eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak wyciągnąć sworzeń?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 13

  • 1. Data: 2011-05-14 21:07:13
    Temat: Jak wyciągnąć sworzeń?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
    zwrotnicy z wahacza?

    Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
    młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
    udało.

    Ściągam to takim ściągaczem: http://www.jonnesway.pl/index.php?item=562
    Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
    wychodzi.

    Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
    dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
    wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.


  • 2. Data: 2011-05-14 21:33:46
    Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
    Od: scob <1...@3...pl>

    W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:
    > Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
    > zwrotnicy z wahacza?

    Swoją drogą ciekawa konstrukcja - we wszystkich samochodach, które
    robiłem, to sworzeń wahacza właził w zwrotnicę, nie odwrotnie :D

    > Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
    > młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
    > udało.
    > Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
    > dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
    > wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.

    bo za dużo tych przekładni. Narzędzie markowe, ale nie przemyślane.
    Pozbądź się kolejnych 5 dych, i kup w norauto albo innym selgrosie dwa
    inne sciągacze: z jedną osią,i bez - taki widelec (podobny do tego w
    twoim sciągaczu) o coraz większej grubości. Wtykasz takiego między
    sworzeń i a zwrotnicę i działasz impulsatorem kinetycznym (czyli
    napierdalasz młotem). Zresztą swojego tez powinieneś z młotem używać:
    naprężasz i napierniczasz - na zmianę..

    Przedtem jednak odczyść naokoło szczotką i sprawdź, czy wyciągnąłeś
    przetyczkę / śrubę wchodzącą w wyżlobienie sworznia i zabezpieczającą go
    przed wypadnieciem w przypadku odkręcenia właściwej nakrętki (bo może
    być takowa :)


  • 3. Data: 2011-05-14 22:12:28
    Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-05-14 21:33, scob pisze:
    > W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:
    >> Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
    >> zwrotnicy z wahacza?
    >
    > Swoją drogą ciekawa konstrukcja - we wszystkich samochodach, które
    > robiłem, to sworzeń wahacza właził w zwrotnicę, nie odwrotnie :D

    No takie coś wymyślili.
    Łatwiej wyjąć sam wahacz, bo w takim Cinquecento gdzie było odwrotnie
    żeby ściągaczem wyjąć sworzeń, chyba trzeba było najpierw wyjąć półoś.


    >> Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
    >> młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
    >> udało.
    >> Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
    >> dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
    >> wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.
    >
    > bo za dużo tych przekładni. Narzędzie markowe, ale nie przemyślane.

    Jest całkiem niezłe - przykłada naprawdę ogromną siłę.

    > Pozbądź się kolejnych 5 dych, i kup w norauto albo innym selgrosie dwa
    > inne sciągacze: z jedną osią,i bez - taki widelec (podobny do tego w
    > twoim sciągaczu) o coraz większej grubości.

    Takie to ja miałem wcześniej i połamałem je na tym sworzniu...

    Ten co teraz mam, siłę nacisku ma chyba dużo wyższą niż ta przy której
    tamte się łamały. Ile taka śruba 10,9 powinna wytrzymać na ścinanie?

    > Zresztą swojego tez powinieneś z młotem używać:
    > naprężasz i napierniczasz - na zmianę..

    Tak robiłem.

    > Przedtem jednak odczyść naokoło szczotką i sprawdź, czy wyciągnąłeś
    > przetyczkę / śrubę wchodzącą w wyżlobienie sworznia i zabezpieczającą go
    > przed wypadnieciem w przypadku odkręcenia właściwej nakrętki (bo może
    > być takowa :)

    Tak to wygląda:
    http://img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg


  • 4. Data: 2011-05-14 23:15:51
    Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
    Od: PiteR <e...@z...pl>

    na ** p.m.s ** Tomasz Pyra pisze tak:

    > Tak to wygląda:
    > http://img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg

    hmm rozciąć fleksą jarzmo i zruszyć szwedem za kulę jak śrubę
    no chyba nie ukręci się co? ;)



    --
    Piter
    vw golf mk2 1.3 '87
    vw passat B5 1.6 '98


  • 5. Data: 2011-05-15 00:21:49
    Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
    Od: scob <1...@3...pl>

    W dniu 2011-05-14 22:12, Tomasz Pyra pisze:

    > Tak to wygląda:
    > http://img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg

    dopiero jak wysłałem odpowiedź, to przeczytałem kto napisał posta ;-)

    I teraz tok rozumowania mam taki: pomyślał se "pan mechanik-fachowiec" :
    "Jak się ten Pyra ściga w rajdach, to żeby dobrze trzymało,
    wpierdzielimy mu kleju do gwintów Loctite'a - żeby trzymało.."

