  • 81. Data: 2024-09-11 22:30:44
    Temat: Re: Jak wybrać laptopa?
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.11 o 22:03, PiteR pisze:

    > Zaszyfruj dysk VeraCryptem. Najwyżej serwis skasuje Ci wszystko ;)
    > ale niczego nie zobaczy.
    >
    > https://launchpad.net/veracrypt/trunk/1.26.15/+downl
    oad/VeraCrypt%20Setup%201.26.15.exe

    Dzięki. Szczególnie ta możliwość skasowania wszystkiego jest
    pociągająca. :-)

    Wracając do koncepcji zakupu nowego laptopa mam 2 pytania:
    1) czy bywają teraz laptopy _dodatkowo_ wyposażone w dysk HDD
    (wewnętrzny); w opisach widzę tylko dysk SSD (systemowy)
    W obecnym HP mam SSD 240 GB (systemowy) i HDD 1000GB
    2) jaki system operacyjny? Teraz używam Windows 10 Home,
    nie wiem czy zdecydować się na Windows 11 Home

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 82. Data: 2024-09-11 22:37:49
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.11 o 22:16, r...@k...pl pisze:

    > Nie mam zielonego pojęcia, ale obstawiam, że dotyczy to niestety (pewnie
    > prawie) wszystkich nowych laptopów.

    W ogóle wszystkie nowe laptopy są klejone, czy _tylko_ wszystkie
    nowe laptopy HP?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 83. Data: 2024-09-11 22:59:25
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:vbsul3$ioa$1@news.chmurka.net>
    user Ewa pisze tak:

    oad/VeraCrypt%

    > Dzięki. Szczególnie ta możliwość skasowania wszystkiego jest
    > pociągająca. :-)

    Szanujący się serwis tak robi. Zimny format ;)
    User nie zrobił bakupu? Jego strata.

    --
    Piter

    nie chciało się nosić teczki
    teraz się nosi woreczki

  • 84. Data: 2024-09-12 01:34:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-11, Ewa <E...@c...pl> wrote:

    > Myślałam o tym, ale wtedy musiałabym oddać laptopa ze wszystkim,
    > to znaczy z dyskami. Na dysku/dyskach mam trochę osobistych rzeczy,
    > przede wszystkim pocztę, która dotyczy nie tylko mnie, ale także
    > drugiej strony. Wolałabym tego uniknąć.
    > Byłoby to łatwiejsze w przypadku Lenovo, bo przynajmniej w moim
    > modelu, można było wyjąć dysk z zewnątrz. W przypadku HP wymagałoby
    > to przynajmniej wstępnego rozkręcenia. A gdy już tyle bym zrobiła ...

    To może być zupełnie inny stopień pierniczenia. Zaryzykuje twierdzenie,
    że większość standardowych laptopów ma ten dysk (i zwykle pamięć, o ile
    wymienialna), dość łatwo dostepne. Najczęściej wystarczy zdjąć dolną
    pokrywę. Wymiana zawiasów to bardzo czesto wybebeszenie praktycznie
    wszystkiego.

    Ale MZ musiałbyś mieć serwis, któremu ufasz, bo oddanie laptopa bez
    dysku, aż prosi się o naciągnięcie na inne naprawy, lub odmowę naprawy.

    Podaj model (bo chyba nie podałaś?) to popatrzymy co i jak.

    --
    Marcin

  • 85. Data: 2024-09-12 01:56:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-11, Ewa <E...@c...pl> wrote:

> [...]
    > (wewnętrzny); w opisach widzę tylko dysk SSD (systemowy)
    > W obecnym HP mam SSD 240 GB (systemowy) i HDD 1000GB

    Podejrzewam, że jeden dysk jest typu m.2, ewentualnie msata (jesli
    staruszek), drugi to pełnowymiarowy 2.5". To są nadal 2 fizyczne dyski.
    Jesli to jest własnie jakiś m.2 to nazwano go systemowy, bo zdrowy
    rozsądek podpowiada aby tam zainstalować. system. M.2 są dużo szybsze od
    tradycyjnych, 2.5" ssd (SATA). Ale ten drugi to też może być ssd.

    Czy są takie, że mogą miec dwa dyski, na pewno, wieksza szansa przy
    >=14", ale tez są pewnie takie co mają 2x m.2. Przy czym jak takie
    znaleźć wyszukiwarka to nie wiem. Po konkretnym modelu trzeba by drążyć.

