    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Date: Tue, 15 Dec 2020 10:01:12 +0100

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 15.12.2020 o 07:43, J.F. pisze:
    [...]

    >OK ale Darrieus startuje przy 10m/s tutaj zaczynają się schody. Można

    Hm, wydaje mi sie, ze i przy mniejszym wietrze powienien pracowac, ale
    sie nie znam ..

    >uzyskać częściej ale na wysokosci ok <22m nad ziemią. Jeśli ktoś już
    >stawia tak wysoki maszt to turbina z osią pionową traci sens. Lepiej
    >wtedy robić klasyczną HAWT.

    Obrotnica na gorze, miejsce ...

    >No tak, przecież opisane, że w przypadku tej turbiny tylko jedna
    >łopata ją napędza, jest wykres gdzie gubi się napędzanie i zaraz
    >druga łopata i trzecia podążają za pierwszą.

    Ogolnie wiadomo, ze łopata przez pewien kat napedza, a przez inne
    hamuje.
    Ale jak sie chce wiedziec jak to sumarycznie wyglada, to wypadaloby
    przetestowac.

    A statyczne testowanie , tzn nieruchome i pod roznymi katami, to da
    inne wyniki.

    >No cóż, ściągnij sobie tego excella i zobacz co on wylicza.

    >Nie.

    Duze HAVT mam na mysli.
    Sa 3-lopatowe, czasem 2-lopatowe, 4-lopatowego nie widzialem ...

    >Bo jest. W odróżnieniu od turbiny HAWT, gdzie wszystkie śmigła biorą
    >udział w napędzaniu VAWT napędzana jest tylko z jednego śmigła a
    >pozostałe hamują/wracają.

    IMO, to jeszcze - przy takim typowym Darrieusie łopata stosnunkowo
    waska jest, i malo "zaslania".
    A to ze hamuje ... przez caly obrot najwyrazniej jest nadmiar sily
    ciagnacej nad hamujacą :-)

    >Im więcej śmigieł tym niższe obroty ale start turbiny szybszy, przy
    >małym wietrze. Dochodzi tutaj jeszcze pomijany przez Ciebie efekt
    >oporu prądnicy. Większość prądnic nie daje dużego oporu fizycznego,
    >kiedy nie są podłączone do obwodu. W tym silniczku co go mam opór
    >jest znaczny...bo w sumie to silnik a nie prądnica. Spowodowane jest
    >to tym, że szczelina powietrzna pomiędzy cewkami a magnesami jest
    >bardzo mała właśnie dlatego, żeby uzyskać najlepszą sprawność
    >generatora/silnika przy niskich obrotach.

    IMO - w pradnicach tez sie to przydaje.
    Ale owszem - moga potem byc pozycje, ktore magnesy mocno "trzymaja".

    >Niezupełnie. W zależności co to za prądnica. Ta którą chcę wpleść w
    >ten układ jest prądnicą wolnoobrotową. Max 300obr/min. przy połowie
    >tych obrotów mam 125W co już jest dla mnie sporą nadwyżką bo nie mam
    >jak zmagazynować energii.

    No chyba, ze tak - wiecej mi nie trzeba i 90rpm wystarcza :-)
    Ale jednak 90rpm.

    >To jeszcze zobacz na jakiej wysokości stoją

    Ogolnie ta sama .. przynajmniej tak sie wydaje.

    >i zmierz siłę wiatru.

    Raczej mala.
    Aczkolwiek ... czasem wieje mocno, a widac ze taki jeden wiatrak z
    farmy stoi.
    Awaria ?

    >Są tzw "kominy wiatrowe" i kilkaset metrów obok już nie wieje :)

    Ale to tak jakos w plaskim polu stoi farma ..

    J.