  • 31. Data: 2011-01-03 13:55:00
    Temat: Re: Jaki sprzęt na serwer plików?
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-01-03, o godz. 13:50:19
    Przesmiewca <p...@v...com.pl> napisał(a):

    > Nie jestem nie majac backupu, ale rozumiem, ze to bylo pytanie
    > retoryczne? Ale wiesz, zawsze mozna dopasowac przyklad do wlasnych
    > potrzeb. Rownie dobrze moglbym zaproponowac pozar budynku, gdzie
    > spalily sie serwery i backupy...

    Ja nie zaproponowałem pożaru ;-) Opisałem jedną z awarii która miała
    miejsce parę miesięcy temu jako przykład gdzie RAID - jakikolwiek - w
    żaden sposób nie pomoże. Stykam się z różnymi przypadkami co kilka
    miesięcy - najczęstszą przyczyną jest według mnie błąd użytkownika i
    przekonanie że RAID zabezpieczy dane. No i kradzieże - spotkałem się z
    sytuacje gdy z maszyn wyjęto pamięci, procesory i dyski a resztę
    pozostawiono.

    > To tak czy siak nic bez Ciebie by nie zrobili na miejscu.

    Ale moi współpracownicy którzy dotarli wcześniej działali. W sumie
    moja jazda byłaby nawet niepotrzebna gdyby nie to lubię sprawdzić po
    awarii jej dokładną przyczynę i zrobić analizę jak uniknąć podobnych
    przypadków na przyszłość.

    > Ja nie musze dojezdzac, mam i backupy i serwery na miejscu,
    > wiec 48 to juz bylaby strata czasu w moim przypadku Na linuksie czuje

    Nie wiem skąd Ci się to 48 godzin wzięło jak ja pisałem o 4-8 ;-)

    > sie pewniej bo wiem, ze z racji powszechnosci i popularnosci
    > rozwiazan nawet za 5 lat bede mogl szybko zareagowac.

    Ależ ja tego nie neguję - sam używam w wielu miejscach linux-ów (to
    podstawowe środowisko mojej pracy) i mdadm ale mam tez wszędzie plan
    backupów niezależnie czy jest tam RAID czy nie i niezależnie od tego
    jak on jest realizowany. Naprawdę spokojniej się śpi mając świadomość
    że gdy coś pójdzie nie tak można bez problemu przywrócić poprzedni stan
    maszyny.

    > Moglbym, ale nie mialem sprzetu. Teraz mam to inaczej rozegrane.

    Widzisz - Ty piszesz raczej z poziomu jednej czy dwóch maszyn które jak
    padną to nie ma na co wymienić. Ja awaryjnie w firmie mam np. serwery
    testowe których przy padzie któregoś produkcyjnego gdy serwis miałby
    obsuwę mogę użyć. Ostatecznie mogę użyć nawet awaryjnie jakiegoś
    desktopa - wydajne to to nie będzie ale dla małej firmy która ma jakiś
    serwer aplikacji/www/poczty zwykle wystarcza. W sytuacji bardzo
    awaryjnej odtwarzałem już z backupu serwer pocztowy/www firmy na
    netbooku. No ale to juz ekstremum ;-)

    > No mozna, mozna, mozna tez zaplacic za calkowity outsourcing, tylko
    > czy na tym to ma polegac? Powiedzmy, ze moja firma niechetnie patrzy
    > na wydawanie dodatkowych pieniedzy za rozszerzony serwis, za to
    > bardzo ceni inwencje pracownika, ktory potrafi zaoszczedzic firmie
    > piwniadze. A ja mam dodtkowa satysfakcje, ze zrobilem cos taniej i
    > nie gorzej, przy okazji czegos sie uczac.

    Będziesz miał takie podejście do czasu gdy nie wydarzy się awaria która
    przyniesie konkretne straty Twojemu pracodawcy i będą mieli do Ciebie
    pretensje że nie przewidziałeś jej wcześniej, nie zapobiegłeś albo nie
    usunąłeś jej szybko. Wyrozumiałość szefów w takiej sytuacji kończy się
    w tempie błyskawicznym zwłaszcza jeśli to system krytyczny dla firmy.To
    naprawdę są pozorne oszczędności i warto mieć dupochron dla własnego
    spokoju. Jak masz 2-3 serwery to chociażby NAS podpięty do
    sieci gdzieś z dala od nich nie jest żadną fanaberią. Pozwalającą także
    poza regularnymi backupami np. zrobić pełną kopię systemu przed
    wprowadzeniem jakichś większych zmian.

