  • 1. Data: 2013-03-19 22:18:17
    Temat: Jak zachowa się prąd elektryczny?
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Witam,

    Mamy dwa obwody zamkniętę przez metalową płytę, jak na obrazie
    http://www.freeimagehosting.net/d5eg6

    Z tego co wiem, prąd elektryczny to ruch elektronów. Elektrony przeskakują z
    jednego atomu na kolejny (tak czytałem; przepraszam jeśli zbyt upraszczam).
    Jednak po środku metalowej płyty atomów jest stała liczba, a chcą je
    wykorzystać elektrony płynące przez obwód nr 1 i elektrony płynące przez
    obwód nr 2. Tak mi się przynajmniej wydaje, bo nie znam się na tym, a
    interesuje mnie to zagadnienie. Chciałem zapytać, jak będą wyglądały
    strumienie przemieszczających się elektronów w samym środku płyty.

    Pozdrawiam,
    Robbo

  • 2. Data: 2013-03-19 22:36:51
    Temat: Re: Jak zachowa się prąd elektryczny?
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Albo tu, jak będzie wyglądał strumień elektronów w samym środku?

    http://www.freeimagehosting.net/qq9gx

  • 3. Data: 2013-03-19 22:41:04
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 19 marca 2013 22:18:17 UTC+1 użytkownik Robbo napisał:
    > Mamy dwa obwody zamkniętę przez metalową płytę, jak na obrazie
    > http://www.freeimagehosting.net/d5eg6

    zakładając takie same napiecia, rezystancje i podane kierunki prądów w środku bedzie
    dokładnie zero :-) A prąd popłynie zupełnie inaczej niz niebieskimi liniami tzn na
    górze od czerwonego z lewej z opisem obwód 1 do zółtego z opisem "obwód2". Na dole od
    zółtego z lewej do czerwonego z prawej (po prostej i coraz szerszymi łukami)
    W połowie kwadratu bedzie pozioma linia gdzie prąd nie bedzie płynął wcale czyli
    płytę mozesz tam przeciąć bez zmiany rozkładu prądu. A jak rozetniesz to łatwiej to
    sobie wyobrazić.

    Zwróc uwage ze to nie sa dwa osobne obwody tylko jeden.

    b.

  • 4. Data: 2013-03-19 23:02:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Mar 2013 22:18:17 +0100, Robbo napisał(a):
> [...]
    > interesuje mnie to zagadnienie. Chciałem zapytać, jak będą wyglądały
    > strumienie przemieszczających się elektronów w samym środku płyty.

    Mozna uproscic jeszcze bardziej - mamy pewien rozklad pola elektrycznego, a
    elektrony plyna zgodnie z wektorami tego pola.
    No i wyjdzie ze wypadkowa obu wektorow jest w prawo czy w lewo przy tym
    polaczeniu.

    J.

  • 5. Data: 2013-03-19 23:55:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Robbo napisał:

    > Mamy dwa obwody zamkniętę przez metalową płytę, jak na obrazie
    > http://www.freeimagehosting.net/d5eg6
    >
    > Z tego co wiem, prąd elektryczny to ruch elektronów.

    Nie każdy ruch. W szkole (kiedyś podstawowej, dziś pewnie w gimnazjum)
    mówią, że "uporządkowany". Ale to też nieprawda.

    > Elektrony przeskakują z jednego atomu na kolejny (tak czytałem;
    > przepraszam jeśli zbyt upraszczam).

    Niektórym się wydaje, że elektron z elektrowni zapindala im po drucie
    do domu z prędkością bliską prędkości światła. Ale tak nie jest. Te
    elektrony plączą się bez ładu i składu po miedzi jak pijany we mgle.
    Niezależnie od tego, czy płynie prąd, czy nie. A jak płynie, to jakby
    pijany na wietrze -- trochę go znosi w jedną stronę. Prędkość znoszenia
    (składowa uporządkowana, jakby to w szkole powiedzieli), czyli faktyczna
    prędkość prądu jako ruchu elektronów, to zwykle nie więcej niż kilka
    centymetrów na sekundę. Dużo miniej niż sama prędkość poruszania się
    elektronów.

    > Jednak po środku metalowej płyty atomów jest stała liczba, a chcą je
    > wykorzystać elektrony płynące przez obwód nr 1 i elektrony płynące
    > przez obwód nr 2.

    Jako się rzekło, nie jest tak, że jakiś konkretny "prąd" czy "obwód"
    wykorzystuje konkretne elektrony. Prąd elektryczny, to zjawisko
    statystyczne. Tutaj statystycznie kierunki wyznacone przez jeden obwód
    (z Wrocławia na Białystok) i drugi (z Rzeszowa na Szczecin) zsumują
    sie w jeden poziomy.

    > Tak mi się przynajmniej wydaje, bo nie znam się na tym, a interesuje
    > mnie to zagadnienie. Chciałem zapytać, jak będą wyglądały strumienie
    > przemieszczających się elektronów w samym środku płyty.

    Gdyby miały *wyglądać*, to by te elektrony wciąż wyglądały jak pijane
    bąki. W tym ruchu trudno by było dopatrzeć się jakichś strumieni.

    Jarek

    --
    Bez mikroskopu widzę atomy
    Nawet elektron co mknie jak szalony

  • 6. Data: 2013-03-20 00:50:01
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Robbo napisał:
> [...]
    > nie znam się na tym, a interesuje mnie to zagadnienie. Chciałem zapytać,
    > jak będą wyglądały strumienie przemieszczających się elektronów w samym

    Zapoznaj się z pojęciem "pola elektrycznego stacjonarnego".

    --
    Darek

  • 7. Data: 2013-03-23 18:43:36
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Gdyby miały *wyglądać*, to by te elektrony wciąż wyglądały jak pijane
    > bąki. W tym ruchu trudno by było dopatrzeć się jakichś strumieni.

    Ciekawe wyjaśnienie jest też tutaj:

    http://www.wykop.pl/link/1453739/jak-szybko-porusza-
    sie-elektron-w-przewodzie-elektrycznym/

    Bezpośredni link do filmu:

    http://www.youtube.com/watch?v=jbi7gJTPSXk

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."