    Sam w a90 kleiłem takim dużą śrubę wał/koło pasowe/wieloklin..
    To se pane - może nie udać zdemontować bez zniszczenia elementów..
    Ze swojej - jakiejś tam - grzebulcowo/amatorsko/warsztatowej praktyki
    tylko napiszę: wyjęcie z samochodu czasem pozwala lepiej dojść, mocniej
    zadziałać..
    Mi się po 3 latach on klej udało "rozkleic" dopiero dopiero po demontażu
    wału ;)


  • 6. Data: 2011-05-15 00:30:28
    Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
    Od: scob <1...@3...pl>

    W dniu 2011-05-14 22:12, Tomasz Pyra pisze:

    > Tak to wygląda:
    > http://img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg

    dopiero jak wysłałem odpowiedź, to przeczytałem kto napisał posta ;-)

    I teraz tok rozumowania mam taki: pomyślał se "pan mechanik-fachowiec" :
    "Jak się ten Pyra ściga w rajdach, to żeby dobrze trzymało,
    wpierdzielimy mu kleju do gwintów Loctite'a - żeby trzymało.."

    Sam w a90 kleiłem takim dużą śrubę wał/koło pasowe/wieloklin..
    To se pane - może nie udać zdemontować bez zniszczenia elementów..
    Ze swojej - jakiejś tam - grzebulcowo/amatorsko/warsztatowej praktyki
    tylko napiszę: wyjęcie z samochodu czasem pozwala lepiej dojść, mocniej
    zadziałać..
    Mi się po 3 latach on klej udało "rozkleic" dopiero dopiero po demontażu
    wału ;)


    Ja bym chyba wyjął wahacz i zwrotnicę, wahacz podparł, rozgrzał gniazdo
    wahacza do czerowności, napierzielał młotem w gwint śruby.. a potem i
    tak wymienił rozhartowany i zgięty wahacz :P
    A może sworzeń da się od zwrotnicy odkręcić i wymienić razem w wahaczem?
    Czasem czas (masłem masło) stracony na zabawę z gratami nie jest wart
    tych 2-3 (czy jednej - za używkę) stów..?


  • 7. Data: 2011-05-15 01:58:23
    Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-05-15 00:30, scob pisze:
    > W dniu 2011-05-14 22:12, Tomasz Pyra pisze:
    >
    > > Tak to wygląda:
    > > http://img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg
    >
    > dopiero jak wysłałem odpowiedź, to przeczytałem kto napisał posta ;-)
    >
    > I teraz tok rozumowania mam taki: pomyślał se "pan mechanik-fachowiec" :
    > "Jak się ten Pyra ściga w rajdach, to żeby dobrze trzymało,
    > wpierdzielimy mu kleju do gwintów Loctite'a - żeby trzymało.."

    To jeszcze za poprzedniego właściciela było składane.
    Tyle że poprzednik serwisował się u jakiś takich rzeźników, że wszystko
    co ruszali w samochodzie podokręcane było "rurą" i to długą.

    Zapewne ten sworzeń przy dokręcaniu też był dokręcany tak długo jak
    dokręcający miał siłę, to i się osadziło "skutecznie".

    Powoli to przywracam do normy, ale ciężko idzie. Dziś odkręcałem tarcze
    hamulcowe za pomocą wiertarki. Wcześniej kolumny rozbierałem za pomocą
    spawarki. Ciekawe za pomocą czego wyjmę ten sworzeń ;)

    > Sam w a90 kleiłem takim dużą śrubę wał/koło pasowe/wieloklin..
    > To se pane - może nie udać zdemontować bez zniszczenia elementów..