    Zdrówko

  • 32. Data: 2011-01-03 15:35:02
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl>

    Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> napisał(a):

> [...]
    >przekonanie że RAID zabezpieczy dane. No i kradzieże - spotkałem się z
    >sytuacje gdy z maszyn wyjęto pamięci, procesory i dyski a resztę

    Jesli chcesz sie zabezpieczyc przed takimi syrtuacjami to tylko
    kopie rozrzucone geograficznie Cie ratuja. Ja tak wlasnie robie,
    niestety dzierzawione lacza o malej przepustowosci nie pozwalaja
    mi na to co chcialbym zrobic. A tak sa tylko wybrane roznicowki + kopie
    samych plikow konfigurcayjnych.

> [...]
    >moja jazda byłaby nawet niepotrzebna gdyby nie to lubię sprawdzić po
    >awarii jej dokładną przyczynę i zrobić analizę jak uniknąć podobnych

    Ja pad mialem poznym popoludniem. Padl kontroler i to tak ciekawie,
    ze dyski byly wg niego online, ale proba odczytania jakiekolwiek dodatkowych
    informacji
    z poziomu biosu generowala losowe bledy. Dodatkowo adaptec ladnie piszczal.
    Tutaj nic nie dalo sie zrobic, nawet dyskow scsi niemialbym gdzie podpiac.
    Kopia byla nocna, wiec gdyby rozjechal sie tez raid, dzien
    pracy ludzikow bylby w plecy. Na szczescie byl tylko przestoj.

    >Nie wiem skąd Ci się to 48 godzin wzięło jak ja pisałem o 4-8 ;-)

    OK.

> [...]
    >jak on jest realizowany. Naprawdę spokojniej się śpi mając świadomość
    >że gdy coś pójdzie nie tak można bez problemu przywrócić poprzedni stan

    W porzadku, ja po prostu uwazam, ze lepiej stosowac popularne i tanie
    rozwiazania, ktore beda tak same skuteczne. Nie widze tu zadnej przewagi
    zakupu dodatkowego kontrolera sprzetowego w stosunku do raidu
    nazwijmy go softwareowego (abstrahuje od wydajnosci)

> [...]
    >serwer aplikacji/www/poczty zwykle wystarcza. W sytuacji bardzo
    >awaryjnej odtwarzałem już z backupu serwer pocztowy/www firmy na

    Dopinanie dodatkowych sieciowek na usb jesli myslelibysmy o czyms powazniejszym
    to hardcore. Ale tak, do poczty czy www lapek by sie moze i nadal.

> [...]
    >w tempie błyskawicznym zwłaszcza jeśli to system krytyczny dla firmy.To
    >naprawdę są pozorne oszczędności i warto mieć dupochron dla własnego

    Nie rozumiemy sie. Powazna awaria juz sie wydarzyla, przyniosla straty
    poniewaz pare dni przestoju uslug odbilo sie na finansach firmy. Maszyna byla
    zakupiona wiele lat temu przez innego czlowieka. Ja zrezygnowalem
    z kontrolera sprzetowego (zakupiony adaptec szybko pojechal do innego odzialu)
    i wskrzesilem na nowo maszyne na raidzie linuksowym. Nie widze potrzeby
    uzywanie kontrolerow sprzetowych. Po co mialbym to robic, skoro taniej
    i pewniej zrobie to na linuksie? Pomijam fakt, ze jak mi po 5 czy wiecej
    latach padnie powiedzmy dysk, to znowu bede musial sie gimnastykowac z zakupem
    dokladnie takiego samego. Przy raidzie programowym problem dysku nie bedzie istnial.
    Oczywiscie z backupu moge sie odtworzyc na innej maszynie, ale... co z tamta?

> [...]
    >sieci gdzieś z dala od nich nie jest żadną fanaberią. Pozwalającą także
    >poza regularnymi backupami np. zrobić pełną kopię systemu przed

    Oczywiscie, ze istnieja fajne rozwiazania na rynku, ale to wszystko
    wiaze sie z kosztami. Rozwiazania linuksowe nie sa zadna amatorka
    i wiekszosci instytucjom wystarcza. Ale ilez ja znam przypadkow, gdzie
    fierma kupuje sprzet za bajonske kwoty. To nic, ze nie wykorzystuje
    go w 50% nawet, ale marketingowiec dobrze zareklamowal produkt
    i wszyscy sa szczesliwi. Producent, bo sprzedal i firma, bo "dobrze" kupila.
    A ze mozna taniej, nierzadko lepiej.. no coz, kto o tym wie?

