  • 1. Data: 2009-02-26 06:38:43
    Temat: Takie tam dywagacje
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Tak mnie naszło takie przemyślenie bo nie widziałem nigdzie takiego testu:
    Używamy 2 różnych aparatów, obojętnie jakich moze byc nawet skrajny
    przypadek kompakt i lustrzanka z dowolnym obiektywem.
    Zakładamy że robimy zdjęcie dwoma aparatami w tych samych warunkach
    oświetleniowych na tym samym ISO i tej samej przysłonie i ten sam ekwiwalent
    a korektę ekspozycji dobieramy tak aby uzyskać zdjęcie o jak najbardziej
    zbliżonej jasności - w skrócie chcemy uzyskać takie samo zdjecie. Czy
    możliwe jest aby przy takich nastawach uzyskac inny czas ekspozycji np. z
    powodu innego filtra przed matrycą lub gorszego obiektywu lub innych
    powodów?

  • 2. Data: 2009-02-26 07:00:31
    Temat: Re: Takie tam dywagacje
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    Agent pisze:
> [...]
    > zdjecie. Czy możliwe jest aby przy takich nastawach uzyskac inny czas
    > ekspozycji np. z powodu innego filtra przed matrycą lub gorszego

    Możliwe. Obiektywy mają różnej jakości warstwy przeciwodblaskowe, są
    jakieś tolerancję ta sama czułość może nie być dokłądnie taka sama, czas
    może być podawany w zaokrągleniu itp. Ale nie powinny być to wielkie
    różnicę, chyba ze producent kombinuje.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>

  • 3. Data: 2009-02-26 08:12:03
    Od: "AdamCCS" <c...@e...pl>

> [...]
    > jakieś tolerancję ta sama czułość może nie być dokłądnie taka sama, czas
    > może być podawany w zaokrągleniu itp. Ale nie powinny być to wielkie
    ===
    W moim mniemaniu jeśli pominiemy kwestię błędów wynikających z jakości
    objektywów i matryc oraz elektroniki która uzyskany obraz obrabia to
    obraz powinien byc podobny. Po to wymyślono całą swerę parametrów
    fotograficznych aby móc przewidywac skutki działan fotografującego.
    A że jeden będzie "z winetą, zamglony i krzywy", a drugi nie to
    skutek niedoskonałości elementów i różnych odstępstw od ideału.
    AdamCCS

  • 4. Data: 2009-02-26 08:18:32
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Agent:

> [...]
    > możliwe jest aby przy takich nastawach uzyskac inny czas ekspozycji np. z
    > powodu innego filtra przed matrycą lub gorszego obiektywu lub innych

    Oczywiście, wystarczy że pomiar światła będzie działał inaczej.

  • 5. Data: 2009-02-26 10:05:17
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał:

    > Oczywiście, wystarczy że pomiar światła będzie działał inaczej.
    > [...]

    Dlatego przy takich pomiarach należałoby dołożyć jeszcze warunek motywu w
    postaci równomiernie oświetlonej szarej lub białej powierzchni - to pozwala
    zmniejszyć w znacznym stopniu wpływ algorytmów pomiaru światła.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 6. Data: 2009-02-26 10:27:23
    Od: "Robert" <r...@u...com.pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości

    > Oczywiście, wystarczy że pomiar światła będzie działał inaczej.

    bzdurzysz, przeczytaj dokładnie post autora watku, jego intencją jest
    skorygowanie różnic w pomiarze światła

  • 7. Data: 2009-02-26 10:35:13
    Od: "Robert" <r...@u...com.pl>

    Użytkownik "Agent" <w...@o...ue> napisał w wiadomości

    > Czy możliwe jest aby przy takich nastawach uzyskac inny czas ekspozycji np. z
    > powodu innego filtra przed matrycą lub gorszego obiektywu lub innych powodów?
    tak, i wcale nie trzeba różnych aparatów, wystarczy zmienić obiektyw
    np. canon 50/1.2, 50/1.4 różnice nie sa duże, ale są wyraźne

  • 8. Data: 2009-02-26 11:45:28
    Od: darkelf <d...@d...darkelf>

    Agent pisze:
    > zdjecie. Czy możliwe jest aby przy takich nastawach uzyskac inny czas
    > ekspozycji np. z powodu innego filtra przed matrycą lub gorszego
    > obiektywu lub innych powodów?

    Światłomierz.

  • 9. Data: 2009-02-26 12:09:05
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    darkelf napisał(a):

    > Światłomierz.

    Przy różnej konstrukcji aparatu różnice mogą wystąpić.
    Światłomierz jest uśredniony dla pewnego zastosowania i nie wszędzie
    jego pomiar dawał jednakowe rezultaty przy takich samych parametrach. W
    większości przypadków różnice będą niewielki jednak nie wyklucza to
    sporych różnic - np. obiektywy makro - mimo stałej jasności przysłony
    ich jasność rzeczywista się zmienia w zależności od skali odwzorowania.
    podobnie jak przy fotografowaniu z mieszkiem. Mamya RZ 67Pro miała na
    boku tabelkę i wskaźnik korekcji ekspozycji w zależności od ustawionej
    ostrości. Nie wiemy jak dany aparat zwłaszcza kompakt ma realizowany
    pomiar i jaką do niego wprowadzili korektę, czy czasy i przysłona są
    tymi, które nam pokazuje wyświetlacz, czy może inne.

    Jedno jest pewne różnice mogą być czasem nawet spore zwłaszcza przy
    zastosowaniu obiektywów do innych celów: makro, szeroko kątny, tele,
    portretówka.

    Ariusz

  • 10. Data: 2009-02-26 12:17:18
    Od: grzybu <s...@s...sp>

    Dnia 2009-02-26, czw o godzinie 07:38 +0100, Agent pisze:
> [...]
    > możliwe jest aby przy takich nastawach uzyskac inny czas ekspozycji np. z
    > powodu innego filtra przed matrycą lub gorszego obiektywu lub innych

    Jak weźmiesz dwa obiektywy o np. f/2.8 i jeden będzie zwykłym trypletem
    olejowym z dobrymi warstwami przeciwodblaskowymi (raptem dwa przejścia
    powietrze-szkło/szkło powietrze) i do tego nowoczesnego zooma, który ma
    14 soczewek i może równie dobre warstwy, ale gdzie mamy kilkanaście
    okazji do powstawania odbić i kawał szkła po drodze, to jasne jest, że
    transmisja światła będzie inna. Liczba przesłony oznacza właśnie
    fizyczny rozmiar przesłony względem ogniskowej i nie mówi nam dokładnie
    ile światła przepuści dany obiektyw. Więc dwa obiektywy o tej samej
    ogniskowej i liczbie przesłony mogą mieć różną jasność, chociaż nie
    spodziewałbym się różnic większych niż 20-30%.

    --
    Pozdrowienia
    Grzegorz Rakoczy