  • 11. Data: 2020-12-01 19:11:54
    Temat: Re: Koło rowerowe z silnikiem BLDC jako prądnica
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 01.12.2020 o 12:28, J.F. pisze:
    > [...]
    >BTW w filmiki na YT nie wierzę, bo ściemniają tam maksymalnie :D
    >Tutaj masz jakiś przykład:
    >https://www.youtube.com/watch?v=aRHryvhIXck&ab_chan
    nel=RoboElektrownie

    Trudno powiedziec na ile sciemniaja, bo twierdzen tam malo, rozmiary
    nieokreslone, a moc maksymalna ... moze przy 120km/h wiatru :-)

    Za to na YT widac, ze te male Darreniusy potrafia sie dosc zwawo
    krecic ...

    J.

  • 12. Data: 2020-12-01 22:40:41
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 30.11.2020 o 22:59, LordBluzg(R) pisze:
    > W dniu 30.11.2020 o 19:14, LordBluzg(R) pisze:
    > [...]
    >
    > Zdjęcie poglądowe.
    >
    > https://www.fotosik.pl/zdjecie/f7f9a401a1a8f00d
    dobrze że fotkę dałeś. moim zdaniem masz o wieeele za małą powierzchnię
    wiatraka. druga sprawa ze aby uzyskać skuteczność, "łopata" która pcha
    "tam" musi swoim profilem pomagać łopacie która "z powrotem".
    Daj wieksze łopaty, dwie obręcze i jak zawjeje zrób ognisko - może
    zobaczysz jak to działa. gorąco życzę powodzenia i czekam na relacje

    ToMasz

    ps
    Wiesz ze na allegro są wiatraki za 5 sówek?

  • 13. Data: 2020-12-02 16:33:38
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.12.2020 o 22:40, ToMasz pisze:

    > dobrze że fotkę dałeś. moim zdaniem masz o wieeele za małą powierzchnię
    > wiatraka.

    Od czegoś musiałem zacząć.

    > druga sprawa ze aby uzyskać skuteczność, "łopata" która pcha
    > "tam" musi swoim profilem pomagać łopacie która "z powrotem".

    To są rury PCV pocięte na połowę w ilości 8 szt. Nie kombinowałem z
    modelowaniem łopat, bo najpierw chcę uzyskać efekt zdolny do zrobienia
    pomiaru. To było najszybsze i najtańsze rozwiązanie.

    > Daj wieksze łopaty, dwie obręcze

    Dwie obręcze to dodatkowe tarcie drugiej obręczy. Na pewno nie pomaga.

    Łopaty są zamocowane dobrze i na pewno się nie odkształcą nawet jeśli to
    się mocno zakręci.

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/97a3297e15b51407

    > zobaczysz jak to działa. gorąco życzę powodzenia i czekam na relacje

    > Wiesz ze na allegro są wiatraki za 5 sówek?

    Czytałeś opisy? To co można kupić i "prawie" działa potrzebuje 11m/s
    (40km/h) i to już jest wietrzysko, żeby dostać ~80W a i to wątpliwe.
    Są testy na YT, gdzie montowano takie wiatraki na samochodzie i robiono
    pomiary przy różnych prędkościach.

    Wystarczy spojrzeć przy drodze, bo są takie zestawy solar+wiatraczek i
    zobaczyć kiedy się to kręci. Praktycznie zawsze stoją nieruchomo jak
    jadę samochodem i obserwuję.

    https://www.de.rms.com.pl/wp-content/uploads/2015/06
    /Instalacja-o%C5%9Bwietlenia-2.jpg

    Reszta ofert to ściemnianie bo 500W na takim samym wiatraczku to zwykła
    sciema :)

    W ogóle opisy, że coś produkuje energię użytkową przy 5m/s (20km/h) siły
    wiatru to też jakieś nadwyrężone opisy ale wiem że to możliwe pod
    warunkiem wykonania odpowiedniej konstrukcji a ta nie może być mała
    (ramiona) z uwagi na pokonanie oporu samej prądnicy nie wliczając
    jeszcze obciążenia. No nic, czekam na wiatr. Dzisiaj coś drgnęło z
    wiatrem ale to ok 3m/s (muszę sobie kupić anemometr) żeby dokładnie
    zmierzyć siłę wiatru. Przyda się na pewno jak będę ustalał lokalizację
    docelową, czyli tam gdzie najlepiej wieje (komin wiatrowy). Turbinka
    lekko drgnęła ale do pełnego dobrego obrotu brakuje jeszcze co najmniej
    raz tyle.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 14. Data: 2020-12-05 13:46:19
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.12.2020 o 19:11, J.F. pisze:

> [...]
    > nieokreslone, a moc maksymalna ... moze przy 120km/h wiatru :-)
    >
    > Za to na YT widac, ze te male Darreniusy potrafia sie dosc zwawo krecic ...

