  • 111. Data: 2010-12-21 19:40:33
    Temat: Re: Jaki j?zyk - ceny?
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Wojciech Jaczewski"
    >Akurat sortowanie nie jest chyba dobrym przykładem, bo mało kto rezygnuje ze
    >skorzystania z funkcji bibliotecznej. Zwykle te niewydajne rozwiązania
    >powstają dla mniej książkowych problemów.

    To był tylko przykład mający pokazać jak faktycznie można coś spaprać.

> [...]
    >które nie warto walczyć.
    >Jakby podyskutować na temat wydajności takiej np. Javy z jakimś jej
    >miłośnikiem, też zazwyczaj zacznie wywody o tanim sprzęcie i o tym że nie
    >opłaca się walczyć o każdy procent wydajności - gdy tymczasem każdy nie-
    >zaślepiony miłością do tego języka widzi, że w rzeczywistych programach
    >różnice wydajności są kilkukrotne, a nie rzędu pojedynczych procentów.
    >
    >Ja staram się po prostu uzupełnić dyskusję na temat wydajności o przypadki o
    >których zazwyczaj się przy takiej okazji nie wspomina.

    Ba. Ale czasem nawet kilkukrotna różnica jest nieistotna. Zwłaszcza, jak
    program i tak większość czasu spędza na I/O, na ten przykład.
    Albo, jak już pisałem, jak jest to program uruchamiany raz na rzadko
    i istotniejsze jest żeby było dobrze widać co się w nim dzieje.

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb
    `b K...@e...eu.org d'

  • 112. Data: 2010-12-21 19:52:24
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 21 Dec 2010 20:04:53 +0100, Wojciech Jaczewski
    <w...@o...pl> wrote:

> [...]
    >zaślepiony miłością do tego języka widzi, że w rzeczywistych programach
    >różnice wydajności są kilkukrotne, a nie rzędu pojedynczych procentów.

    Roznice miedzy czym a czym?... I dlaczego?

    kazdy program powinien byc optymalizowany, bo nei ma powodow zby byl
    wolny gdy moze byc szybki. Ale przypomneic nelazy stare prawa
    Kernighana:

    1. Make it working, make it nice later. Czyli ze nie nalezy zbyt wiele
    uwagi posiecac optymalizacji na samym poczatku pracy - z wyjatkiem
    pzremyslanych decyzji na temat wlasciwych algorytmow i struktur
    danych. Liniowe ppzreszukiwania w tablicy zawierajacej milion liczb
    jest OK jezeli sie to robi tylko raz, nei jest OK jezeli sie robi
    tysiace razy

    2. 20% kodu pochlaniania 80% czasu. Trzeba tylko te 20% znalezc,
    zoptymalizowac i znalezc nastepne 20% (prawo 80/20). I tak w kolko.
    Knuth nawet twierdzi (twierdzil) ze to jest 5/95

    Innymi slowy, optymalizacja musi sie odbywac wedle pewnej strategii.

    Moje obserwacja mlodych "pistoletow" programistycznych oraz
    przesluchiwanie ic hna interview pokazuja ze nei maja oni pojecia o
    zlozonosci obliczeniowej algorytmow, sprawnosci i optymalizacji
    programow. Nei spotkalem jeszcze faceta z dyplomem M. Sc. ktory by
    wiedzial jak "w srodku" dziala Javova HashTable, po co jest "load
    factor" i po co jest mozliwosc definiowania poczatkowego rozmiaru
    hashtable, i jak owe czynniki wplywaja na sprawnosc. W ogole nikt nei
    widzial (jak do dzis) jaka jest zlozonosc operracji wyszukiwania w
    hashtable i od czego ona zalezy. Jak rowniez jaki jest koszt
    zdefiniowania HashTable z domyslnymi wartosciami. Zeby wymienic tylko
    jeden problem.

    Takich rzeczy sie na studiach nei uczy.

    Robi sie wiec bez zastanowienia rozne idiotyzmy dzieki ktorym programy
    sa szybkie jak mucha w miodzie. No, ale zawsze mozna wziac szybszy
    procesor.

    Bylo tu pare slow o "code review". Code review jest miedzy innymi po
    to zeby zobaczyc idiotyzmy ktore "pistolety" robia w sensie
    sprawnosci.

    A.L.

