  • 1. Data: 2013-03-18 09:33:42
    Temat: Frezowanie pcb. Moje boje. Podzieli sie ktoś doświadczeniem?
    Od: ptoki <s...@g...com>

    Moje dwie pierwsze próby.
    http://www.fotosik.pl/u/ptoki/album/1418310

    I w sumie nieciekawe filmiki ale może ktos lubi:
    http://youtu.be/VaCnYbEKk2w
    http://youtu.be/r8ZUPRoECtc
    http://youtu.be/fdC3jl7m7BI

    I epistoła:
    Może ktoś ma ciekawsze doświadczenia i sie pochwali albo rzuci linkiem
    do swoich rezultatów?
    Poczytalem co nieco na grupie i na elektrodzie ale nie widze zeby
    jakiś szał z frezowaniem ludziom wychodził.

    Przy frezie V 0.7 pady wyszły małe. Przy jednoostrzowym 0.4 użyłem
    ścieżki narzędziowej dla freza 0.7 i stąd te zwarcia w paru miejscach.

    Frez 0.7 był ostry i taki pozostał. Frez 0.4 sie ułamał i dlatego
    ścieżki są takie postrzępione, ale po przetarciu papierem są ok.

    Ale to bylo zamierzone bo obrazek jaki mialem (pcb bylo z bmp robione)
    byl troche kiepski i nie chcialo mi sie nad nim sleczec.

    No i to były pierwsze dwie proby.
    Zabieralem sie do tego dobre 3 tygodnie i ten frez 0.4 mnie przerażał.
    Ale okazalo sie ze jest dostatecznie wytrzymały i ułamał się przez
    błąd operatora (powaliło mi sie przy ustawianiu zera i nacisłem page
    down zamiast page up i zamiast odsunac sie o 1mm wbilem freza w
    plytke :) )

    Te zwarcia beda wygrzebane dremelem. Naliczylem ich narazie z 6 sztuk
    wiec nie ma katastrofy. No i powiercic calosc trzeba bo otwory nie sa
    przelotowe, jak to na prototyp przystalo.

    Posuwy to okolice 100-200mm/sek.
    Glebokosc frezowania to jakies 0.2mm.
    Ta 0.7 robila sie jakies 15 minut a ta 0.4 okolo 30-tu (wolniejszy
    posuw)

    A no i zdjecia zrobione jeszcze przed przetarciem papierem sciernym.
    Niektóre ścieżki są zalepione pyłem i nie udało się go sprawnie wymyć.

    Wychodzi na to że najlepszym będzie frez V 0.5mm.
    Moim celem jest obsłużenie płytek z DIL-ami.
    Wszelkiej maści drobne SMD trudno jest ogarnąć w moim labie.
    Albo mi podtrawia, albo zle sie lutuje. Wole stare dobre DIL-e...

    Długo starałem się przekonać do trawienia płytek ale jakoś mi nie
    szło. Proces jakiś taki długi, trawienie trwało u mnie czasem pare
    godzin. No i potem problem gdzie wylać trawnik.

  • 2. Data: 2013-03-18 13:35:40
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    ptoki <s...@g...com> wrote:

    > Długo starałem się przekonać do trawienia płytek ale jakoś mi nie
    > szło. Proces jakiś taki długi, trawienie trwało u mnie czasem pare
    > godzin.

    B327? Temperatura roztworu ok. 50 stopni, prawidłowe stężenie roztworu
    (200g na litr wody), wrzucasz płytkę dopiero po nagrzaniu roztworu,
    zapewniasz przepływ roztworu (najlepsze efekty uzyskiwałem obmywając
    roztworem płytkę z pęcherzyków powietrza, które się tworzyły) i jest
    OK. Nie trwa to kilku godzin, max kilkanaście minut.

    Zobacz tu: http://www.cyfronika.com.pl/dokument/um656.5.pdf

    > No i potem problem gdzie wylać trawnik.

    Do kibla? :)

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

  • 3. Data: 2013-03-18 14:48:23
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 18 Mar, 13:35, g...@s...invalid (Adam Wysocki) wrote:

> [...]
    > roztworem płytkę z pęcherzyków powietrza, które się tworzyły) i jest
    > OK. Nie trwa to kilku godzin, max kilkanaście minut.

    Dzieki za zachętę :)