  • 141. Data: 2018-06-25 22:26:13
    Temat: Re: Kable. Regulator.
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Mon, 25 Jun 2018 20:31:24 +0200, LordBluzg? napisał(a):

    > Debilu, prąd wzbudzenia nie może przekroczyć wartosci dopuszczalnej bo
    > jest kurwa ograniczony "diodą Zenera"/układem ograniczania, która
    > własnie doprowadza do tego, że napięcie i prąd NIE może wzrosnąc powyżej
    > 14,5V dla obwodu ładowania.

    W FSO 1500 czyli fiacie 125p wyprodukowanym jakoś w początkach lat 80-tych
    XX wieku, padł mi regulator napięcia. W tym zabytku była to
    elektromechaniczna puszka zamontowana w komorze silnika, gdzieś na prawym
    nadkolu. Połączyłem na krótko wejście z wyjściem, woltomierz w kabinie,
    odpaliłem na pych i w trasę. Jak napięcie podchodziło pod 15V,
    zatrzymywałem się i rozłączałem przewody. Jak spadło poniżej 12V, to znów
    je łączyłem. Z Warszawy do Grójca musiałem zatrzymać się dwa, albo trzy
    razy. akumulator nie wybuchł, obwód wzbudzenia zniósł to dzielnie. Po
    założeniu jakiegoś starego regulatora znalezionego w gratach w piwnicy,
    auto jeszcze parę lat jeździło.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 142. Data: 2018-06-25 22:42:34
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Oczywiscie jestes na tyle madry we wsi ze nie musisz sprawdzic jak dzialaja
    regulatory napiecia w motocyklach. One tam nie dzialaja teoretycznie tylko w setkach
    milionow motocykli jakie sa na swiecie dzialaja praktycznie. Tylko niech nikt nie
    napisze ciolkowi jak to jest w motocyklu, dluzej bedzie smiesznie.

    Jesteś zabawny.

    Z motorowerami miałem do czynienia od 8 roku życia, bo wtedy dostałem
    swój pierwszy motorower. Mój ojciec miał "jebca" na punkcie motoryzacji,
    a że był gościem, który pracował biurach projektowych to i przekazał mi
    sporą wiedzę. Jako 9-10 latek umiałem rozebrać i złożyć, zdiagnozować i
    naprawić każdy motorower i każdy motocykl, które można było spotkać na
    ulicach w tamtych czasach. W domu zawsze było kilka motorowerów i
    motocykli. Jak tylko podrosłem nieco i przestały mnie motocykle
    przewracać to przesiadłem się na motocykle, które także sam naprawiałem.
    Wielokrotnie robiłem remonty silników, a także je tuningowałem. Od
    dzieciństwa miałem ciągotki do techniki, elektroniki i automatyki, które
    nie tylko były i są moją pasją, ale także zawodem i sposobem na życie.

    Tak więc nie rozśmieszaj mnie.

  • 143. Data: 2018-06-25 22:57:20
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-06-25 o 11:08, Malkoit pisze:
    > Udowodnij, że tak jest z uwzglednieniem rozruchu obcego samochodu
    > przy pracującym silniku na wyższych obrotach i słabym akumulatorze dawcy.
    > Udowodnij, że wtedy prąd wzbudzenia nie przekroczy wartości
    > dopuszczonej przez producenta.

    Daj spokój :)

    Tutaj akurat maja rację.

    Alternator działa tak, że im bardziej go obciążysz, tym masz mniejszy
    prąd wzbudzenia. Czyli najogólniej mówiąc sam się zabezpiecza przed
    uszkodzeniem :)

    Oczywiście można uszkodzić alternator "dawcy", kiedy akumulator jest w
    bardzo złej kondycji i odpala się inne auto z padniętym czy rozładowanym
    akumulatorem. Problem natomiast jest gdzieś indziej. Nie chce mi się
    powtarzać, dlatego poczytaj co napisałem już w tym wątku. Nie chodzi o
    przeciążenie prądowe, ale o problem z pozbyciem się ciepła z
    alternatora, które może "ubić" diody i uzwojenia.

  • 144. Data: 2018-06-25 23:01:20
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-06-25 o 22:26, P.B. pisze:

> [...]
    > odpaliłem na pych i w trasę. Jak napięcie podchodziło pod 15V,
    > zatrzymywałem się i rozłączałem przewody.

    Pewnie woltomierz kupiłeś w kiosku ruchu :D

    Dobrze że Ci akumulator wytrzymał, bo dłuższa praca powoduje najpierw
    powyginanie płyt, wygotowanie wody w aku i wzrost napięcia (wtedy już
    nie ma akumulatora) i nie ma co "połknąć" tego napięcia. Napięcie
    wzrasta do dość dużego i pali wszystko co jest podłączone, jesli tylko
    wytrzymają bezpieczniki.

    Na dodatek ten akurat alternator, nie był "extra" mocny. Miał 44A
    (A124N-14V 44A) obecne 100A to trochę nieciekawie by wyglądało :)
    --
    LordBluzg(R)
    ?Sukces WOŚP klęską PiS?

