  • 1. Data: 2010-12-28 08:49:07
    Temat: Jaki sprzęt na serwer plików?
    Od: "gk" <g...@g...pl>

    Witam,
    Potrzebuję komputer, który będzie działał jako serwer plików dla ok. 10
    komputerów w firmie. Jak taki sprzęt zbudować, na co zwracać uwagę jeśli
    chodzi o bezpieczeństwo danych? Czy raid 1 wystarczy czy też zrobić
    dodatkowy backup? Jaki system do takiego komputera?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2010-12-28 08:58:54
    Temat: Re: Jaki sprzet na serwer plików?
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    gk napisa?(a):

    > Potrzebuje komputer, który bedzie dzia?a? jako serwer plików dla ok. 10
    > komputerów w firmie. Jak taki sprzet zbudowaae, na co zwracaae uwage je?li
    > chodzi o bezpieczenstwo danych? Czy raid 1 wystarczy czy te? zrobiae
    > dodatkowy backup? Jaki system do takiego komputera?

    Zmontuj sobie coś takiego: http://tnij.org/storagek i postaw np:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/FreeNAS

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 3. Data: 2010-12-28 09:42:02
    Temat: Re: Jaki sprzęt na serwer plików?
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-12-28, o godz. 09:49:07
    "gk" <g...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych? Czy raid 1 wystarczy czy też
    > zrobić dodatkowy backup? Jaki system do takiego komputera?

    Za mało danych. 10 komputerów to może być 10 plików Excel-a i ruch
    żaden albo mogą być przechowywane setki gigabajtów materiałów. Oceń na
    początku jaka będzie ilość danych, jaki ruch w sieci, ilu użytkowników.
    Czyli jak pojemne i jak szybkie dyski potrzebujesz. Potem zastanów się
    czy koniecznie musi to być komputer a nie np. jakiś NAS z
    udostępnionymi w różny sposób zasobami.

    No i sprawa backupu: RAID nie jest backupem - jest metodą na ciągły
    dostęp do danych. Co zrobisz jak padnie Ci kontroler tego RAID-a albo
    na skutek awarii prądu polecą wszystkie dyski? Backup zaplanuj gdzie
    indziej.

    Zdrówko

  • 4. Data: 2010-12-28 09:58:01
    Od: "gk" <g...@g...pl>

[...]

    Co do raida to nie jest to backup, ale zwiększa bezpieczeństwo danych. W
    raid 1, gdy padnie jeden dysk da się korzystać z komputera i mieć dostęp do
    danych.
    Jak padnie kontroler raid nie da się odzyskać danych? Rozumiem, że jak
    padnie zasilanie i dyski, ale jak kontroler?
    Ale co do backupu to w takim razie jak go zrobić? Drugi komputer z dyskiem i
    zgrywanie danych codziennie czy np. co tydzień?
    Co do ilości danych - trudno powiedzieć, ale nie przewiduję jakiejś wielkiej
    ilości, chociaż z drugiej strony, z tego co wiem, ma tam być sporo zdjęć. To
    muszę dokładnie sprawdzić - znajomy musi to doprecyzować.
    A co do systemu? Czy taki freenas wystarczy?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 5. Data: 2010-12-28 10:04:57
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    Po pierwsze - zainstaluj sobie OE-quotefix. Goły OE sobie nie radzi
    z QP, jak widać po twoim cytowaniu.

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "gk"
> [...]
    >Jak padnie kontroler raid nie da się odzyskać danych? Rozumiem, że jak
    >padnie zasilanie i dyski, ale jak kontroler?

    Zadaniem RAID jest zapewnienie ciągłości pracy w przypadku uszkodzenia
    jednego (lub więcej; zależy od konfiguracji) dysku.
    Co do padu kontrolera - jak nie masz pod co podłączyć dysków, to raczej
    ciężko z nich korzystać, nieprawdaż?

    >Ale co do backupu to w takim razie jak go zrobić? Drugi komputer z dyskiem i
    >zgrywanie danych codziennie czy np. co tydzień?

    To zależy od potrzeb. Nie ma uniwersalnego schematu backupu.

    --
    [------------------------]
    [ K...@e...eu.org ]

  • 6. Data: 2010-12-28 10:24:45
    Od: "gk" <g...@g...pl>

    Mariusz Kruk wrote:
    > Po pierwsze - zainstaluj sobie OE-quotefix. Goły OE sobie nie radzi
    > z QP, jak widać po twoim cytowaniu.

    Dzięki. Tego mi brakowało w OE. W domu używam czegoś innego, a w pracy takie
    badziewie... :-(

> [...]
    > Co do padu kontrolera - jak nie masz pod co podłączyć dysków, to
    > raczej ciężko z nich korzystać, nieprawdaż?

    Niby racja, ale jeśli będę miał drugi komp i podepnę do niego taki dysk to
    chyba dam radę odczytać dane?

    > To zależy od potrzeb. Nie ma uniwersalnego schematu backupu.

    No właśnie i tu potrzebuję pomocy. Zupełnie się nie znam na backupie i
    chciałem się czegoś więcej od Was dowiedzieć jak to można zrealizować.