    Z wlasnego podworka - w grudniu proponowano nam zakup sprzetowego
    antywirusa za pare ladnych tysiecy, bo przyjrzeniu sie blizej okazalo sie,
    ze siedzi tam... clamav. Ale pudelko rakowe, ladny panel zarzadzania,
    no za cos trzeba zaplacic. Dobre, dla kogos kto sie nie zna
    albo nie chce zatrudniac informatyka. Ale nie dla nas. Niestety wiele
    firm nie ma pojecia do konca co im sie proponuje i wydaja niepotrzebnie kase.
    I interes sie kreci bo szef wyczytal w "Komputer Swiat" ze to
    swietna rzecz... i kupil.

  • 33. Data: 2011-01-03 22:07:57
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    > No to przykład z życia: początek sierpnia 2010, centrum Warszawy.
    > Uderzenie pioruna w budynek. Mimo zabezpieczeń antyprzepięciowych
    > impuls elektryczny który dotarł do maszyny spalił ją konkretnie -
    > zresztą nie tylko ją ale to nie temat.

    To w Warszawie nie ma piorunochronów?

    --
    Szczęśliwego Nowego Roku!
    animka

  • 34. Data: 2011-01-04 07:19:59
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    animka napisa?(a):

    [...]

    > To w Warszawie nie ma piorunochronów?

    Nie uwazalas na fizyce, w podstawowce, prawda?

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 35. Data: 2011-01-04 08:43:22
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-01-03, o godz. 16:35:02
> [...]

    > niestety dzierzawione lacza o malej przepustowosci nie pozwalaja
    > mi na to co chcialbym zrobic. A tak sa tylko wybrane roznicowki +

    W miarę dobre zabezpieczenie w przypadku małych instalacji daje NAS w
    innym budynku (o ile to możliwe) lub w innym pomieszczeniu oddalonym od
    lokalizacji serwera/serwerów. Inne rozwiązanie to dysk przenośny ale to
    wymaga człowieka bo ktoś go musi podłączyć i przenieść w inne miejsce.

> [...]
    > nawet dyskow scsi niemialbym gdzie podpiac. Kopia byla nocna, wiec
    > gdyby rozjechal sie tez raid, dzien pracy ludzikow bylby w plecy. Na

    Ale mając support dostałbyś w te 4-8 godzin (a zwykle szybciej)
    nowy kontroler. No i niestety masz rację że przywracanie z kopii nocnej
    powoduje jakieś straty ale niewspółmierne do całkowitego braku backupu.
    Czasami co prawda stosować dwa systemy dyskowe z replikacja tych samych
    danych ale dla małej firmy koszt w stosunku do potencjalnych strat jest
    zwykle nie do przyjęcia.

> [...]
    > przewagi zakupu dodatkowego kontrolera sprzetowego w stosunku do raidu
    > nazwijmy go softwareowego (abstrahuje od wydajnosci)

    Zależy o jakiej wielkości zasobach dyskowych i o jakiej prędkości
    mówimy. Jeśli to mała firma i wydajność nie ma dużego znaczenia to masz
    rację. Jeśli wydajność jest ważna to jednak wolę kontroler sprzętowy.

    > Dopinanie dodatkowych sieciowek na usb jesli myslelibysmy o czyms
    > powazniejszym to hardcore. Ale tak, do poczty czy www lapek by sie
    > moze i nadal.

    Jeśli potrzeba więcej laptok zwykle ma PCMCIA/PEx i druga można
    wsadzić. Szczerze powiem że więcej niż 2 karty sieciowe w serwerach
    rzadko wykorzystuję - właściwie jedyne rozwiązanie jakie w tej chwili
    mam to klaster dla pewnej aplikacji gdzie są 2 maszyny z 4 sieciówkami
    każda spiętymi w logiczna jedną. I tego laptop nie zastąpi ale głównie z
    powodów wydajnościowych. ;-) Natomiast co innego jeśli chodzi o routery
    programowe - tu ilość kart ma znaczenie ale zwykle łatwiej je zastąpić
    biurkowym PC przekładając karty bo zwykle nie jest wtedy potrzebna
    oszałamiająca wydajność.

    > Nie rozumiemy sie. Powazna awaria juz sie wydarzyla, przyniosla
    > straty poniewaz pare dni przestoju uslug odbilo sie na finansach
    > firmy. Maszyna byla zakupiona wiele lat temu przez innego czlowieka

    Czyli potwierdza się się to co napisałem wyżej - nie była potrzebna
    wysoka wydajność systemu dyskowego. Napisałem wcześniej że w takich
    sytuacjach mdadm całkiem fajnie działa.

