    From: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>
    Subject: Re: Jakość elementów rozrządu.
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <j8ltnf$44b$1@inews.gazeta.pl> <j8lubp$oie$1@mx1.internetia.pl>
    <j8m5rr$sum$2@inews.gazeta.pl> <j8mbrv$rsj$1@mx1.internetia.pl>
    <j8mmph$m82$1@inews.gazeta.pl> <j8mop9$llh$1@news.onet.pl>
    <j8mvjg$mdp$1@inews.gazeta.pl> <j8n1g8$j90$1@news.onet.pl>
    <j8n6fv$dhm$1@inews.gazeta.pl> <j8n818$pbf$1@mx1.internetia.pl>
    <ihnvle7xug2k$.1cyubvsu3or6y.dlg@40tude.net>
    <j8oit0$4oi$1@mx1.internetia.pl>
    <v...@4...net>
    <j8pdlr$hhg$1@mx1.internetia.pl>
    <1tmtbpropflel$.3nb5uczmyjcl$.dlg@40tude.net>
    <j8r9vh$icq$1@mx1.internetia.pl>
    Date: Wed, 2 Nov 2011 17:40:57 +0100

    Dnia Wed, 2 Nov 2011 12:35:21 +0100, Przemysław Czaja napisał(a):

    Zaraz nas stąd wykopią, mnie pierwszego, bo mam krótszy staż :)

> [...]

    Tak na ścisłość, mógłbym, gdyby mi się chciało i nie miałbym innych, lepiej
    płatnych zajęć ;)

    > Dlatego grzecznie zapytam po raz kolejny - co determinuje ( w sensie
    > właściwości fizycznych rzeczownika, zachowań obserwatora) policzalnośc
    > lub niepoliczalność?

    To, czy "coś" da się policzyć w jednostkach wyrażonych właśnie tym "czymś".
    Rozwinięcie i przykłady na końcu.

    > Oczywiście możesz mi napisać, że przed wiekami jakaś mądra głowa
    > napisała, że piasek to rzeczownik niepoliczalny a proton policzalny -
    > tylko gdzie znajdujesz w tym sens?

    Eee, tak to nie, ja też nie lubię przyjmować czegoś a priori, bo ktoś tak
    powiedział.

    > Ostatni już przykład :)

    Lecimy :)

    > Mówisz "piasek" i masz na myśli stertę piachu składającą się z miliardów
    > ziarenek.

    Zgadza się. Ziarenka są policzalne, sterty są policzalne, piasek jako taki
    zaś - ni chu chu.

    > Tuż obok leży sterta telefonów komórkowych i również nie masz pojęcia
    > ile ich tam jest - określisz je mianem "telefony", uparcie będziesz
    > mówił o liczbie nie o ilości telefonów, tylko dlatego, że liczenie jest
    > prostrze?

    Nie chodzi o prostotę, a o wspomnianym nieco wyżej wyniku liczenia w
    jednostce będącej "liczonym czymś".

    > Co jeśli sterta piasku składa się z 10 ziarenek a sterta
    > telefonów z pierdyliarda również ziarenek tylko większych - łatwiej i
    > szybciej policzyć chyba piasek?

    OK, to liczymy ziarenka:
    Jedno ziarenko, dwa (...) dziesięć _ziarenek_. Liczyliśmy ziarenka, wynik w
    ziarenkach - policzalne.

    Liczymy telefony:
    Jeden teleon, dwa (...) pierdyliard _telefonów_. Liczyliśmy telefony,
    zajęło nam to ogromną _ilość_ czasu, ale policzyliśmy, wynik w telefonach -
    policzalne.

    Rozgrzaliśmy się, liczymy piasek:
    Jeden piasek, dwa piaski... eee, że co? Jakoś głupio brzmi i nic nie mówi o
    rzeczywistej... tak, tym razem _ilości_ piasku :) Niepoliczalne.

    Liczymy wspomniany wyżej czas:
    Jeden czas, dwa czasy... no, bez sensu, wniosek jak wyżej. Czas jest
    niepoliczalny, policzalne są godziny, minuty, pikosekundy. Czyli mówimy o
    ilości czasu, ale liczbie godzin. Ilości piasku, liczbie jego kilogramów.
    Nawet, jeśli nie potrafimy konkretnie ustalić tej liczby godzin albo
    kilogramów, bo to nie ma tu żadnego znaczenia.

    Żeby było w temacie grupy, mam małą ilość płynu do spryskiwaczy, muszę
    uzupełnić :)

    AK