  • 1. Data: 2009-07-07 11:49:58
    Temat: Jak stworzyć wzorzec do kalibracji monitora "na oko"?
    Od: Mikołaj Bartnicki <m...@g...com>

    Hej,
    znalazłem w Internecie kilka wzorców służących do kalibracji kolorów
    monitora metodą "na oko", to znaczy działających na zasadzie "ustaw
    taki kontrast/jasność/gamma aż oglądany obrazek się rozmyje". Do
    amatorskich zastosowań takie coś wystarczy, są nawet programy do tego,
    np. GAMMApage, Monitor Calibration Wizard, QuickGamma etc.

    Zwykle taki szablon składa się z tła zawierającego naprzemienne paski
    lub drobną szachownicę o skrajnych kolorach, np. rgb(0, 0, 0) oraz,
    przyjmijmy, że mowa o kolorze czerwonym, rgb(255, 0, 0). Wewnątrz
    znajduje się mniejszy kwadrat o kolorze pośrednim, czyli wydawałoby
    się, że rgb(127, 0, 0). Przy prawidłowym ustawieniu monitora
    wewnętrzne pole nie wyróżnia się z tła.

    Chciałbym samodzielnie stworzyć taki szablon do kalibracji, z tym że
    chciałbym podejść do tematu jak na inżyniera przystało. Przygotowanie
    tła to drobiazg. Jednakże z tego co obserwuję, ten wewnętrzny kwadrat
    miewa różne nasycenie koloru w różnych wzorcach i to raczej inne niż
    rgb(127, 0, 0) - wartość barwy czerwonej wcale nie jest w połowie.
    Któremu z wzorców wierzyć? Skąd wziąć tą wartość barwy wewnętrznego
    pola? Czy jest jakiś algorytm do jej obliczenia? Przypuszczam, że może
    mieć to związek z docelową wartością gamma (z tego co wiem, powinno
    być 2.2) ale pewności nie mam, bo np. w GAMMApage kolor zielonego pola
    ma inną wartość niż kolory pól czerwonego i niebieskiego.

    Podobna sytuacja jest z szablonami do kalibracji na stronie Janka
    Muzykanta (do tablicy! ;-)). Jest pole czarne, jest pole białe, są
    szare cyferki etc. Ale skąd wartości kolorów poszczególnych cyfr? Czy
    zostały ustalone wg. "widzimisię" autora, czy też zostały w jakiś
    sposób obliczone?

    Jeśli ktoś z Was orientuje się w tym temacie to proszę o wyjaśnienie
    opisanej kwestii.

    --
    Mikołaj Bartnicki

  • 2. Data: 2009-07-07 19:58:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jul 2009, Mikołaj Bartnicki wrote:

> [...]
    > miewa różne nasycenie koloru w różnych wzorcach i to raczej inne niż
    > rgb(127, 0, 0) - wartość barwy czerwonej wcale nie jest w połowie.

    Bo nie jest.

    > Któremu z wzorców wierzyć? Skąd wziąć tą wartość barwy wewnętrznego
    > pola? Czy jest jakiś algorytm do jej obliczenia? Przypuszczam, że może
    > mieć to związek z docelową wartością gamma

    :)
    Zakładając że tu jest dokładnie:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Korekcja_gamma
    ...wychodzi zwykła funkcja potęgowa.
    Czyli w środku powinno być tyle, aby pierwiastek (po przeskalowaniu)
    dawał pół (pół maksimum).

> [...]
    > szare cyferki etc. Ale skąd wartości kolorów poszczególnych cyfr? Czy
    > zostały ustalone wg. "widzimisię" autora, czy też zostały w jakiś

    O ile się nie mylę i dobrze pamiętam (bo była tu dyskusja, a nawet
    można rzec "flejm"), to na kilka pytań odpowiedzi udzieli sprawdzenie
    wartości tzw. "pipetką" :) - wziąłem GIMPa, odpaliłem, wyszło że
    dobrze pamiętam.
    Ustawił co 4 (w skali 0-255), bo mniej (gęściej) nie ma sensu
    dla "statystycznego usera", byleby przy krawędziach skali
    (znaczy bieli i czerni) było COKOLWIEK widać.
    "Test Muzykanta" nie koryguje liniowości, koryguje jedynie ew.
    błędy objawiające się "obcięciem" bądź okolic czerni bądź bieli :)

    pzdr, Gotfryd