  • 113. Data: 2010-12-21 20:12:56
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 21 Dec 2010 13:52:24 -0600, A.L. <l...@a...com> wrote:

> [...]
    >hashtable i od czego ona zalezy. Jak rowniez jaki jest koszt
    >zdefiniowania HashTable z domyslnymi wartosciami. Zeby wymienic tylko

    Oczywiscie, mialem na mysli Javowa HashMap

    A.L.

  • 114. Data: 2010-12-21 20:26:27
    Od: Boguś <n...@i...net>

    Dnia 21-12-2010 o 20:52:24 A.L. <l...@a...com> napisa?(a):

> [...]
    > hashtable i od czego ona zalezy. Jak rowniez jaki jest koszt
    > zdefiniowania HashTable z domyslnymi wartosciami. Zeby wymienic tylko

    Bez problemu.

    > Takich rzeczy sie na studiach nei uczy.

    Uczy się, tylko większość studentów uważa tą wiedzę za zupełnie
    niepotrzebną, a woleliby żeby ich nauczyć jakiegoś super-hiper frameworku.

    > Robi sie wiec bez zastanowienia rozne idiotyzmy dzieki ktorym programy
    > sa szybkie jak mucha w miodzie. No, ale zawsze mozna wziac szybszy
    > procesor.

    True

    --
    Boguś

  • 115. Data: 2010-12-21 21:17:33
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 21 Dec 2010 21:26:27 +0100, Bogu? <n...@i...net> wrote:

    >Dnia 21-12-2010 o 20:52:24 A.L. <l...@a...com> napisa?(a):

    >Bez problemu.

    Jedna jaskolka wiosny nie czyni :)

    A.L.

  • 116. Data: 2010-12-23 11:30:51
    Temat: Re: Jaki język - ceny?
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Maciej Sobczak wrote:
    > On Dec 17, 8:28 am, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    >
    > BTW - Tak totalnie rozpieprzonych literek jeszcze nie widziałem. Czego
    > używasz do pisania?

    On pisze dobrze, to Google jak zwykle nie rozumie nagłówków które nawet
    MS Utłuk-Ekspres rozumie. Ot, wieczne beta Googla. :)

    > Doświadczenia ostatnich 50 lat pokazują, że "dobroć kompilatora"
    > łatwiej uzyskać przy językach imperatywnych.

    Zwłaszcza na przykładzie takiego Erlanga ;)

    > Tu nie chodziło o kilkanaście bajtów, tylko w ogóle o sens stosowania
    > tego w praktyce. O kilkanaście bajtów nikt by się nie spinał.

    Jaka była ta strata wydajności? Było wolniej od bubble sort?

    > Komputery mają swoją fizyczność i idące z nią ograniczenia. Jeśli je
    > zignorujesz, to ograniczysz się do eksploracyjnej niszy.

    > Słabe.
    >
    > komputer, kompilator, programowanie, procedura, funkcja, ...
    >
    > Mamy jeszcze kalki z francuskiego, np. klawiatura.
    >
    > To są słowa, których używasz na codzień i które są stosowane w
    > literaturze fachowej, czyli są powszechnie uznane w środowisku
    > profesjonalnym.
    > Twój przykład z karem na kornerze tu nie pasuje i pokazuje tylko, że
    > nie masz się czego złapać.

    Ależ jest się czego złapać. Bo po pierwsze masz już istniejącą
    terminologię. Przyjętą dawno temu.

    > Ale masz problem z uzasadnieniem tej tezy.

    Po pierwsze nie jest zgodne z innymi kalkami. Poza tym, to jest kalka
    najgorszego rodzaju bo przez dobranie słowa o podobnym brzmieniu,
    zamiast użycia słowa o pasującym znaczeniu. W angielskim 'functional' ma
    znaczenia zarówno jako przymiotnik od słowa funkcja jak i jako
    funkcjonalny czyli wygodny w użyciu, zoptymalizowany dla użwania, itp.

    Czy Ty może jesteś z tych, którzy tłumaczą angielskie 'eventually' na
    ewentualnie? Albo może tłumaczmy 'billion' na bilion a nie miliard, bo
    przecież tak brzmi?

    > Bo jest to stare, rdzennie polskie słowo?

    Jest to pierwotnie przyjęta terminologia. To co ty propagujesz to
    tłumaczenie 'eventually' na ewentualnie.

    > Słabe. To jest słownik PWN, któro to wydawnictwo równocześnie wydaje
    > książki mające "analiza funkcjonalna" w tytule. Znaczy - PWN ma
    > *niekompletny* słownik. Niekompletny do tego stopnia, że nawet
    > własnych tytułów książek nie obejmują.