  • 145. Data: 2018-06-26 00:09:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Powiem grzecznie. Chuj mnie, i zapewne innych, obchodza Twoje doswiadczenia z
    motorowerami. Masz co powiedziec co jest zgodne z prawda i stanem faktycznym na
    dzisiaj do powiedzenia o alternatorze? Jak masz to mow jak nie znasz sie na temacie
    to sluchaj.

  • 146. Data: 2018-06-26 00:25:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak mantre caly czas powtarzasz wymyslone przez siebie glupoty. Poddaje sie.
    Informacja dla potomnych. Uzytkownik pierdoli takie glupoty ze rece opadaja. Ignoruje
    wszystkie podpowiedzi. Jak ktos chce to moze mu wierzyc, ale na wlasna
    odpowiedzialnosc.

  • 147. Data: 2018-06-26 07:03:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    wszystkie podpowiedzi. Jak ktos chce to moze mu wierzyc, ale na wlasna

    Tylko skończony debil szerzy wiarę, która może szkodzić innym, a twoja
    wiara taką właśnie jest.

    Ja w przeciwieństwie od ciebie mogę z całym sumieniem wziąć
    odpowiedzialność za swoją wiarę, a czy ty pokryjesz koszty napraw
    ludziom, którzy uwierzą w twoją wiarę?

    Dziwi mnie skąd w tobie tyle zła, żeby szkodzić innym? Przecież
    większość twoich porad jest szkodliwa.

  • 148. Data: 2018-06-26 07:16:05
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    dzisiaj do powiedzenia o alternatorze? Jak masz to mow jak nie znasz sie na temacie

    Chuj mnie obchodzi twoje zdanie o mnie i o moich doświadczeniach. Wiem
    co się może stać, a znam 2 takie przypadki, kiedy padły diody przy
    alternatorze po takim odpalaniu samochodów z tego jeden przypadek w moim
    aucie. Twoje zaklinanie prawdy także nie zmieni faktów. Jak nie masz
    nisz więcej do powiedzenia w tym temacie to zamilcz, słuchaj i się ucz.

  • 149. Data: 2018-06-26 07:49:34
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Mon, 25 Jun 2018 23:01:20 +0200, LordBluzg? napisał(a):

    > Pewnie woltomierz kupiłeś w kiosku ruchu :D

    Ten fiat był wtedy 15-letni - pojawiały się w sprzedaży pierwsze multimetry
    cyfrowe :)

> [...]
    > nie ma akumulatora) i nie ma co "połknąć" tego napięcia. Napięcie
    > wzrasta do dość dużego i pali wszystko co jest podłączone, jesli tylko

    Dlatego miałem woltomierz podłączony, żeby wyłączyć wzbudzenie, gdy
    akumulator będzie naładowany i napięcie zacznie rosnąć.

    > Na dodatek ten akurat alternator, nie był "extra" mocny. Miał 44A
    > (A124N-14V 44A) obecne 100A to trochę nieciekawie by wyglądało :)

    Tam na prąd to były światła, wycieraczki i aparat zapłonowy. Radia nie
    miałem :)

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 150. Data: 2018-06-26 10:24:54
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-06-26 o 07:49, P.B. pisze:

> [...]
    >
    > Dlatego miałem woltomierz podłączony, żeby wyłączyć wzbudzenie, gdy
    > akumulator będzie naładowany i napięcie zacznie rosnąć.

    Miałem tylko dodać. że ten typ alternatora, posiadał cewkę wzbudzenia
    wysokoomową, która tolerowała przyłożenie pełnego napięcia 12-14V i nie
    powodowała tak dużego wzbudzenia jak w obecnych alternatorach z układem
    elektronicznym. Same uzwojenia stojana też nie były jakieś specjalnie
    wyśrubowane i w pełnym podaniu napięcia z działającego regulatora
    mechanicznego, który sobie "cykał" wyłaziło z alternatora ok 20-24V Max
    przy obrotach 6k bez obciążenia akumulatorem. Czyli to co zrobiłeś
    (cykanie ręczne) miało sens :)

    Tak nawiasem, nie polecam podłączać nawet nowych alternatorów bez
    akumulatora, bo pomimo że nie pójdzie tam więcej niż 14,5 to wyłażą
    takie cuda na oscyloskopie że chwila i komputer moze być ubity.
    Akumulator pełni tutaj rolę filtru, który łyka te dzikie przebiegi :)
    Ktoś w tym wątku wspominał, że akumulator mu padł (przerwa) i silnik nie
    chciał odpalić a później trzeba było dziubać. Często komputer totalnie
    "głupieje" jak nie ma sprawnego akumulatora, nim padnie na amenT. Są co
    prawda obwody stabilizacji napięcia, kondensatory filtrujące itp...ale
    często to nie wystarczy aby stłumić dzikie przebiegi alternatora.

    > Tam na prąd to były światła, wycieraczki i aparat zapłonowy. Radia nie
    > miałem :)

    Swiatła spalisz od razu i aparat zapłonowy tez pójdzie z dymem po
    czasie, jeśli akumulator się wygotuje.

    --
    LordBluzg(R)
    ?Sukces WOŚP klęską PiS?