  • 91. Data: 2024-09-13 13:33:19
    Temat: Re: Jak wybrać laptopa?
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.13 o 13:17, Wiesiaczek pisze:

    > Postaw na jednym z nich Linuksa.
    > Polecam Minta z Cinamonem.
    > Jeśli nie jesteś fanatyczką gier czy jakiegoś specjalistycznego softu to
    > warto rozważyć. Dlaczego, to już temat na inny wątek:)

    Bardo dobry pomysł. Na starym zainstaluję wtedy Linuksa.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 92. Data: 2024-09-13 16:46:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 13 Sep 2024 13:33:19 +0200, Ewa napisał(a):

    > Bardo dobry pomysł. Na starym zainstaluję wtedy Linuksa.

    Fakt, bardzo dobry pomysł. Ale użyj Minta z Mate, Cinnamon miał kiedyś
    swoje odpały i nie wiem czy mu już przeszło.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 93. Data: 2024-09-13 17:23:42
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.13 o 12:33, r...@k...pl pisze:

    > Standardowo nie, ale czasem jest miejsce na włożenie zwykłego SSD/HDD.

    Czy istnieje jakiś sposób żeby znaleźć listę takowych?
    Wśród filtrów takiej możliwości nie widzę.
    Zakładam, że gdybym zdecydowała się na zakup takiego laptopa
    i odpowiedniego dodatkowego dysku, to sprzedawca by go zainstalował
    w laptopie. Można na to liczyć?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 94. Data: 2024-09-13 17:26:03
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Fakt, bardzo dobry pomysł. Ale użyj Minta z Mate, Cinnamon miał kiedyś
    > swoje odpały i nie wiem czy mu już przeszło.

    U mnie chodzi spoko.
    Mate jest chyba nieco skromniejszy z zajętością pamięci, ale to szczegół.

    --
    Wiesiaczek - dziś z El Kantaoui - Tunezja
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

    Wiele informacji, które przekazują polskie i amerykańskie media oraz
    przedstawiciele władzy, prawdopodobnie nie jest prawdziwych. Takie
    doniesienia mogą być elementem wojny informacyjnej ze strony USA i
    Rzeczpospolitej Polskiej.

  • 95. Data: 2024-09-13 17:29:04
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.13 o 17:23, Ewa pisze:

    > Czy istnieje jakiś sposób żeby znaleźć listę takowych?
    Przy czym mógłby to być dysk HDD lub SSD.

  • 96. Data: 2024-09-13 22:39:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 13 Sep 2024 17:26:03 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

    > U mnie chodzi spoko.
    > Mate jest chyba nieco skromniejszy z zajętością pamięci, ale to szczegół.

    Ale Cinnamon może być zbyt ciężki na starszy laptop.
    Chociaż i tak powinien śmigać co najmniej dwa razy lepiej od Win10 na tym
    samym sprzęcie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 97. Data: 2024-09-13 22:41:41
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 13 Sep 2024 17:23:42 +0200, Ewa napisał(a):

    > Czy istnieje jakiś sposób żeby znaleźć listę takowych?
    > Wśród filtrów takiej możliwości nie widzę.

    Podaj modele lub serie, to ja Ci poszukam u dystrybutorów - tam jest cała
    masa filtrów.

    > Zakładam, że gdybym zdecydowała się na zakup takiego laptopa
    > i odpowiedniego dodatkowego dysku, to sprzedawca by go zainstalował
    > w laptopie. Można na to liczyć?

    Nie polecam.
    Oni nie są dobrzy technicznie.
    Lepiej sama to zrób.
    Mówię serio.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 98. Data: 2024-09-14 04:48:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-12, Ewa <E...@c...pl> wrote:

    > Marcinie, jeszcze raz bardzo dziękuje, za całokształt.

    Nie ma za co. Cieszę się, jeśli mogłem być pomocny.

    > Byłoby dobrze, bo nawet myślałam o wymianie dysków na większe
    > przy okazji wymiany zawiasów. Te dotychczasowe potraktowałabym
    > jako zewnętrzne dokupując odpowiednie adaptery USB. I tu także
    > byłabym wdzięczna za jakąś podpowiedź.
    > Ponadto chciałam przy okazji oczyścić wentylatory, bo bywają
    > już głośne.

    No więc tak, zakładając, że to ten?:
    https://youtu.be/uDFgqXlLaY4

    To peirwszą, ale drobną trudność, którą widzę, to że facet tam używa
    plastikowej łopatki do podważenia obudowy. Pewnie się da bez (np.
    metalową linijką) czy delikatnie krawędzią noża, ale jak nie masz za
    dużo doświadczenia to lepiej czymś plastikowym.

    https://allegro.pl/oferta/zestaw-narzedzi-do-naprawy
    -telefonow-tabletow-laptopow-otwierak-rt0100-32w1-12
    563525115
    Sruby normalne, krzyżakowe.

