  • 41. Data: 2013-01-19 12:20:18
    Temat: Re: Jak przewin?? dzwonek telefoniczny (i pod??czy? go do AVR)?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-19 02:14, Desoft pisze:

    > Indukcyjności

    Czy w tym układzie może się ona objawić w jakiś zauważalny sposób
    podczas przełączania? Bo w opisach poświęconych silniczkom DC zwracano
    jedynie uwagę na szpilki napięcia, a diody w moim mostku oczywiście
    umieściłem...

    Przeprowadziłem pierwszą próbę - jeszcze nie z Atmegą, ale ręcznie
    podając prąd na bazy tranzystorów. Chwilowo posłużyłem się bateryjką
    płaską, która w momencie maksymalnego obciążenia daje jakieś 3,3V. Na
    bazach rezystory 300 omów.
    Mostek działa z dzwonkiem - można przerzucać młoteczek. Gdy obydwie
    linie ustawione są na przeciwnym potencjale, mam na końcówkach dzwonka
    trochę ponad 2V.

    Pobór prądu w stanie spoczynku (bazy połączone z masami, przez "górne"
    tranzystory PNP płynie prąd bazy) wynosi około 20mA. Trochę sporo,
    biorąc pod uwagę zasilanie z baterii...

    Jak widać dzwonek powinien działać na akumulatorku 3,6V.

    Za chwilę spróbuję zasilić mostek ze stabilizatora 5V, sterując go Atmegą.

  • 42. Data: 2013-01-19 12:46:10
    Temat: Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
    Od: jan kowalski <d...@g...com>

    > Dokladnie nie pamietam, a sprawdzic nie moge bo bateria w elektronicznej
    > suwmiarce padla. ;)

    Nawin 10zwojow i zmierz linijka

    >Mialem na mysli kondensator wlczony rownolegle pomiedzy plusem
    >zasilania przy mostku H oraz masa , ktory magazynowal by energie ,
    >doladowujac sie w przerwach pomiedzy kolejnymi dzwonkami.
    >Czy jaki kondensator odcinajacy skladowa stala jest w ogole
    >potrzebny/wskazany w tym przypadku? Mialem zamiar wpiac uzwojenie
    >dzwonka analogicznie do silniczka DC - cztery tranzystory + diody
    >zapobiegajace powstawaniu "szpilek".

    A czy przypadkiem do dzwonka nie wystarczy taki prosty uklad?
    http://img715.imageshack.us/img715/6137/nowy4hj.jpg

  • 43. Data: 2013-01-19 14:41:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Podłączyłem do Atmegi - dzwonek działa, dzwoni głośno i wyraźnie. Nic
    się nie grzeje i nie przypala. ;)
    Kolejne pytanie brzmi: czy można zrealizować mostek tak, żeby
    zminimalizować pobór prądu w stanie spoczynku (prądy baz)?

  • 44. Data: 2013-01-19 16:06:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Saturday, January 19, 2013, 2:41:50 PM, you wrote:

> [...]
    > Kolejne pytanie brzmi: czy można zrealizować mostek tak, żeby
    > zminimalizować pobór prądu w stanie spoczynku (prądy baz)?

    W spoczynku prądy powinny byc zerowe.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 45. Data: 2013-01-19 16:10:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

> [...]

    > Kolejne pytanie brzmi: czy można zrealizować mostek tak, żeby
    > zminimalizować pobór prądu w stanie spoczynku (prądy baz)?

    Taki mój stary schemat:
    http://roman.elektroda.net/h-bridge.gif

    R5 i R6 ustalaja prądy baz w momencie włączenia. napięcia wejściowe:
    TTL. Układ ma blokadę uniemożliwiajacą jednoczesne wysterowanie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 46. Data: 2013-01-19 16:57:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > W spoczynku prądy powinny byc zerowe.

    Ale niby jak? ;) Stosuję poniższy układ, z tą różnicą, że nie ma
    buforów, a są diody chroniące przed szpilkami napięcia od cewki dzwonka.

    http://tinyurl.com/amveonn

    Są cztery możliwe ustawienia:
    1) Po obu stronach stany wysokie. Prąd płynie przez obwody baz dolnych
    tranzystorów NPN, które znajdują się wtedy w stanie nasycenia. W górnych
    tranzystorach PNP baza ma potencjał zbliżony do emitera, a więc
    tranzystor zatkany. Przez dzwonek prąd nie płynie.
    2) Po obu stronach stany niskie. Sytuacja odwrotna do powyższej. górne
    tranzystory PNP znajdują się w stanie nasycenia, przez obwody ich baz
    płynie prąd. Bazy dolnych tranzystorów są na potencjale zbliżonym do
    masy, a więc są zatkane. Przez dzwonek prąd nie płynie.
    3) Z prawej stan wysoki, z lewej niski. Odetkany dolny tranzystor NPN z
    prawej i górny PNP z lewej. Prąd płynie przez obwody ich baz, jak
    również przez dzwonek.
    4) Z prawej stan niski, z lewej wysoki. Odetkany górny tranzystor PNP z
    lewej i dolny NPN z prawej. Prąd płynie przez obwody ich baz, jak
    również przez dzwonek.

    Jak widać prąd ZAWSZE płynie przez obwody baz dwóch tranzystorów.

    Niby 30-kilka mA DC, ale czuć różnicę chociażby po temperaturze obudowy
    stabilizatora. Przy samym module GSM i uC ledwie ciepła. Gdy podłączę
    dzwonek i chwilę poczekam, jest już dość wyraźnie nagrzana...

  • 47. Data: 2013-01-19 17:11:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Saturday, January 19, 2013, 4:57:34 PM, you wrote:

    > Ale niby jak? ;) Stosuję poniższy układ,

    Stosujesz zły układ. Dobry dostałeś w kolejnym poście.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 48. Data: 2013-01-19 17:29:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > R5 i R6 ustalaja prądy baz w momencie włączenia. napięcia wejściowe:
    > TTL. Układ ma blokadę uniemożliwiajacą jednoczesne wysterowanie.

    Wielkie dzięki. Wypróbuję ten układ.
    Mogę oczywiście zamienić BD136 na BD140 a BD135 na BD139? Zamiast BC337
    mogę użyć BC547?

    Przy zasilaniu 5V konieczne będzie dobranie innych wartości rezystorów?
    To samo pytanie odnośnie wersji z akumulatorkiem 3,6V. ;)

    I jeszcze jedno: jaką funkcję pełnią diody D5 i D6?

  • 49. Data: 2013-01-19 17:34:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Saturday, January 19, 2013, 5:29:56 PM, you wrote:

    > Wielkie dzięki. Wypróbuję ten układ.
    > Mogę oczywiście zamienić BD136 na BD140 a BD135 na BD139? Zamiast BC337
    > mogę użyć BC547?
    > Przy zasilaniu 5V konieczne będzie dobranie innych wartości rezystorów?

    Dobierasz jedynie R5 i R6.

    > To samo pytanie odnośnie wersji z akumulatorkiem 3,6V. ;)
    > I jeszcze jedno: jaką funkcję pełnią diody D5 i D6?

    Blokada przed włączeniem wszystkiego na raz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 50. Data: 2013-01-19 17:47:39
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Dobierasz jedynie R5 i R6.

    Jaką wartość mniej-więcej powinienem wstawić?

    Rozumiem, że w przypadku tego dzwonka również mogę zastosować 1N4148. W
    moim mostku, z ostrożności dałem 1N4007. Małe diody spokojni wystarczą?