    Grzebiąc wincyj w Internetach, trafiłem na ciekawe i [prawdziwe]
    rozwiązania w zakresie VAWT z rur PCV.

    https://mikroprzedsiebiorca.eu/wiatr-na-podworku/
    Tutaj ktoś kombinował z kołem od roweru ale nie jest to silnik BLDC lecz
    standardowa prądnica używana obecnie w rowerach. Wiadomo, moc niewielka
    ale działa przy niewielkim wietrze.

    Tutaj już większa konstrukcja ale 100W.
    https://gadzetomania.pl/27338,wertykalna-turbina-wia
    trowa-o-mocy-100w-zrob-to-sam
    https://youtu.be/RaSMv93opW0

    Tutaj masz porównanie zwykłego Savoniusa do mojej konstrukcji
    https://www.youtube.com/watch?v=0KVaVNTGh2s&ab_chann
    el=realracecom

    A tutaj fajne wyliczenia/testy i zmiana konstrukcji "śmigieł/skrzydeł" i
    dość obiecujące rozwiązanie:

    http://www.daswindrad.de/forum/viewtopic.php?f=2&t=2
    1 z programem w
    excellu do obliczania wymiarów.

    Wykon:
    https://www.youtube.com/watch?v=qTt9uPQ_RjM&feature=
    youtu.be&ab_channel=JenoBambuz

    https://www.youtube.com/watch?v=7AEewu86ovg&ab_chann
    el=xfrenezy

    Testy różności:
    https://www.youtube.com/watch?v=HgJyuzX4mX8&ab_chann
    el=EugeneMak

    Spore podniesienie wydajności w yym niemieckim projekcie. Jutro ma
    zacząć u mnie wiać ( więc będą pierwsze pomiary. Jak dotąd przy wietrze
    20km/h obraca się obecna turbina ale jeszcze słabo. Ponieważ muszę mieć
    porównanie, to właśnie wykonuję drugą turbinę korzystając z tego
    niemieckiego projektu ale jednak oprę się o cztery łopaty a nie trzy
    (mogę sobie modyfikować).

    Mając trochę czasu w "długiezimowewieczory" chyba zrobię sobie
    modelarnię z wentylatorów i pokombinuję z łopatami/śmigłami VAWT.
    podobnie jak to ktoś robił w powyższym linku. Długość ramion oczywiscie
    że ma znaczenie jeśli chodzi o moment ale im dłuższe ramiona tym
    mniejsza prędkość obrotu i to właśnie muszę dobrać do silnika BLDC żeby
    uzyskać jak najlepszą skuteczność.

  • 15. Data: 2020-12-12 18:26:13
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Daj wieksze łopaty, dwie obręcze i jak zawjeje zrób ognisko - może
    > zobaczysz jak to działa. gorąco życzę powodzenia i czekam na relacje

    Tak tylko dla potomności. Wykonałem jednak prototyp turbiny VAWT typ C w
    oparciu o 3 rury PCV Fi110 długość 1000mm na kole rowerowym (średnica
    wirnika 70cm) ze "standardowym dynamem w piaście" i osiągnąłem 10W przy
    wietrze 4m/s (10km/h). Startuje przy 1,5m/s czyli całkiem ładnie.

    według projektu:
    http://www.daswindrad.de/forum/viewtopic.php?f=2&t=2
    1

    Jest to znacznie lepszy efekt niż 8 rur PCV z pierwszego projektu przy
    tej samej średnicy wirnika.