    > Oczywiscie, ze istnieja fajne rozwiazania na rynku, ale to wszystko
    > wiaze sie z kosztami. Rozwiazania linuksowe nie sa zadna amatorka
    > i wiekszosci instytucjom wystarcza. Ale ilez ja znam przypadkow, gdzie

    Ależ piszę o NAS do backupu. Rozwiązanie za kilkaset złotych plus koszt
    dysków. Koszt sprzętu pod linuksa jest porównywalny a trzeba w to
    jeszcze włożyć własną prace co też kosztuje a często w wyliczeniach jest
    pomijane.

> [...]
    > i wszyscy sa szczesliwi. Producent, bo sprzedal i firma, bo "dobrze"
    > kupila. A ze mozna taniej, nierzadko lepiej.. no coz, kto o tym wie?

    Wiesz - od mniej więcej 20 lat zajmuję się sieciami. Parę lat krócej
    jak dobieram sprzęt. Naprawdę potrafię ocenić i wybrać to co jest
    przydatne do moich potrzeb. ;-) Niemniej wolę po tych latach sprzęt
    nowy z supportem na 5 lat niż tańszy ze świadomością że można w razie
    czego wyrzeźbić coś awaryjnie. Może po prostu za stary jestem na ciągłe
    zastanawianie się co zrobić jak padnie jakiś sprzęt?

> [...]
    > zarzadzania, no za cos trzeba zaplacic. Dobre, dla kogos kto sie nie
    > zna albo nie chce zatrudniac informatyka. Ale nie dla nas. Niestety

    Takie rozwiązania nie są raczej bezobsługowe czyli kogoś kot jest zna
    zatrudnić trzeba o czym marketingowcy zwykle nie wspominają. ;-)

    > wiele firm nie ma pojecia do konca co im sie proponuje i wydaja
    > niepotrzebnie kase. I interes sie kreci bo szef wyczytal w "Komputer
    > Swiat" ze to swietna rzecz... i kupil.

    Na koniec: zerknij w nagłówek na czytnik jakim się posługuję. ;-) A
    serwery w szafie za ścianą to od góry: Debian, Debian, Debian, CentOS,
    CentOS, Debian, CentOS z Xen-em na którym stoi między innymi Win2k3
    server dla jednej jedynej aplikacji klienta która została specyficznie
    napisana na taką platformę. Największą realizację linuksową jaką
    realizowałem to 16 maszynowy klaster obliczeniowy jakieś 2 lata temu. I
    tam mdadm się nie sprawdzał - było za wolno. Za to problemem było
    chłodzenie bo zleceniodawca - uczelnia państwowa - o to nie zadbał
    pisząc wniosek o grant i kasy nie zaplanował wiec robiłem po
    partyzancku monitoring temperatury w oparciu o czujniki płyt głównych.
    No ale dział już 2 lata i nie narzekają. ;-)

    Zdrówko

  • 36. Data: 2011-01-04 08:46:03
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-01-03, o godz. 23:07:57
    animka <a...@t...nie.ja.wp.pl> napisał(a):

    > To w Warszawie nie ma piorunochronów?

    Są. Są nawet instalacje odgromowe i antyprzepięciowe. Tyle że nie
    zawsze zadziałają. Co ciekawe walnęło w 2-piętrowy budynek który jest
    ~15 metrów od 15-piętrowego wieżowca. Dlaczego? Nie mam pojęcia.

    Zdrówko

  • 37. Data: 2011-01-04 08:57:25
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "MaciekBabciaDobosz" napisał w wiadomości grup
    ion...
    > Są. Są nawet instalacje odgromowe i antyprzepięciowe. Tyle że nie
    > zawsze zadziałają. Co ciekawe walnęło w 2-piętrowy budynek który jest
    > ~15 metrów od 15-piętrowego wieżowca. Dlaczego? Nie mam pojęcia.

    Jesteś absolutnie pewien, że walnął w 2 piętrowy budynek, a nie doszło
    przepięcie z zaindukowanej instalacji elektrycznej?

  • 38. Data: 2011-01-04 11:29:06
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-01-04, o godz. 09:57:25
    "qwerty" <q...@p...fm> napisał(a):

    > Użytkownik "MaciekBabciaDobosz" napisał w wiadomości grup
    ion...

    > Jesteś absolutnie pewien, że walnął w 2 piętrowy budynek, a nie
    > doszło przepięcie z zaindukowanej instalacji elektrycznej?

