  • 21. Data: 2011-12-15 21:57:27
    Temat: Re: K-r vs D90
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-12-15 21:56, Marcin [3M] pisze:

    > http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum
    =1021&message=39542704&changemode=1

    To jeszcze niczego nie dowodzi. Ktoś się przesiadł z jakiegoś nieznanego
    modelu Pentaxa na D300 i ma ładne zdjęcia motocykli. Jeśli ze starszego
    Pentaxa z AF takim, jak K10D czy K20D - nie dziwię się, że po przesiadce
    odczuł poprawę działania AF. Inny piszę, ze miał K-5, dokupił D300s i
    D700, ale K-5 nadal trzyma. Nie pisze nic o motywach dokupienia - może
    potrzebował pełnej klatki i chciał używąć tych samych szkieł na dwóch
    korpusach? A może po prostu skusił go wybór długoogniskowych obiektywów
    AF, ktory u Nikona jest faktycznie znacznie większy? Zauważ, ze niżej w
    tym wątku jeden z kolegów wspomina też o przesiadce dwukrotnej -
    najpierw z Pentaxa na Nikona, a później z Nikona spowrotem - na Pentaxa
    K-5 - ze względu na znacznie lepszą matrycę.

    > http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=102
    1&message=39706113

    Obawiam się, ze klient miał jednak niesprawny korpus. Jak już pisałem w
    pierwszych seriach produkcyjnych K-5 Pentax miał spore problemy z
    utrzymaniem jakości - objawiające się włąśnie brakiem precyzji AF oraz
    zabrudzeniami między matrycą a filtrem antyaliasingowym (zwanymi
    potocznie 'efektem gronkowca'.

    > btw, który to pentaks nie wyświetla aktywnych punktów af-a?

    K-X - za co był dość często krytykowany. Pentax tłumaczył się, że
    wyrzucił w K-X podświetlanie na matówce aktywnych punktów AF gdyż
    umożliwiło to dalsze zmniejszenie rozmiarów korpusu (i faktycznie K-X
    był bardzo mały - wydaje mi się, że chyba mniejszej lustrzanki APSC nikt
    nie wyprodukował). Jego następca - K-R jest już nieco większy i punkty
    podświetla.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 22. Data: 2011-12-16 10:44:37
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-12-15 22:23:35 +0100, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> said:

    > Nie znam się na wieku szkieł Nikona i nie sprawdzałem:-) Pozostaje mi
    > zatem tylko uwierzyć Ci na słowo, że akurat te Nikkory są wiekowe.
    > Innych jednak o podobnej ogniskowej na podanej stronie nie znalazłem -
    > może po prostu Nikon nowszych obiektywów o podobnej ogniskowej nie
    > wypuścił sprzedając nadal starsze, ale sprawdzone konstrukcje (piszę
    > poważnie - bo nie znam gamy produkcyjnej Nikona)?

    Nikkor 20/2.8 to dość przeciętne szkło, konstrukcja gdzieś z końca lat
    80., apdejtowana później raz czy dwa. Jego głównymi zaletami są małe
    rozmiary. 14 mm to szkło typowo pod FF, zresztą raczej niepopularne, bo
    za niewiele więcej można mieć "stałkojebcę" 14-24.

    > Dość nowa - z 2004 roku. Ale - z testów do których link podałem wynika,
    > ze wcale nie jest taki zły jak opisywałeś. Może miałeś do czynienia z
    > jakimś uszkodzonym egzemplarzem?

    Gdy jakiś czas temu robiłem risercz czy przypadkiem nie wejść w Pentaxa
    (bo darzę go pewnym sentymentem, choć nigdy nie miałem analoga tej
    firmy), to przy 14 i 15 mm tej firmy powaliło mnie, że tak naprawdę
    dają jakość obrazu podobną lub pod pewnymi względami nawet poniżej
    poziomu zumow UWA. A kosztują podobnie lub więcej. No dobra, mniejsze
    są.

    de Fresz