    Następnym krokiem jest wykonanie (chyba) ostatecznej wersji rura PCV
    Fi200mm długość 1500mm średnica wirnika 1300mm co według obliczeń da mi
    spokojnie 50W mocy przy wietrze 4-5m/s (20km/h). Przy tych słabych
    wiatrach działa to dość dobrze i silnik BLDC spełni moje wymagania.
    Opiszę to później, kiedy wykonam ostateczny model. Będzie to coś na
    kształt tego:

    https://www.youtube.com/watch?v=7AEewu86ovg&ab_chann
    el=xfrenezy a gość
    (opis) robił to na potrzeby 1kW

    Teraz trzeba wykombinować jak to koło wpleść w taką konstrukcję (problem
    z wagą "skrzydeł/PCV+aluminium 2mm" i mocowaniem do obręczy koła)
    możliwe że zdecyduję się na demontaż szprych, kopię w/w projektu z YT a
    samą prądnicę podłączę na końcu. Przynajmniej będę miał wirnik typu
    "solo" jak na w/w filmie z YT i możliwość podłączania różnych prądnic. A
    miało być prosto z górki i za grosze :)

    Całość powinna zamknąć się w kosztach do 1kzł max (blacha droga) ale to
    i tak taniej niż dodatkowe panele słoneczne z których o tej porze roku
    "gówno jest". Mam dość dobrą lokalizację i te 4m/s to praktycznie wieje
    cały czas, przynajmniej większość dni w roku.

    Wrócę do wątku jak skończę budowę i będą fotki, filmy, dane pomiarowe.
    Na dzień dzisiejszy, wygląda że nie jest to jednak droga donikąd co
    dobrze wróży całej zabawie :)

    ...bo na działce rekreacyjnej nie mam w ogóle zasilania energetyki, stąd
    zabawa...

  • 16. Data: 2020-12-14 15:25:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >(średnica wirnika 70cm) ze "standardowym dynamem w piaście" i
    >osiągnąłem 10W przy wietrze 4m/s (10km/h). Startuje przy 1,5m/s czyli

    Wow ... cos jakby Savonius i Darrieus w jednym.
    Ciekawe jak sobie radzi ... musialbys zrobic kilka roznych dla
    porownania :-)

    >Jest to znacznie lepszy efekt niż 8 rur PCV z pierwszego projektu
    >przy tej samej średnicy wirnika.

    Tylko ze tu ... im wieksza srednica, tym wolniejsze obroty, wiec
    pradnica gorzej pracuje :-)

    J.

  • 17. Data: 2020-12-14 19:09:24
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2020 o 15:25, J.F. pisze:

    1

    > Wow ... cos jakby Savonius i Darrieus w jednym.
    > Ciekawe jak sobie radzi ... musialbys zrobic kilka roznych dla
    > porownania :-)

    Ten model turbiny powstał w latach 70-80 i jakoś nie widziałem tego
    nigdy w realu ale jak dotąd jest to obiecujący model (testy prototypu
    wypadły pomyślnie).

    Zrobiłem prototyp. Na 4 płatach i kręci się wolniej. Wynika to
    oczywiście z "zacieniania skrzydeł" jak się wczytasz w ten niemiecki
    projekt, to jest tam ładnie opisane jedno skrzydło z obciążnikiem
    (film). Stosując 3 śmigła pokrywasz powierzchnię (w zależności od
    średnicy całego wiatraka) w 95% przy czterech śmigłach jest większe
    "zacienienie" i otrzymujesz mniejsze obroty...i moc. Zwiększając
    średnicę, możesz stosować 4-5-6 łopat ale wtedy płaty muszą być mniejsze
    i obroty są niewielkie. Najbardziej wydajne jest to właśnie przy 3
    śmigłach jako zbalansowana najlepsza wydajność. Przy 4 śmigłach startuje
    to lepiej ale obroty są mniejsze.

    > Tylko ze tu ... im wieksza srednica, tym wolniejsze obroty, wiec
    > pradnica gorzej pracuje :-)

    Większa średnica daje ramię, które teoretycznie daje większą moc. To też
    należy obliczyć do punktu zapotrzebowania i mocy. Moje koło od e-bike
    (BLDC) z uwagi że jest spasowane na MAXA daje dość duży opór bez
    podłączenia czegokolwiek. Ręką ośki nie obrócisz ale z nakrętkami już
    tak. Powyliczałem, że najodpowiedniejsza będzie średnica wiatraka 1200mm
    i wysokość łopat 1500mm na rurze fi 200, żeby pokonać opór koła przy
    wietrze 1m/s bez problemu.

    Sprawdziłem też, ile obrotów potrzebuje ten BLDC , żeby uzyskać 14V 3A.