    To ja wiem, ale chciałbym na straty spisać tylko sworzeń.
    Bo wahacz czy zwrotnica trochę droga.


    > Ja bym chyba wyjął wahacz i zwrotnicę, wahacz podparł, rozgrzał gniazdo
    > wahacza do czerowności, napierzielał młotem w gwint śruby.. a potem i
    > tak wymienił rozhartowany i zgięty wahacz :P

    Jak wyjmę, to odetnę ten sworzeń i będę mógł go włożyć w 10t prasę.
    Mogę go wtedy też przez środek przewiercić tak żeby na dole miał cienką
    ściankę.


    > A może sworzeń da się od zwrotnicy odkręcić i wymienić razem w wahaczem?
    > Czasem czas (masłem masło) stracony na zabawę z gratami nie jest wart
    > tych 2-3 (czy jednej - za używkę) stów..?

    To też nie jest takie proste.

    Bo nówka wahacz wg. cennika ASO to 750zł (niech się uda za 600zł - i tak
    drogo).

    Z używkami nie jest już tak prosto, bo wg. katalogów Hondy wahacz do
    Type-R jest inny.
    A na Allegro sprzedawcy już nie rozróżniają i sprzedają jeden wahacz do
    wszystkich wersji.
    Na forach można znaleźć informacje od "są identyczne", do "są różne" ;)

    Zamienniki (i tak niewiele tańsze) to, jak znam życie, należy
    przynajmniej stosować parami - w zależności od silnika OEM ma 3 rodzaje
    wahaczy, Jakoparts ma 2 rodzaje, a Moog ma jeden do wszystkich...
    A czymś się one jednak pewnie różnią - może tylko twardością tulei, pół
    biedy jak jakimś mocowaniem staba, ale gorzej jak nieco wymiarem (żeby
    inną geometrię dostać).

    Zwrotnica podobnie - też miały być wymienne, kolega do Type-R kupił taką
    "zwykłą" i coś tam jednak się okazało inne i to chyba dopiero na geometrii.


  • 8. Data: 2011-05-15 14:24:25
    Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
    Od: "wowa" <w...@g...pl>


    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
    news:4dced2e2$0$2436$65785112@news.neostrada.pl...
    >
    > Ściągam to takim ściągaczem: http://www.jonnesway.pl/index.php?item=562
    > Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
    > wychodzi.
    >
    A w co walisz młotem? Zawsze pomagało wstępne naprężenie jakimś ściągaczem
    lub brechą, mocno przycisnąć duży młot do obudowy sworznia i jedno solidne
    uderzenie z drugiej strony obudowy. Sworzeń wyskakuje jak czopek :) Dwie
    osoby raczej konieczne.
    Wojtek

    --
    sygnaturka oczekuje na natchnienie :)


  • 9. Data: 2011-05-18 10:59:16
    Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>

    On 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra wrote:
    > Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
    > zwrotnicy z wahacza?
    >
    > Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
    > młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
    > udało.

    Z tego co widziałem, to odpowiednie uderzenie młotkiem jest
    skuteczne.... ale musi być mocne na tyle aby na moment odkształcić otwór
    i wypchnąć sworzeń.

    > Ściągam to takim ściągaczem: http://www.jonnesway.pl/index.php?item=562
    > Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
    > wychodzi.

    Jeśli sworzeń na straty, to może spróbój widelcem (wbijany młotkiem)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik


  • 10. Data: 2011-05-18 11:28:23
    Temat: Re: Jak wyciągnąć sworzeń?
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:
    > Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
    > zwrotnicy z wahacza?
    >
    > Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
    > młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
    > udało.
    >
    > Ściągam to takim ściągaczem: http://www.jonnesway.pl/index.php?item=562
    > Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
    > wychodzi.
    >
    > Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
    > dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
    > wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.

    A uzywałeś ściągacza dwu, albo trzy ramiennego...?

    Cos jak to,
    http://allegro.pl/hit-sciagacz-2-raminenny-100mm-4-t
    anio-i1598490900.html

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: