  • 21. Data: 2010-12-31 18:21:47
    Temat: Re: Jaki sprz?t na serwer plików?
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 31.12.2010 13:21, Sergiusz Rozanski pisze:
    > że w takim przypadku windows nie próbuje podnieść maszyny na generic ide
    > przez bios - bo właśnie takiej akcji spróbuje linux, co może się udać.

    Windows jest zaprojektowany na działanie po poprawnej insta-
    lacji, a nie na ratowanie się z przenoszenia między różnymi
    konfiguracjami sprzętowymi.

    > Ale to nie jest główny problem. Imo największą wadą windowsa jest brak
    > "gadatliwego" startu. Ile to ratuje właśnie takich startów awaryjnych w
    > linuxie, że podnosimy kernel bez 'quiet' i czekamy na pad i od razu widać

    No i też ciekawe, że aż tyle wysiłku idzie w likwidację
    tego gadatliwego startu i wprowadzenie graficznego logo
    bez żadnych przewijających się komunikatów, od pierwszej
    chwili startu jądra ;)

    > w kórym miejscu padł i co go boli. Na windzie dostajemy jedynie znany
    > neverendingprogressbar i dupa zbita i jakiś tryb logowania na dysk który
    > bez sterowników dysku możemy sobie pominąć w rozważaniach :)

    Wracamy do poprzedniego założenia -- poprawnie zainstalowany
    system *ma* sterowniki dysku.

    Ale to nie miejsce na dyskutowanie o cechach Windows, więc
    ustawiam FUT na pl.comp.os.ms-windows.winnt.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 22. Data: 2011-01-01 01:11:02
    Temat: Re: Jaki sprzęt na serwer plików?
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

    >Dlaczego? Generalnie kopia konfiguracji powinna być na dyskach i
    >kontroler powinien móc się "doczytać", jak ma być ustawione.
    >
    >Parę minut to potrwa, ale generalnie nie powinno być problemów.

    jak padnie kontroler i nie masz drugiego, to masz _przynajmniej_dluga przerwe w
    pracy

    rok temu padl mi parioletni adaptec i nowego juz nie bylo w sklepach, zakup
    z 2 reki na allegro jest problematyczny dla firmy, ogonie rzecz ujmujac podniesienie
    od nowa raida trwalo wieki (zakup, transport, intsalacja) , wygenewrowalo to
    sporo strat

    druga maciez postawilem na programowym raidzie w linuksie, mniejsza wydajnosc
    (parametr
    nie kluczowy), za to w przypadku jakiejkolwiek awarii jestem w stanie zareagowac
    natychmiast
    - z racji powszechnosci i dostepnosci rozwiazania

  • 23. Data: 2011-01-01 03:06:00
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-01-01, o godz. 02:11:02
    Przesmiewca <p...@v...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > ogonie rzecz ujmujac podniesienie od nowa raida trwalo wieki (zakup,
    > transport, intsalacja) , wygenewrowalo to sporo strat

    Znam prywatną uczelnię w Warszawie która musiała odtwarzać większość
    danych studentów po padzie kontrolera macierzy gdzie trzymali bazę. A
    backup miał 4 miesiące bo zwolnił się admin który to robił a kiepsko
    opłacani studenci tejże uczelni zatrudniani jako "admini" nie znali
    pojęcia backup.

    Zdrówko

  • 24. Data: 2011-01-01 03:12:52
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 1 Jan 2011 04:06:00 +0100, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

> [...]
    > backup miał 4 miesiące bo zwolnił się admin który to robił a kiepsko
    > opłacani studenci tejże uczelni zatrudniani jako "admini" nie znali

    Maciek - ale to przecież standard, że ludzie dzielą się na tych, co już
    robią kopie zapasowe i na tych, którzy zaraz zaczną... :)

    [ Szczęśliwy mężczyzna, to taki, który więcej zarabia, niż jego żona jest ]
    [ w stanie wydać. Szczęśliwa kobieta, to taka, która takiego znajdzie. ]
    [ (Mario Adorf) ]

  • 25. Data: 2011-01-02 15:27:59
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-01-01, o godz. 04:12:52
    Przemysław Ryk <p...@g...com> napisał(a):

    > Maciek - ale to przecież standard, że ludzie dzielą się na tych, co
    > już robią kopie zapasowe i na tych, którzy zaraz zaczną... :)

    I na tych którzy muszą udowadniać szefowi po co np. napęd taśmowy, NAS
    czy parę dodatkowych dysków. Bo po co? Żeby leżały? Niestety często
    takie jest podejście wielu zwłaszcza małych firm a potem płacz bo
    przyszedł paskudny wirus i zeżarł tabelki w Excellu a kopii nie ma. ;-)

    Zdrówko

  • 26. Data: 2011-01-02 17:01:15
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl>

    Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> napisał(a):

> [...]
    >backup miał 4 miesiące bo zwolnił się admin który to robił a kiepsko
    >opłacani studenci tejże uczelni zatrudniani jako "admini" nie znali

    backup trzeba miec tez gdzie odtworzyc
    jak masz padniety kontroler albo nie masz sprzetu,
    to backupem mozesz sie tylko powachlowac

  • 27. Data: 2011-01-03 10:50:16
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-01-02, o godz. 18:01:15
    Przesmiewca <p...@v...com.pl> napisał(a):

    > backup trzeba miec tez gdzie odtworzyc
    > jak masz padniety kontroler albo nie masz sprzetu,
    > to backupem mozesz sie tylko powachlowac

    Wiele sprzętu krytycznego (a u mnie właściwie wszystko) ma wykupiony
    serwis typu usunięcie awarii/wymiana sprzętu w 4/8 godzin od
    zgłoszenia. Awaryjnie można postawić sprzęt zastępczy nawet jeśli to
    oznacza przez pewien czas np. wolniejszy dostęp. Bez backupu nic nie
    zrobisz - nawet jeśli masz nowy sprzęt na wymianę.

