  • 61. Data: 2011-11-02 17:40:57
    Temat: Re: Jakość elementów rozrządu.
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Wed, 2 Nov 2011 12:35:21 +0100, Przemysław Czaja napisał(a):

    Zaraz nas stąd wykopią, mnie pierwszego, bo mam krótszy staż :)

> [...]

    Tak na ścisłość, mógłbym, gdyby mi się chciało i nie miałbym innych, lepiej
    płatnych zajęć ;)

    > Dlatego grzecznie zapytam po raz kolejny - co determinuje ( w sensie
    > właściwości fizycznych rzeczownika, zachowań obserwatora) policzalnośc
    > lub niepoliczalność?

    To, czy "coś" da się policzyć w jednostkach wyrażonych właśnie tym "czymś".
    Rozwinięcie i przykłady na końcu.

    > Oczywiście możesz mi napisać, że przed wiekami jakaś mądra głowa
    > napisała, że piasek to rzeczownik niepoliczalny a proton policzalny -
    > tylko gdzie znajdujesz w tym sens?

    Eee, tak to nie, ja też nie lubię przyjmować czegoś a priori, bo ktoś tak
    powiedział.

    > Ostatni już przykład :)

    Lecimy :)

    > Mówisz "piasek" i masz na myśli stertę piachu składającą się z miliardów
    > ziarenek.

    Zgadza się. Ziarenka są policzalne, sterty są policzalne, piasek jako taki
    zaś - ni chu chu.

    > Tuż obok leży sterta telefonów komórkowych i również nie masz pojęcia
    > ile ich tam jest - określisz je mianem "telefony", uparcie będziesz
    > mówił o liczbie nie o ilości telefonów, tylko dlatego, że liczenie jest
    > prostrze?

    Nie chodzi o prostotę, a o wspomnianym nieco wyżej wyniku liczenia w
    jednostce będącej "liczonym czymś".

    > Co jeśli sterta piasku składa się z 10 ziarenek a sterta
    > telefonów z pierdyliarda również ziarenek tylko większych - łatwiej i
    > szybciej policzyć chyba piasek?

    OK, to liczymy ziarenka:
    Jedno ziarenko, dwa (...) dziesięć _ziarenek_. Liczyliśmy ziarenka, wynik w
    ziarenkach - policzalne.

    Liczymy telefony:
    Jeden teleon, dwa (...) pierdyliard _telefonów_. Liczyliśmy telefony,
    zajęło nam to ogromną _ilość_ czasu, ale policzyliśmy, wynik w telefonach -
    policzalne.

    Rozgrzaliśmy się, liczymy piasek:
    Jeden piasek, dwa piaski... eee, że co? Jakoś głupio brzmi i nic nie mówi o
    rzeczywistej... tak, tym razem _ilości_ piasku :) Niepoliczalne.

    Liczymy wspomniany wyżej czas:
    Jeden czas, dwa czasy... no, bez sensu, wniosek jak wyżej. Czas jest
    niepoliczalny, policzalne są godziny, minuty, pikosekundy. Czyli mówimy o
    ilości czasu, ale liczbie godzin. Ilości piasku, liczbie jego kilogramów.
    Nawet, jeśli nie potrafimy konkretnie ustalić tej liczby godzin albo
    kilogramów, bo to nie ma tu żadnego znaczenia.

    Żeby było w temacie grupy, mam małą ilość płynu do spryskiwaczy, muszę
    uzupełnić :)

    AK

  • 62. Data: 2011-11-02 17:58:59
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-11-02 17:40, Andrzej Kubiak pisze:
> [...]
    > kilogramów, bo to nie ma tu żadnego znaczenia.
    >
    > Żeby było w temacie grupy, mam małą ilość płynu do spryskiwaczy, muszę

    Przypomniał mi się pewien komiks opowiadający o układaniu puzzli i
    jednym brakującym elemencie...

    KACZKA!!

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    Lewis

  • 63. Data: 2011-11-02 18:25:59
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "s2k"

    > Jaki olej sie do tego leje, ile za litr, ile za filtr oleju?

    Olej GM 5W30 pełen syntetyk ok 120zł za 5 litrów.
    Filtr pomimo, że wymienia się sam wkład jest dość drogi ok 40 zł.

  • 64. Data: 2011-11-02 18:36:57
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-10-31 19:56, megrims pisze:
    > Właśnie: dlaczego dużo mniej popularne teraz są łańcuchy
    > i stosuje się paski? Niższa cena samego łańcucha?
    Niestety ale stosuje się łancuchy... np 1.2 benzyna w skodzie/vw - są
    łańcuchy... które po 40tyś łomocą tak że potrafią obudowę rowalić...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 65. Data: 2011-11-02 18:38:13
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Andrzej Kubiak"

> [...]
    > powiedział.

    > Lecimy :)

    > Zgadza się. Ziarenka są policzalne, sterty są policzalne, piasek jako

    Wyłazi moja teoria o niedoskonałości języka - piasek powinien nazywać
    się piaski i wtedy nie ma problemu prawda?

    Analogicznie gdyby nieokreślony zbiór telefonów ktoś nazwał telefun i
    rozumiał byś przez to nieokreśloną liczbę telefonów.

> [...]
    > jednostce będącej "liczonym czymś".

    > OK, to liczymy ziarenka:
    > Jedno ziarenko, dwa (...) dziesięć _ziarenek_. Liczyliśmy ziarenka,

    Dlaczego nie liczysz jeden piasek dwa piaski itd? Jedno ziarno piasku to
    już nie piasek? W chwili gdy to jedno ziarno wpadnie do oka krzyczysz
    wpadło mi jedno ziarno piasku do oka, czy piasek wpadł mi do oka? :)

> [...]
    > Jeden teleon, dwa (...) pierdyliard _telefonów_. Liczyliśmy telefony,
    > zajęło nam to ogromną _ilość_ czasu, ale policzyliśmy, wynik w

    J.w - niedoskonałośc języka.

> [...]
    > Nawet, jeśli nie potrafimy konkretnie ustalić tej liczby godzin albo
    > kilogramów, bo to nie ma tu żadnego znaczenia.

    To brzmi logicznie :)

    > Żeby było w temacie grupy, mam małą ilość płynu do spryskiwaczy, muszę
    > uzupełnić :)

    Ja takoż również ponieważ już mnie wnerwia napis na wyświetlaczu "poziom
    płynu w spryskiwaczu - sprawdzenie"