    --
    Marcin

  • 86. Data: 2024-09-12 12:31:38
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    Marcinie, jeszcze raz bardzo dziękuje, za całokształt.

    > Zaryzykuje twierdzenie,
    > że większość standardowych laptopów ma ten dysk
    > (i zwykle pamięć, o ile wymienialna), dość łatwo dostępne.
    > Najczęściej wystarczy zdjąć dolną pokrywę.

    Byłoby dobrze, bo nawet myślałam o wymianie dysków na większe
    przy okazji wymiany zawiasów. Te dotychczasowe potraktowałabym
    jako zewnętrzne dokupując odpowiednie adaptery USB. I tu także
    byłabym wdzięczna za jakąś podpowiedź.
    Ponadto chciałam przy okazji oczyścić wentylatory, bo bywają
    już głośne.

    > Wymiana zawiasów to bardzo często wybebeszenie praktycznie
    > wszystkiego.
    Właśnie tego się obawiam. Już w przypadku Lenovo było to pracochłonne,
    a tutaj jeszcze zmroziła mnie informacja o ewentualnym rozklejaniu.
    Na to bym się już nie pisała.

    > Podejrzewam, że jeden dysk jest typu m.2
    > [...]
    I dobrze podejrzewasz.
    Ten, który ja nazwałam systemowym, to SSD M.2 240 GB, natomiast do
    danych używam HDD SATA 7200 obr. 1000 GB. Pamiętam, że znalezienie
    takiej konfiguracji było wtedy niełatwe, ale jakoś znalazłam.
    Mam kilka dysków zewnętrznych USB, ale większy dysk w samym laptopie
    to jednak jest wygoda. Teraz przydałoby się żeby oba były większe.

    > Ale MZ musiałbyś mieć serwis, któremu ufasz, bo oddanie laptopa
    > bez dysku, aż prosi się o naciągnięcie na inne naprawy, lub odmowę
    > naprawy.
    Nie mam. Zresztą nie zabiegałam o to. Zawsze sobie jakoś radziłam,
    często korzystając z porad w internecie, w tym na grupach. Tak już
    było za czasów komputerów stacjonarnych, z tym, że wtedy wymiana
    lub dołożenie czegoś było dużo prostsze i sama to robiłam. Teraz
    moja wprawa jest już dużo mniejsza, bo w ogóle rzadziej się zajmuję
    komputerem jako takiem.

    > Podaj model (bo chyba nie podałaś?) to popatrzymy co i jak.
    Nie podałam, bo nie wydawało mi się to ważne przy wcześniejszych
    etapach dyskusji
    Mój laptop to HP Pavilion Gaming 15-cx0049nw. Gry mnie nie interesują,
    ale kupiłam Gaming ze względu na podświetlaną klawiaturę. Wtedy była
    to rzadkość.
    A propos podświetlanej klawiatury i filtrów. Znalazłam w MediaExpert
    https://www.mediaexpert.pl/komputery-i-tablety/lapto
    py-i-ultrabooki/laptopy/podswietlana-klawiatura_tak
    filtry, które nie tylko pozwalają zaznaczyć podświetlaną klawiaturę,
    ale nawet kolor podświetlenia. Ja tradycyjnie wybieram kolor czarny
    dla samego laptopa, a biały jako kolor podświetlania klawiatury.
    Unikam srebrnego, jeśli się da.

    Ciągle waham się pomiędzy wymianą zawiasów, a kupnem nowego laptopa.
    Fakt konieczności rozklejania lub nie, będzie tutaj kluczowy.
    Postanowiłam na razie przejrzeć jeszcze raz to co sobie zapisałam
    wcześniej na dysku odnośnie wymiany zawiasów oraz jeszcze raz
    przeszukać internet, tak jak mi radziłeś.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 87. Data: 2024-09-13 11:01:19
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.12 o 12:31, Ewa pisze:

> [...]
    > wcześniej na dysku odnośnie wymiany zawiasów oraz jeszcze raz
    > przeszukać internet, tak jak mi radziłeś.

