technika się
    skomplikowała, ale głównie dlatego, że nijak nie da się dostać
    dokumentacji ani części zamiennych.
    Co więcej - "inteligentny:" sprzęt jest często psuty software'owo,
    choćby w sposób "pasywny", przez brak aktualizacji w obliczu zmiany API.

    > Glowica UHF bez programatora i pilota nic nie warta, elektrolity sie
    > starzeja, SECAM zmienilismy ... zaraz ... podnosnej fonii nie ?

    Wydaje mi się, że tuż przed wyłączeniem nadajników analogowych na
    zabytkowych telewizorach w rodzaju Wisły albo Belwedera ciągle dało się
    coś odebrać. Oczywiście nie na UHF (przynajmniej bez przystawki) ale
    teoretycznie sprzęt nadal działał.
    Przejście z SECAM na PAL nie zamieniało odbiornika z lat
    osiemdziesiątych w bezużyteczne pudełko, a jedynie uniemożliwiało odbiór
    w kolorze - przynajmniej do czasu zainstalowania odpowiedniego modułu.
    To zupełnie inna skala, niż w przypadku zmiany standardy DVB - tutaj
    telewizor zmieni się w monitor.

    Pozostaje pytanie o sens takiego działania. Przecież w obecnych czasach
    odbiornik telewizyjny i tak bardzo często robi za wyświetlacz do
    jakiegoś "tunera" IPTV albo innego urządzenia do streamingu. Telewizja
    naziemna z definicji powinna być dostępna dla mniej "technicznej" części
    populacji, ciągłe zmiany standardów, wymuszające upgrade sprzętu co parę
    lat zmniejszają tę dostępność.

    > Troche malo, ale ... system dostepny od 2018r, planowana zmiana 2022 ...
    > a te odbiorniki teraz ponoc jakos malo trwale :-)

    Z mojego doświadczenia wynika coś zupełnie innego. Sporo telewizorów z
    epoki "HDReady" w moim otoczeniu ciągle działa. Pewnie podziałają
    jeszcze długo. Jeśli ktoś wymienia telewizor to przeważnie nie z powodu
    awarii starego, tylko dlatego, że zamarzyło mu się 8k na pół ściany. ;)

  • 27. Data: 2020-01-29 09:27:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 29.01.2020 06:17, J.F. wrote:

    > Ale skleroza mi podpowiada, ze to sie jakos inaczej okreslalo ... czy
    > nie DVB-T2 ?

    Możliwe, że pomyliłeś telewizję naziemną z satelitarną. AFAIR tam parę
    lat wcześniej miała miejsce podobna sytuacja. Standard DVB-S został
    zastąpiony przez DVB-S2. Pierwszy wykorzystywał kodowanie MPEG-2, drugi
    MPEG-4.

  • 28. Data: 2020-01-29 09:30:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.01.2020 18:15, J.F. wrote:

    > I tu chyba moze byc problem - za duzo tych roznych kart czy dekoderow,
    > jak kazdy nadawca wymysli sobie swoja.

    Już od jakiegoś czasu złącze modułu czytnika kart jest dość standardowym
    wyposażeniem telewizorów DVB-T. Gorzej z tanimi tunerami, podpinanymi do
    starszych odbiorników.

  • 29. Data: 2020-01-29 09:34:46
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2020-01-28 o 13:12, J.F. pisze:

    > Do zapamietania - HEVC.

    Uuu.
    Ciekawe jaki procent telewizorów w domach to obecnie ma.

  • 30. Data: 2020-01-29 10:01:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    On 28.01.2020 18:15, J.F. wrote:

    >Już od jakiegoś czasu złącze modułu czytnika kart jest dość
    >standardowym
    >wyposażeniem telewizorów DVB-T.

    Owszem - jest standard, ale co - bedziesz zmienial karte przy zmianie
    programu ?

    Powinni przewidziec jakies łańcuchowanie :-)

    P.S. Swego czasu podsluchalem w branzy reklamowej "kabla do plotera to
    juz chyba nie potrzebuje - tyle tych kluczy do programow mam
    podlaczone, ze chyba starczy"

    J.