    Tak - w środku budynku było ciut ludzi w tym akurat
    telefoniarz/elektryk. Ubezpieczyciel też uznał naszą ocenę -
    bezproblemowo dostaliśmy odszkodowanie bo mieliśmy ubezpieczenie od
    takich zdarzeń.

    Zdrówko

  • 39. Data: 2011-01-04 12:35:16
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    > Są. Są nawet instalacje odgromowe i antyprzepięciowe. Tyle że nie
    > zawsze zadziałają. Co ciekawe walnęło w 2-piętrowy budynek który jest
    > ~15 metrów od 15-piętrowego wieżowca. Dlaczego? Nie mam pojęcia.

    U mnie keidys walnął piorun w blok. Wyłączył się telewizor i magnetowid
    (myślałam, ze padły). No i ten piorun odbił się i wskoczył do bloku po
    kablach na przeciwko. To dziwne nie na ostatnie piętro tylko na 7-me.
    Mieszkanie sie paliło, padał grad wielkości orzecha laskowego bodajże,
    strażacy wchodzili po drabinie i schodzili, bo w tamtym mieszkaniu
    nikogo nie było. Weszli dopiero jak grad przestał padać.

    --
    animka

  • 40. Data: 2011-01-04 13:10:24
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl>

> [...]

    >Czasami co prawda stosować dwa systemy dyskowe z replikacja tych samych
    >danych ale dla małej firmy koszt w stosunku do potencjalnych strat jest

    Dokladnie tak. Sa firmy gdzie lekka reka szef wyda kase, ale
    sa te i takie, gdzie dziaduja i to na tobie lezy obowiazek wykombinowania
    "zeby bylo dobrze". Nie zawsze jestem decydentem bo to mi placa a nie ja place.

    >Zależy o jakiej wielkości zasobach dyskowych i o jakiej prędkości
    >mówimy. Jeśli to mała firma i wydajność nie ma dużego znaczenia to masz
    >rację. Jeśli wydajność jest ważna to jednak wolę kontroler sprzętowy.

    Owszem. Ale wiekszosc nie potrzebuje takiej wydajnosci.

> [...]
    >programowe - tu ilość kart ma znaczenie ale zwykle łatwiej je zastąpić
    >biurkowym PC przekładając karty bo zwykle nie jest wtedy potrzebna

    Ja uzywam sporo sieciowek po serwerach (a mam 9 maszyn fizycznych
    pod opieka, logicznych wiecej). Przydaja sie przy Xenie.
    Notebook moglby robic tylko za maszyne do serwowania jakis prostych uslug.
    No ale sie da wykorzystac z pewnoscia.

> [...]
    >czego wyrzeźbić coś awaryjnie. Może po prostu za stary jestem na ciągłe
    >zastanawianie się co zrobić jak padnie jakiś sprzęt?

    Moze, bo po pewnym czasie nie chce sie czegos rzezbic po raz kolejny.
    A z wyborem sprzetu nie jest tak rozowo jak wyglada na papierze,
    na ktorym powinno dzialac, a w praktyce zaczyna wszystko fruwac
    do gory nogami. Niby chcesz miec spokoj i kupujesz drozszy sprzet,
    ale przy wdrozeniu i tak wychodza hocki klocki. Sprzet jest sprawny
    i jako taki nie podlega gwarancji, ale nie chce dzialac poprawnie ze sprzetem
    innego producenta. Juz nie chodzi mi nawet o serwery ale inna sieciowke.
    Jak pracujesz tyle czasu przy sieci, to powinienes znac to z autopsji.

    >Takie rozwiązania nie są raczej bezobsługowe czyli kogoś kot jest zna
    >zatrudnić trzeba o czym marketingowcy zwykle nie wspominają. ;-)

    Przeprowadzaja szkolenie... jak dla malpki.

> [...]
    >realizowałem to 16 maszynowy klaster obliczeniowy jakieś 2 lata temu. I
    >tam mdadm się nie sprawdzał - było za wolno.

    A zalozenia pierwotne jakie byly?

> [...]
    >partyzancku monitoring temperatury w oparciu o czujniki płyt głównych.
    >No ale dział już 2 lata i nie narzekają. ;-)

    Mozna oczywiscie wydac kilkaset tysiecy za gotowe rozwiazanie,
    ale jak widac - jak to nazwales, - nawet partyzantka dziala.
    Swoja droga panstwowe siwzy czasami wolaja o pomste do nieba.