    Ach, słownik języka polskiego jest "za słaby".

    > Znajdź coś lepszego.

    Nie, to Ty znajdź lepszy argument na twoją miłość do psucia języka.

    Znałem jedną panią profesor w której wykładach w kółko powtarzało się
    słowo klucz "relewantne", nagminnie mamy dziś "technologię" czy
    "autentykację". Znalazła się też grupa ludzi, która ignorując istniejącą
    już w języku *fachową* terminologię (zastosowaną przez tych, którzy
    kilkadziesiąt lat temu zajmowali się tym w naszym kraju jako pierwsi)
    używa bezmyślnej kalki funkcjonalny.

    Kalka ta jest bezmyślna, bo w angielskim mamy przymiotnik (o znaczeniu
    jako rzeczownik nie mówię) 'functional', a w polskim mamy dwa wyrazy o
    *różnych* znaczeniach: funkcjonalny i funkcyjny. Jedno i drugie jest
    tłumaczeniem różnych znaczeń słowa 'functional'. I dawno temu (chyba
    jeszcze przed Twoim urodzeniem) przyjęto w języku fachowym że akurat to
    znaczenie tłumaczy się jako funkcyjny a nie funkcjonalny. I przyjęto
    sensownie bo słowotówórczo przymiotnikiem od funkcja jest funkcyjny a
    nie funkcjonalny.

    > (hint: jak poszukasz na grupach, to zobaczysz, że tą dyskusję już
    > przerabiałem z dokładnie tymi samymi słabymi argumentami (nawet
    > argument o PWN był) - spróbuj znaleźć coś, czego jeszcze nie było, bo
    > trochę szkoda wszystko powtarzać; w każdym razie poprzednie dyskusje
    > nie doprowadziły do żadnego wniosku, więc ta też nie doprowadzi)

    Doprowadziły do wniosku, że uparłeś się by psuć język na zasadzie "bo
    tak". Nikt cię nie zabije za to, że funkcjonalnie autentykujesz
    relewantną technologię, ale to nie zmienia faktu, że to potworek.
    Przeżyliśmy już modę na "dokładnie", "łał", czy starsze "w miesiącu
    maju", "funcjonalną autentykację w technologii" też przeżyjemy.
    W tym miejscu faktycznie najlepszy jest argument o "3 osobie mówiącej,
    że jesteś pijany" albo dowcip "o blondynce na autrostradzie".

    [...]
    > Nie pokazuj mi teoretycznych dwulinijkowych przykładów, na których "w
    > sposób oczywisty widać". Pokaż mi *realny* system, który dzięki temu
    > był szybszy.
    >
    > Ja pokazałem *realny* system, który był szybszy w języku imperatywnym.

    Nadal nie odpowiedziałeś na pytaniem, czy w ogóle ktokolwiek przysłał
    implementację funkcyjną.

    pzdr
    \SK

  • 117. Data: 2010-12-23 13:59:57
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 23 Dec 2010 12:30:51 +0100, Sebastian Kaliszewski
    <s...@r...this.informa.and.that.pl> wrote:

    >On pisze dobrze, to Google jak zwykle nie rozumie nagłówków które nawet
    >MS Utłuk-Ekspres rozumie. Ot, wieczne beta Googla. :)

    >Zwłaszcza na przykładzie takiego Erlanga ;)

    Co ciekawe, pierwszy, dosyc sprawny kompilator Erlanga napisany byl w
    Prologu. Erlang zreszta sporo od Prologu sciagnal

    A.L.

  • 118. Data: 2010-12-23 15:12:43
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Dec 23, 12:30 pm, Sebastian Kaliszewski
    <s...@r...this.informa.and.that.pl> wrote:

    > Ale jest si czego z apa . Bo po pierwsze masz ju istniej c
    > terminologi . Przyj t dawno temu.

    Ależ obie są przyjęte. Dawno temu.

    > Jest to pierwotnie przyj ta terminologia.

    Pierwotnie? Nie wiem, widziałem użycie "programowanie funkcjonalne" i
    nie chce mi się sprawdzać, co było pierwsze.

    > To co ty propagujesz to
    > t umaczenie 'eventually' na ewentualnie.

