  • 1. Data: 2013-01-04 23:37:11
    Temat: L5973D - problem - pali się
    Od: Krzysztof <k...@w...pl>

    Witam,

    Mam problem ze stabilizatorem L5973D. Aplikacja jest dość specyficzna,
    bo stabilizator ten stabilizuje napięcie, które trafia na driver MOSFETa
    (obniża z 20V do 12V) jednego z tranzystorów w mostku H, pracującym z
    napięciem 800V po stronie DC.

    Okazuje się, że raz na jakiś czas (kilkaset godzin pracy), układ ulega
    uszkodzeniu. Zazwyczaj pali się obudowa do tego stopnia, że zostają same
    nóżki scalaka... Nic w jego otoczeniu nie ulega uszkodzeniu.

    Czy ktoś z kolegów przerabiał taki problem? Póki co jest taka poszlaka,
    że nóżka INHIBIT w stanach przejściowych układu może być polaryzowana
    napięciem poniżej GND (być może więcej niż -0,3V, co wykracza poza
    specyfikację...)

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 2. Data: 2013-01-05 00:26:15
    Temat: Re: L5973D - problem - pali się
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 04.01.2013 23:37, Krzysztof wrote:
    > Póki co jest taka poszlaka,
    > że nóżka INHIBIT w stanach przejściowych układu może być polaryzowana
    > napięciem poniżej GND (być może więcej niż -0,3V, co wykracza poza
    > specyfikację...)

    Całkiem prawdopodobne - zatrzaskuje się jakiś tranzystor pasożytniczy i
    przewodzi do upalenia struktury. Daj schottky'ego do masy i zobacz, czy
    pomoże.

    Michoo

  • 3. Data: 2013-01-05 10:09:46
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Całkiem prawdopodobne - zatrzaskuje się jakiś tranzystor
    > pasożytniczy i przewodzi do upalenia struktury. Daj schottky'ego do
> [...]

    Problemem mogą być zakłócenia. Duże dv/dt.

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 4. Data: 2013-01-05 11:17:45
    Od: Krzysztof <k...@w...pl>

    W dniu 2013-01-05 00:26, Michoo pisze:> On 04.01.2013 23:37, Krzysztof
    wrote:

    > Całkiem prawdopodobne - zatrzaskuje się jakiś tranzystor pasożytniczy
    > i przewodzi do upalenia struktury. Daj schottky'ego do masy i zobacz,
    > czy pomoże.

    No tak, ale usterka zdarza się raz na kilkaset godzin pracy... Trudno
    będzie zweryfikować taką poprawkę, czasami (przypuszczam, że zależy od
    egzemplarza) L5973D nigdy się nie psuje.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 5. Data: 2013-01-05 11:36:13
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-01-05 11:17, Krzysztof pisze:

    > No tak, ale usterka zdarza się raz na kilkaset godzin pracy... Trudno
    > będzie zweryfikować taką poprawkę, czasami (przypuszczam, że zależy od
    > egzemplarza) L5973D nigdy się nie psuje.

    Nie pokazałeś schematu, pcb i dziwisz się, że dostajesz odpowiedzi ze
    szklanej kuli?

  • 6. Data: 2013-01-05 14:56:02
    Od: Krzysztof <k...@w...pl>

    > W dniu 2013-01-05 11:36, Zbych pisze:
    > Nie pokazałeś schematu, pcb i dziwisz się, że dostajesz odpowiedzi ze
    > szklanej kuli?

    Szukam raczej nowej niezależnej koncepcji, świeżego spojrzenia, a nie
    super dokładnego rozwiązania...

    Układ (i jeszcze bliźniacze obwody stabilizatora) pracują w
    specjalizowanym zasilaczu AC/DC o mocy 16 kW. Poziom zakłóceń jest bez
    wątpienia spory. Układ pracuje w klasycznej aplikacji dla układu L5973D
    (jak z noty katalogowej).

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 7. Data: 2013-01-05 16:02:55
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 05.01.2013 11:17, Krzysztof wrote:
    > No tak, ale usterka zdarza się raz na kilkaset godzin pracy... Trudno
    > będzie zweryfikować taką poprawkę, czasami (przypuszczam, że zależy od
    > egzemplarza) L5973D nigdy się nie psuje.

    Moje /dev/glassorb więcej nie wypluwa. Objawy wskazują, że może być to
    latchup: http://en.wikipedia.org/wiki/Latchup

    Ja kiedyś strzeliłem stabilizatorem po pokoju po tym jak dokumentacji
    przeczytałem "may latchup" jako "dotyczy to rzadkiego przypadku w
    produkcji a nie pojedynczego prototypu".

    Michoo