    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Date: Wed, 29 Jan 2020 11:18:18 +0100

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 28.01.2020 16:45, J.F. wrote:

    >Lampy były materiałami eksploatacyjnymi, które co jakiś czas trzeba
    >było
    >wymieniać - tak jak filtry powietrza czy oleju w samochodzie. Każdy
    >się
    >z tym wtedy liczył, a producent nie utrudniał tego - procedurę można
    >było bez problemu przeprowadzić w domu.

    Ale lampy przestali robic :-)

    >Dzisiaj elektronika w
    >telewizorach jest nienaprawialna. Nie dlatego, że technika się
    >skomplikowała, ale głównie dlatego, że nijak nie da się dostać
    >dokumentacji ani części zamiennych.

    To jedna czesc, a druga - urzadzenie sie miesci na jednej plytce, w
    jednym scalaku ... jak padnie, to nijak sie nie oplaci.
    Chyba, zeby tak producenta zmusic do sprzedazy czesci w cenie
    odpowiedniej do ceny calosci.
    A i tak sie naprawa nie oplaci ... choc akurat w TV jest ekran i
    elektronika, to moze daloby sie tanio modul wymienic, chocby za pol
    ceny ...

    >Wydaje mi się, że tuż przed wyłączeniem nadajników analogowych na
    >zabytkowych telewizorach w rodzaju Wisły albo Belwedera ciągle dało
    >się
    >coś odebrać. Oczywiście nie na UHF (przynajmniej bez przystawki) ale
    >teoretycznie sprzęt nadal działał.

    Ogolnie tak, ale nikt juz ich nie mial, tylko kolekcjonerzy.
    I nie tylko dlatego, ze lampy przestali robic - nowe funkcje
    potrzebne/przydatne.

    Ba - jak sie pojawily TV LCD, to wielu ludzi wymienilo z wlasnej
    inicjatywy, bez przymusu jeszcze.

    >Przejście z SECAM na PAL nie zamieniało odbiornika z lat
    >osiemdziesiątych w bezużyteczne pudełko, a jedynie uniemożliwiało
    >odbiór
    >w kolorze - przynajmniej do czasu zainstalowania odpowiedniego
    >modułu.
    >To zupełnie inna skala,

    No, jak sie ktos przyzwyczail do koloru, to trudno zrezygnowac.

    A modul ... dobrze, ze mielismy fachowa i tania sile robocza, bo dzis
    cena za instalacje by wzrosla ... i stary TV na zlom.
    Inna sprawa, ze to naprawde niewielu typow TV dotyczylo - glownie
    starej krajowej produkcji, bo zachodnie i koreanskie byly kupowane
    dwusystemowe.

    >niż w przypadku zmiany standardy DVB - tutaj
    >telewizor zmieni się w monitor.

    Zalezy po ile dekoder bedzie :-)

    i dopisek - DVB-T2 dostepny gdzies od 2011, ale chyba bez HEVC.

    >Z mojego doświadczenia wynika coś zupełnie innego. Sporo telewizorów
    >epoki "HDReady" w moim otoczeniu ciągle działa. Pewnie podziałają
    >jeszcze długo. Jeśli ktoś wymienia telewizor to przeważnie nie z
    >powodu
    >awarii starego, tylko dlatego, że zamarzyło mu się 8k na pół ściany.
    >;)

    Albo znow - maja 10 lat, bez zalu wlasciciele je zmienia, albo sie
    zepsuja przez te 2 lata, i juz kompletnie bez zalu ...

    J.