    Słabe. Ten przykład prowadzi do nieporozumień i nie jest przyjęty,
    podczas gdy "programowanie funkcjonalne" nie prowadzi i jest przyjęte.
    Słaba analogia.

    > Nie, to Ty znajd lepszy argument na twoj mi o do psucia j zyka.

    > Doprowadzi y do wniosku, e upar e si by psu j zyk na zasadzie "bo
    > tak".

    Nie.

    Po pierwsze primo, użycie "programowanie funkcjonalne" jest przyjęte i
    używane przez ludzi, którzy się tym zajmują. To też już podawałem.

    Po drugie primo, ja sądzę, że "programowanie funkcjonalne" to nie jest
    kalka, tylko ma... polskie korzenie (!), więc nie może być kalką,
    tylko właśnie nawiązaniem do pierwotnego terminu. I, uwaga uwaga, ten
    argument też już kiedyś podawałem (i nikt nie znalazł kontrargumentu)
    i właśnie teraz pokazałeś, że Tobie też nie chciało się tej dyskusji z
    przeszłości poszukać.

    No i dlaczego miałbym znowu to wszystko powtarzać? Bo uparłeś się na
    "programowanie funkcyjne" na zasadzie "bo tak"?

    > Nikt ci nie zabije za to, e funkcjonalnie autentykujesz
    > relewantn technologi , ale to nie zmienia faktu, e to potworek.

    Owszem. Ale co ten potworek ma do "programowania funkcjonalnego",
    który jest przyjętym terminem? Chodzi o to, że Ty też nie masz
    rzeczowych argumentów i wymyślasz niepowiązane analogie? Spoko, nikt
    Cię za to nie zabije...

  • 119. Data: 2010-12-23 15:24:24
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciej Sobczak"

    Ech, góglowe cytowanie.

    >Ależ obie są przyjęte. Dawno temu.

    Oczywiście. Podobnie jak "autentykacja".

    >Słabe. Ten przykład prowadzi do nieporozumień i nie jest przyjęty,
    >podczas gdy "programowanie funkcjonalne" nie prowadzi

    Oczywiście. Przecież określenie "funkcjonalny język programowania" jest
    takie jednoznaczne.

    >i jest przyjęte.
    >Słaba analogia.

    Słaby argument.

    >Nie.

    Tupnij jeszcze.

    >Po pierwsze primo, użycie "programowanie funkcjonalne" jest przyjęte i
    >używane przez ludzi, którzy się tym zajmują. To też już podawałem.

    Oczywiście. "Autentykacja" też niestety jest często używana przez ludzi.
    I to, niestety, także przez tych, którzy się tym zawodowo zajmują.
    Nie musisz przekonywać nas, że ludzie są niedbali.

    >Po drugie primo, ja sądzę, że "programowanie funkcjonalne" to nie jest
    >kalka, tylko ma... polskie korzenie (!), więc nie może być kalką,

    Ach, bo "Ty sądzisz". Faktycznie mocny argument.

    >tylko właśnie nawiązaniem do pierwotnego terminu. I, uwaga uwaga, ten
    >argument też już kiedyś podawałem (i nikt nie znalazł kontrargumentu)

    Wiesz, ciężko znaleźć argument do "sądzenia".
    Innemi słowy "ja sądzę, że jesteś głupi" (nie, to nie moja opinia, to
    tylko przykład użycia; nie obrażaj mi się od razu). Podaj kontrargument.

    >No i dlaczego miałbym znowu to wszystko powtarzać? Bo uparłeś się na
    >"programowanie funkcyjne" na zasadzie "bo tak"?

    Nie "bo tak", tylo "bo jest to prawidłowe zarówno treściowo, jak
    i językowo". I nie jest jakąś koszmarną kalką typu "armia jest
    ordynarna" (chałupnicze tłumaczenie "the army is ordinary" z gry
    Centurion z czasów Amigi 500).

    >Owszem. Ale co ten potworek ma do "programowania funkcjonalnego",

    Mechanizm.

    --
    \ K...@e...eu.org /

  • 120. Data: 2010-12-23 20:12:11
    Od: A.L. <l...@a...com>

> [...]

    >znaczenie tłumaczy się jako funkcyjny a nie funkcjonalny. I przyjęto
    >sensownie bo słowotówórczo przymiotnikiem od funkcja jest funkcyjny a

    Popieram. Wedle definicji, "functional languages" to jezyki operujace
    na funkcjach wiec powinny sie nazywac "jezyki funkcyjne".

    A.L.