    From: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak sprawdzić nadawanie CB bez anteny ?
    Date: Sun, 05 Apr 2009 22:22:09 +0200

    Sebastian Biały pisze:
    > Czy można w łatwy sposób ocenić, czy radio CB nadaje bez anteny
    > Ewentualnie może wsadzenie rezystora (50 Ohm?) i
    > sprawdzanie czy robi się ciepły ;).
    Tak jest realizowane sztuczne obciażenie. ale te które ja widziałem nie
    robiły sie ciepłe.

    > Chodzi o ocene typu "jest nominalna moc". Niedawno okazalo mi się, że CB
    > z uszkodzonym nadawaniem nadawało ... coś koło 10x slabiej (subiektywna
    > ocena wyssana z palca) i wsadzenie anteny umozliwiało rozmowę - tylko ze
    > z sasiadem z innego pietra ...
    jak radio jest sprawne i nadaje na antenie typu KD (kawałek drutu) to
    sąsiedzi będą cie słyszeć, jeśli mają jakiekolwiek urządzenie z
    głośnikiem. Nie będzie im potrzebne Cb radio. W telewizorze też zobaczą.
    Nie koniecznie Ciebie, ale będzie widać ze nadajesz :)

    NAbijam sie a nie pomagam. wiem. moze to Ci pomoże: jesli na antene
    nawiniesz parę zwojów drutu i podłączysz go do diody, podczas nadawania
    będzie świecic. ze 100mW tego nie zrobisz. przynajmniej 1W jest
    potrzebny. Tyle ze znowu musisz wystrugać jakąś imitacje anteny.
    ToMasz