    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 7. Data: 2010-12-28 10:34:48
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "gk"
    >Niby racja, ale jeśli będę miał drugi komp i podepnę do niego taki dysk to
    >chyba dam radę odczytać dane?

    Może. Zależy jakie masz akurat rozwiązanie. Może się okazać, że
    (spotkałem się niedawno z czymś takim) masz dyski konkretnego
    producenta z RAID-em zrobionym na kontrolerze tegoż producenta, które
    nie bardzo chcą współpracować z czymkolwiek innym.

    >No właśnie i tu potrzebuję pomocy. Zupełnie się nie znam na backupie i
    >chciałem się czegoś więcej od Was dowiedzieć jak to można zrealizować.

    Sam musisz wymyślić. Wszystko zależy od tego jaką wielkość backupowego
    storage'u masz do dyspozycji, jakie masz okna backupowe, z jak dużą
    utratą danych możesz się pogodzić i takie tam.

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\
    .\....@e...eu.org.\.\.

  • 8. Data: 2010-12-28 11:55:05
    Temat: Re: Jaki sprz?t na serwer plik?w?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 28.12.2010 11:24, gk pisze:
    > Dzi?ki. Tego mi brakowa?o w OE. W domu u?ywam czego? innego, a w pracy takie
    > badziewie... :-(

    To zacznij od ustawienia kodowania, np. wg tego opisu:
    http://www.grzegorz.net/oe/config.php

    a po drodze pomyśl o zmianie czytnika na np. Thunderbirda, który również
    jest w wersji Portable, więc jak nie masz zbyt pociętych uprawnień, to
    może TB w wersji Portable z Pendrajwa czy np. pulpitu jest twoim
    rozwiązaniem.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

    Słowo ciałem się stało i zamieszkało wśród nas, i ujrzeliśmy chwałę Jego
    (J 1,14)

  • 9. Data: 2010-12-28 12:31:36
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-12-28, o godz. 10:58:01
    "gk" <g...@g...pl> napisał(a):

    > Co do raida to nie jest to backup, ale zwiększa bezpieczeństwo
    > danych. W raid 1, gdy padnie jeden dysk da się korzystać z komputera
    > i mieć dostęp do danych.

    To nie jest zwiększenie bezpieczeństwa danych a zwiększenie ich
    dostępności. To dwie różne rzeczy.

    > Jak padnie kontroler raid nie da się odzyskać danych? Rozumiem, że
    > jak padnie zasilanie i dyski, ale jak kontroler?

    Zależy od kontrolera i systemu.

    > Ale co do backupu to w takim razie jak go zrobić? Drugi komputer z
    > dyskiem i zgrywanie danych codziennie czy np. co tydzień?

    A to już kwestia tego jak zaplanujesz i zorganizujesz politykę
    backupów. Czy będzie to inny komputer, napęd taśmowy, jakiś dysk
    przenośny, płyty czy co innego - to już zależy od tego jakie wymogi ma
    to spełniać, jak kosztowne jest odtwarzanie danych i jak dużo ich do
    backupowania jest. Dobiera i planuje się to do konkretnych potrzeb i
    konkretnych możliwości.

> [...]
    > sporo zdjęć. To muszę dokładnie sprawdzić - znajomy musi to
    > doprecyzować. A co do systemu? Czy taki freenas wystarczy?

    Czemu uparłeś się na freenas i PC? To fajne rozwiązanei jak ma się
    zbędny sprzęt ale może jednak taniej będzie kupić jakiegoś gotowego
    NAS-a na 2 lub 4 dyski?

    Jeszce raz: określ co ten serwer plików ma robić:

    1. Ilu użytkowników
    2. Jakie usługi będą potrzebne
    3. Jakie zarządzanie prawami dostępu
    4. Jak przestrzeń jest potrzebna na dane
    5. RAID - czy potrzebny i jaki
    6. Backup:
    6.1. Gdzie
    6.2. Jak duży
    6.3. Jak często
    6.4. Na jaki nośnik
    6.5. Plan backupów

    Jak znasz odpowiedź na te pytania to mniej wiecej wiesz co
    potrzebujesz. Ważne by wielkość miejsca do zapisu była zaplanowana z
    naddatkiem - może się okazać że jest więcej danych niż zaplanowałeś na
    początku wiec warto też na to zwrócić uwagę.

    Zdrówko

  • 10. Data: 2010-12-28 12:36:34
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-12-28, o godz. 11:24:45
    "gk" <g...@g...pl> napisał(a):

    > No właśnie i tu potrzebuję pomocy. Zupełnie się nie znam na backupie
    > i chciałem się czegoś więcej od Was dowiedzieć jak to można
    > zrealizować.

    Zacznij od tego:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Backup
    A backupy musisz zaplanować sam bo ich schemat zależy od konkretnej
    sytuacji. Od tego jak cenne są dane, jak długo mogą by? niedostępne, od
    dostępnych nośników i od wielu innych rzeczy.

    Zdrówko