    Zdrówko

  • 28. Data: 2011-01-03 11:52:20
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl>

> [...]

    >zgłoszenia. Awaryjnie można postawić sprzęt zastępczy nawet jeśli to
    >oznacza przez pewien czas np. wolniejszy dostęp.

    48 godzin to wbrew pozorom dla niektorych firm bardzo duzo, w przypadku raidu na
    linuksie jestem
    wstanie odtworzyc sie momentalnie uniezalezniajac sie od firmy zewnetrznej.
    I nie placac dodatkowo za czas reakcji.

    >Bez backupu nic nie
    >zrobisz - nawet jeśli masz nowy sprzęt na wymianę.

    Jak juz napisalem - swoim backupem moglem sobie tylko powachlowac nie majac
    gdzie sie odtworzyc.
    Dane mialem na dysku i to nie backup byl mi potrzebny, ale specyficzny kontroler.

  • 29. Data: 2011-01-03 12:17:19
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-01-03, o godz. 12:52:20
> [...]

    > przypadku raidu na linuksie jestem wstanie odtworzyc sie momentalnie
    > uniezalezniajac sie od firmy zewnetrznej. I nie placac dodatkowo za

    No to przykład z życia: początek sierpnia 2010, centrum Warszawy.
    Uderzenie pioruna w budynek. Mimo zabezpieczeń antyprzepięciowych
    impuls elektryczny który dotarł do maszyny spalił ją konkretnie -
    zresztą nie tylko ją ale to nie temat. Padły właściwie wszystkie
    elementy serwera łącznie z tym że na grafice i obu dyskach (RAID-1
    software-owy robiony mdadm, system Debian). Do tego stopnia że w
    elektronice dysków eksplodowały niektóre scalaki. Teraz napisz mi jak
    bez backupu jesteś w stanie odtworzyć momentalnie nie mając ani
    zapasowego sprzętu ani backupu?

    > Jak juz napisalem - swoim backupem moglem sobie tylko powachlowac nie
    > majac gdzie sie odtworzyc.

    Widzisz a ja miałem gdzie bo zanim zdążyłem spod Słupska dotrzeć do
    Warszawy to czekała na mnie maszyna z serwisu.

    > Dane mialem na dysku i to nie backup byl mi potrzebny, ale
    > specyficzny kontroler.

    Mając backup mógłbyś go odtworzyć szybko na
    zapasowym/wymienionym/pożyczonym sprzęcie i pracować dalej. Nie mając
    backupu byłeś skazany na rzeźbienie i szukanie w trybie awaryjnym
    nietypowego sprzętu. Sam oceń sobie czy warto zapłacić za spokój w
    sytuacjach awaryjnych.

    Zdrówko

  • 30. Data: 2011-01-03 12:50:19
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl>

> [...]

    >elektronice dysków eksplodowały niektóre scalaki. Teraz napisz mi jak
    >bez backupu jesteś w stanie odtworzyć momentalnie nie mając ani

    Nie jestem nie majac backupu, ale rozumiem, ze to bylo pytanie retoryczne?
    Ale wiesz, zawsze mozna dopasowac przyklad do wlasnych potrzeb.
    Rownie dobrze moglbym zaproponowac pozar budynku, gdzie spalily
    sie serwery i backupy...

    >Widzisz a ja miałem gdzie bo zanim zdążyłem spod Słupska dotrzeć do
    >Warszawy to czekała na mnie maszyna z serwisu.

    To tak czy siak nic bez Ciebie by nie zrobili na miejscu.
    Ja nie musze dojezdzac, mam i backupy i serwery na miejscu,
    wiec 48 to juz bylaby strata czasu w moim przypadku Na linuksie czuje sie
    pewniej bo wiem, ze z racji powszechnosci i popularnosci
    rozwiazan nawet za 5 lat bede mogl szybko zareagowac.

    >Mając backup mógłbyś go odtworzyć szybko na
    >zapasowym/wymienionym/pożyczonym sprzęcie i pracować dalej.

    Moglbym, ale nie mialem sprzetu. Teraz mam to inaczej rozegrane.

    > Nie mając
    >backupu byłeś skazany na rzeźbienie i szukanie w trybie awaryjnym
    >nietypowego sprzętu. Sam oceń sobie czy warto zapłacić za spokój w
    >sytuacjach awaryjnych.

    No mozna, mozna, mozna tez zaplacic za calkowity outsourcing, tylko czy na tym to ma
    polegac?
    Powiedzmy, ze moja firma niechetnie patrzy na wydawanie dodatkowych pieniedzy
    za rozszerzony serwis, za to bardzo ceni inwencje pracownika, ktory potrafi
    zaoszczedzic
    firmie piwniadze. A ja mam dodtkowa satysfakcje, ze zrobilem cos taniej i nie gorzej,
    przy okazji czegos sie uczac.