    Subject: Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
    Date: Tue, 15 Dec 2020 09:27:50 +0100

    W dniu 15.12.2020 o 07:43, J.F. pisze:
    [...]
    > Hm, wydaje mi sie, ze Darrieus jest ogolnie lepszy jako VAWT, a ten to
    > taki troche niedorobiony Darrieus, bo profile lopat kiepskie ...

    OK ale Darrieus startuje przy 10m/s tutaj zaczynają się schody. Można to
    uzyskać częściej ale na wysokosci ok <22m nad ziemią. Jeśli ktoś już
    stawia tak wysoki maszt to turbina z osią pionową traci sens. Lepiej
    wtedy robić klasyczną HAWT.

    > A to nie jest uzywane do testowania ?

    No tak, przecież opisane, że w przypadku tej turbiny tylko jedna łopata
    ją napędza, jest wykres gdzie gubi się napędzanie i zaraz druga łopata i
    trzecia podążają za pierwszą.

    > IMO - to tak nie dziala.

    No cóż, ściągnij sobie tego excella i zobacz co on wylicza.

    > Nawet takie "zwykle" smigla sa zazwyczaj 3-lopatowe, bo wiecej juz sobie
    > przeszkadza.

    Nie.

    > A "pokrycie" przeciez znikome w takim wiatraku.
    > Przy szybko poruszajacych sie łopatach jakos tak "powierzchnia
    > efektywna" rosnie i jest znacznie wieksza niz fizyczna lopaty.
    >
    > Ale tu moze byc inaczej.

    Bo jest. W odróżnieniu od turbiny HAWT, gdzie wszystkie śmigła biorą
    udział w napędzaniu VAWT napędzana jest tylko z jednego śmigła a
    pozostałe hamują/wracają. Im więcej śmigieł tym niższe obroty ale start
    turbiny szybszy, przy małym wietrze. Dochodzi tutaj jeszcze pomijany
    przez Ciebie efekt oporu prądnicy. Większość prądnic nie daje dużego
    oporu fizycznego, kiedy nie są podłączone do obwodu. W tym silniczku co
    go mam opór jest znaczny...bo w sumie to silnik a nie prądnica.
    Spowodowane jest to tym, że szczelina powietrzna pomiędzy cewkami a
    magnesami jest bardzo mała właśnie dlatego, żeby uzyskać najlepszą
    sprawność generatora/silnika przy niskich obrotach.

    > Mechaniczną. A prądnica lubi wyzsze obroty.

    Niezupełnie. W zależności co to za prądnica. Ta którą chcę wpleść w ten
    układ jest prądnicą wolnoobrotową. Max 300obr/min. przy połowie tych
    obrotów mam 125W co już jest dla mnie sporą nadwyżką bo nie mam jak
    zmagazynować energii.

    > Tylko musialbys ja przemierzyc jak to u niej konkretnie wyglada.

    Przecież wcześniej i niżej podałem :>

    > Niekonicznie pomoze. O tyle moze, ze bedziesz mial te 14V przy malym
    > wietrze ... ale prad niewielki.

    Wystarczy mi już 0,5A do ładowania akumulatora, razy czas. Lepiej mieć
    0,5A niż nic :]

    > 200W mocy przy 5m/s
    el=riebedebie

    > A inne Darrieusy czesto maja 2 łopaty.

    I chodzą tragicznie przy niskim wietrze.

    > Turbina znana z Dzikiego Zachodu tez zostala zastapiona 3 lopatowym
    > smiglem ..

    > No, ten jeden maly  umieszczony na tle lasu to mnie wcale nie dziwi.
    >
    > Ten duzy to nie wiadomo gdzie stoi ... ale czesto widze np farme duzych
    > wiatrakow, czesc sie kreci, a czesc stoi.

    To jeszcze zobacz na jakiej wysokości stoją i zmierz siłę wiatru.

    > I nie bardzo rozumiem - nie ma zbytu na prad, hamulec sie zepsul, czy
    > wiaterek tak slaby, ze tarcie ledwo przezwycieza, ale nie wszedzie :-)

    Są tzw "kominy wiatrowe" i kilkaset metrów obok już nie wieje :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>