    90obr/min daje radę. Przy wietrze 5m/s 99% wypadł ten wynik. Zastosuję
    jednak przetwornicę step UP albo podwajacz napięcia (oczywiście diody
    schottkiego 5A/100V) dają radę bo to 3 fazy, żeby przy niższych obrotach
    już korzystać z ładowania.

    Główkując jak jednak osadzić całe koło bez demontażu szprych, wpadłem na
    genialny pomysł opasania tego koła rurami stalowymi cienkościennymi (alu
    jest nie wskazane bo nie jest sprężyste) w kształcie trójkąta
    równobocznego. Rury wpasowane w obręcz koła, tam gdzie przychodzi dętka
    będą miały po 4 punkty podparcia, co stabilizuje całość i nie muszę
    kombinować z mocowaniem do obręczy w inny/dziwny sposób. Ze wzoru łatwo
    obliczyć, że jeśli średnica koła 28' ma 64cm to wierzchołki trójkąta
    będą tworzyć koło o promieniu 128cm co akurat bardzo mi pasuje i co
    najważniejsze tworzy idealną konstrukcję w trójkąt. Otrzymałem w ten
    sposób po 2 rury do wsparcia każdego z 3 śmigieł i tylko zepnę to
    płaskownikiem z alu na szczycie łopat (trójkąt) tej turbiny co bardziej
    wzmocni konstrukcję i będzie stabilne.

    Właśnie kombinuję w/w i jeszcze nie wiem czy będę spawał te rurki czy
    zrobię to na śrubach. Na razie szukam dobrych materiałów a jutro jadę
    obczaić ile gość chce za blachę alu 2mm 1500x1500 z pocięciem na
    1500x500 szt 3 i przygięciem na średnicę 1200mm (łopaty muszą mieć
    zaokrąglenie). Jak mi zaśpiewa wysoko to zrobię to z blachy ocynk 1mm i
    też styknie, tym bardziej że blachę idzie spawać łatwiej niż alu do
    którego musiałbym się bawić z nitami czy śrubami.

    Akurat teraz nie wieje, więc mam czas na zabawę :D

    BTW, zobacz tutaj. 6 śmigieł w takiej konstrukcji (tyle że to wielkie) i
    200W mocy przy 5m/s
    https://www.youtube.com/watch?v=FYMZvnER0BQ&ab_chann
    el=riebedebie a inne
    wiatraki w okolicy ani drgną :D

  • 18. Data: 2020-12-14 20:34:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 14 grudnia 2020 o 19:10:08 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):

> [...]
    > LordBluzg(R)
    > <<<Pasek Grozy TVPiS>>>
    > GAZ PIEPRZOWY WYRAZEM TROSKI O ZDROWIE OBYWATELI
    To Twoje z tym z projektu ma tyle samo wspólnego co barwa na kurierze z kurwą na
    barierze. Nie wstydzisz się publicznie pokazać takie gówno co zrobiłeś.
    https://www.google.com/search?q=zrobilismy+duzo+andr
    zej+mleczko&client=tablet-android-lenovo&prmd=inv&sx
    srf=ALeKk0398YwB4zf0mHEn7HKskN0oltVPKw:1607974342902
    &source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjIvpCcm87tAhXR
    tYsKHVrhCn4Q_AUoAXoECAQQAQ&biw=1280&bih=800#imgrc=vm
    fXjFoqrJeeVM
    Pasuje jak ulał.

  • 19. Data: 2020-12-14 20:53:29
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    [...]

    > To Twoje z tym z projektu ma tyle samo wspólnego co barwa na kurierze z kurwą na
    barierze. Nie wstydzisz się publicznie pokazać takie gówno co zrobiłeś.

    Zenuś, debilu jeszcze fotki nie dałem z obecnego projektu a ty już wiesz
    co zrobiłem :]

    Zenuś, zejć mi z drogi boci się próchno z dupy sypie, Zenuś :)

    Nawet czytać już nie umisz :D

  • 20. Data: 2020-12-14 21:05:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 14 grudnia 2020 o 20:54:06 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):
> [...]
    > LordBluzg(R)
    > <<<Pasek Grozy TVPiS>>>
    > GAZ PIEPRZOWY WYRAZEM TROSKI O ZDROWIE OBYWATELI
    To nie ty ujebałes to gowno?