    Dysk twardy od 6:12
    Najpierw musisz wyjąć baterię (1:55). Musisz być ostrożna z tą wstążką
    łączącą dysk z płytą główną. To druga drobna trudność. Wyjęcie baterii
    raczej nie jest w tym wypadku jakimś wyzwaniem. Generalnie złącza w
    laptopach są zwykle dość delikatne i trzeba z nimi uważać.

    Dysk m.2 od: 13:35
    Tu nie ma żadnej filozofii, ale że jest to dysk systemowy, zanim go
    wyjmiesz lepiej sklonować na nowy.

    > Właśnie tego się obawiam. Już w przypadku Lenovo było to pracochłonne,
    > a tutaj jeszcze zmroziła mnie informacja o ewentualnym rozklejaniu.
    > Na to bym się już nie pisała.

    23.33 i dalej. Tu już jest dużo więcej roboty, ale nie wygląda mi żeby
    to było jakoś klejone. Bardziej na mini-zatrzaski. Ale kto wie.

    > I dobrze podejrzewasz.
    > Ten, który ja nazwałam systemowym, to SSD M.2 240 GB, natomiast do
    > danych używam HDD SATA 7200 obr. 1000 GB. Pamiętam, że znalezienie
    > takiej konfiguracji było wtedy niełatwe, ale jakoś znalazłam.
    > Mam kilka dysków zewnętrznych USB, ale większy dysk w samym laptopie
    > to jednak jest wygoda. Teraz przydałoby się żeby oba były większe.

    Tu taka uwaga, ten m.2 wygląda na SATA. To nie jest (raczej) nvme ssd.
    Interesujące, że w specyfikacji nic nt m.2 nie widzę.
    https://support.hp.com/no-no/document/c06204030

    > Mój laptop to HP Pavilion Gaming 15-cx0049nw. Gry mnie nie interesują,
    > ale kupiłam Gaming ze względu na podświetlaną klawiaturę. Wtedy była
    > to rzadkość.
    > A propos podświetlanej klawiatury i filtrów. Znalazłam w MediaExpert
    > https://www.mediaexpert.pl/komputery-i-tablety/lapto
    py-i-ultrabooki/laptopy/podswietlana-klawiatura_tak
    > filtry, które nie tylko pozwalają zaznaczyć podświetlaną klawiaturę,
    > ale nawet kolor podświetlenia. Ja tradycyjnie wybieram kolor czarny
    > dla samego laptopa, a biały jako kolor podświetlania klawiatury.

    W x-com też chyba była taka opcja.

    > Unikam srebrnego, jeśli się da.

    Na klawiaturze czy w ogóle?

    > Ciągle waham się pomiędzy wymianą zawiasów, a kupnem nowego laptopa.

    Widzę z innego posta, że już się zdecydowałaś :)

    > Fakt konieczności rozklejania lub nie, będzie tutaj kluczowy.
    > Postanowiłam na razie przejrzeć jeszcze raz to co sobie zapisałam
    > wcześniej na dysku odnośnie wymiany zawiasów oraz jeszcze raz
    > przeszukać internet, tak jak mi radziłeś.

    Zobacz ten filmik co wyżej podlinkowałem. Jeśli to ten model to widać
    wszystko.

    --
    Marcin

  • 99. Data: 2024-09-14 05:01:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-09-13, Ewa <E...@c...pl> wrote:

    > Przy czym mógłby to być dysk HDD lub SSD.

    Raczej trudno. Co gorsza, nawet w specyfikacji jak gdzieindziej
    pokazuję bywa, że nie ma. Ale takie rzeczy to w sumie sprzedawca
    powinien wiedzieć. Może jakimś pomysłem byłoby zapytać sprzedawcy
    (konkretnych internetowych sklepów).

    Bo inaczej to wybierasz model, który Ci się widzi, i góglasz czy ma
    dodatkowe dyski lub możliwość dołożenia.

    Nie wiem jak się obecnie sprzedawcy zachowują. Nie wiem też do końca
    jakie są ograniczenia gwaranta w grzebaniu w bebechach. Co prawda zawsze
    lepiej korzystać z "niezgodności z umową", ale czasami szkoda czasu na
    udowadnianie, że ma się rację.

    --
    Marcin

  • 100. Data: 2024-09-14 07:40:02
    Od: Ewa <E...@c...pl>

    W dniu 2024.09.13 o 22:41, Adam pisze:

    > Podaj modele lub serie, to ja Ci poszukam u dystrybutorów - tam jest cała
    > masa filtrów.

    Dzięki. Chętnie skorzystam.

    > Nie polecam.
    > Oni nie są dobrzy technicznie.
    > Lepiej sama to zrób.
    > Mówię serio.

    Wolałabym to zrobić sama, ale nie wiem czy nie stracę gwarancji.
    Gdy już dojdzie do tego etapu będę musiała pogadać.

    Pozdrawiam
    Ewa