    Szukałam. Pierwsza rzecz, która mi się rzuciła w oczy to uwagi,
    na rożnych filmach instruktażowych i stronach, o słabości zawiasów
    w laptopach HP. Kupując tego laptopa nie miałam o tym pojęcia.
    Dlatego teraz kupując nowego laptopa, po wybraniu kilku, które
    będą mnie interesowały, pierwsze co zrobię to w Google zobaczę
    co mi się wyświetli pod tematem <nazwa laptopa "wymiana zawiasów">.

    Chyba się poddam i nie będę wymieniać zawiasów w moim HP. Za dużo
    zachodu i niepewności. Co prawda informacji o potrzebie rozklejania
    nie znalazłam, ale i tak byłoby to skomplikowane. Nadal jestem ciekawa
    czy r...@k...pl potwierdzi to co napisał 11.09.2024 o 17:12
    o konieczności rozklejania matrycy i odpowie na moje pytania,
    które zadałam 11.09.2024 o 18:53 ?

    Poszukam laptopa wg moich preferencji (podświetlana klawiatura, 2 dyski
    SSD+HDD lub SSD+SSD) korzystając z filtrów na stronach tutaj podanych,
    a potem sprawdzę jak napisałam wyżej.
    Po zakupie przeniosę z obecnego HP to co najważniejsze i będę używać
    nowego laptopa.
    Gdy będę miała na to czas rozkręcę HP (na spodzie jest 6 śrubek, 4 na
    rogach i 2 chyba na wysokości baterii) i przede wszystkim wyjmę dyski.
    Mając stare dyski i informacje o płycie głównej nowego laptopa kupię
    adaptery USB żeby móc ich używać jako zewnętrzne. Jeśli się okaże,
    że nie jest to dalej zbyt skomplikowane, to wymienię zawiasy (w końcu
    już je mam) i oczyszczę wiatraki. Jeśli będzie działał, to będę miała
    2 laptopy. Nie zaszkodzi.

    Czy są jakieś uwagi do tych planów? Czy warto jeszcze na coś zwrócić
    uwagę, o czym nie pomyślałam?

    Mam jeszcze pytanie: co radzicie - czy nadal używać Windows 10 Home
    czy od razu zacząć z Windows 11 Home?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 88. Data: 2024-09-13 12:33:24
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Wed, 11 Sep 2024 22:30:44 +0200, w <vbsul3$ioa$1@news.chmurka.net>, Ewa
    <E...@c...pl> napisał(-a):

> [...]
    > 1) czy bywają teraz laptopy _dodatkowo_ wyposażone w dysk HDD
    > (wewnętrzny); w opisach widzę tylko dysk SSD (systemowy)

    Standardowo nie, ale czasem jest miejsce na włożenie zwykłego SSD/HDD.

  • 89. Data: 2024-09-13 12:35:35
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 10 Sep 2024 15:03:44 +0200, w <vbpg30$74b$1@news.chmurka.net>, Ewa
    <E...@c...pl> napisał(-a):

    > Korzystając z okazji, że dyskutujemy tutaj na takie tematy mam pytanie:
    > czy ktoś z dyskutantów rozbierał współczesnego laptopa HP w celu wymiany
    > żaluzji lub z innego powodu? Jakie wnioski?

    Tak naprawdę to musisz i tak rozkręcić laptopa i zobaczyć CO się zepsuło.
    Czy zawias (mało prawdopodobne) czy mocowanie zawiasu do palmresta (bardziej).
    Jak to drugie to nie wymieniasz zawiasu tylko palmrest.

  • 90. Data: 2024-09-13 13:17:51
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 13.09.2024 o 11:01, Ewa pisze:

> [...]
    > uwagę, o czym nie pomyślałam?
    >
    > Mam jeszcze pytanie: co radzicie - czy nadal używać Windows 10 Home

    Postaw na jednym z nich Linuksa.
    Polecam Minta z Cinamonem.
    Jeśli nie jesteś fanatyczką gier czy jakiegoś specjalistycznego softu to
    warto rozważyć. Dlaczego, to już temat na inny wątek:)

    --
    Wiesiaczek - dziś z El Kantaoui - Tunezja
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

    Wiele informacji, które przekazują polskie i amerykańskie media oraz
    przedstawiciele władzy, prawdopodobnie nie jest prawdziwych. Takie
    doniesienia mogą być elementem wojny informacyjnej ze strony USA i
    Rzeczpospolitej Polskiej.