  • 21. Data: 2013-01-08 06:22:01
    Temat: Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-08 00:33, J.F. pisze:

    > No chyba ze chodzi o to ze az 5.3 ohm, 1370/400=3.425.
    > Chyba emalia sie objawila i wlazlo wiecej zwojow.

    Hmm... Czyli odwinąć trochę zwojów? Szukać trochę grubszego drutu i
    nawinąć nim od nowa? A może jednak lepiej zostawić jak jest, gdyż
    istnieje spora szansa, że będzie prawidłowo działało tak jak jest, na
    napięciu 3,6-5V?

    > Pozostaje poeksperymentowac z dlugoscia impulsu ... a moze wystarczy teraz
    > polmostek i szeregowy elektrolit ...

    Czyli krótko mówią tak jak tutaj + diody zabezpieczające przed szpilkami?
    http://obrazki.elektroda.pl/8653272000_1302115969_th
    umb.jpg

  • 22. Data: 2013-01-08 10:21:24
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > W jaki sposób mogę to ustalić?

    Wiem, że już parę razy było podane, ale tak w formie według mnie łatwej do
    zapamiętania:

    Jeśli zwiększysz średnicę drutu 2 razy to:
    - jego przekrój jest 4 razy większy,
    - ma on 4 razy mniejszą rezystancję na jednostkę długości,
    - w tej samej objętości uzwojenia wejdzie 4 razy mniej zwojów (przekrój
    uzwojenia wypełniony kółkami o 2 x większej średnicy),
    - zatem długość drutu będzie 4 razy mniejsza,
    - 4 razy krótszy drut o 4 razy większym przekroju to 16 razy mniejsza
    rezystancja,
    - aby zachować amperozwoje to w 4 razy mniejszej liczbie zwojów trzeba dać 4
    razy większy prąd,
    - ponieważ rezystancja spadła 16 razy to napięcie trzeba obniżyć 4 razy aby
    prąd wyszedł 4 razy większy,
    - moc wydzielana w uzwojeniu zostaje ta sama (napięcie/4, prąd*4), tak samo
    jak amperozwoje.

    P.G.

  • 23. Data: 2013-01-08 10:27:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości

    >Hmm... Czyli odwinąć trochę zwojów?

    To ci nic nie da - bedzie jeszcze mniejszy opor, jeszcze wiekszy prad.
    Napiecie pracy zasadniczo to samo - choc zewnetrzne zwoje maja wiekszy
    obwod i relatywnie wiekszy opor na zwoj.

    >Szukać trochę grubszego drutu i nawinąć nim od nowa?

    Myslalem ze cie martwi maly opor i wynikajacy z tego duzy prad.

    >A może jednak lepiej zostawić jak jest, gdyż istnieje spora szansa,
    >że będzie prawidłowo działało tak jak jest, na napięciu 3,6-5V?

    Na razie zostawic, ewentulnie przebadac na jakim napieciu pracuje, i
    jesli sie da - przewinac cienszym drutem na wyzsze napiecie i nizszy
    prad ... ale mysle ze warto z tym poczekac.

    A swoja droga nie spodziewalem sie - myslalem ze to dzwonek malej
    mocy. Napiecie robi swoje.
    A moze on jednak jest malej mocy i pracuje teraz od np 1V ...

    >Czyli krótko mówią tak jak tutaj + diody zabezpieczające przed
    >szpilkami?
    >http://obrazki.elektroda.pl/8653272000_1302115969_t
    humb.jpg

    Mniej wiecej. Kondensator moze byc jeden, no i rozwiazan z
    tranzystorami tez jest wiecej.
    To ma te wade ze "gorny" tranzystor ma spory spadek napiecia - procek
    poda nieco mniej niz napiecie zasilania, na bazie spadek 0.7V, no i w
    efekcie masz ~1V mniej.
    Jesli nie przeszkadza - dolny mozna dac pnp, bedzie jedno sterowanie.
    Jesli przeszkadza - pomyslec nad dwoma komplementarnymi mosfetami.

    J.

  • 24. Data: 2013-01-08 18:12:05
    Temat: Re: Jak przewin?? dzwonek telefoniczny (i pod??czy? go do AVR)?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-08 10:27, J.F pisze:

    > Myslalem ze cie martwi maly opor i wynikajacy z tego duzy prad.

    Bo mnie martwił, ale jak sam zwróciłeś uwagę - wynikało to z błędnego
    założenia.

    > Na razie zostawic, ewentulnie przebadac na jakim napieciu pracuje, i
    > jesli sie da - przewinac cienszym drutem na wyzsze napiecie i nizszy
    > prad ... ale mysle ze warto z tym poczekac.

    Hmm... Okazuje się, że dzwonek po przewinięciu nie tylko spokojnie
    pracuje na dwóch bateryjkach 1,5V, ale także spokojnie radzi sobie na
    jednej! Generalnie wychodzi na to, że te dzwonki oryginalnie musiały
    mieć sporą tolerancję względem napięcia zasilania. Przed przewinięciem
    cicho pobrzękiwał już na baterii 9V.

    > Mniej wiecej. Kondensator moze byc jeden, no i rozwiazan z tranzystorami
    > tez jest wiecej.

    Jakie rozwiązanie byłoby twoim zdaniem najbardziej odpowiednie?
    Nie zagłębiałem się w temat, początkowo planowałem po prostu skopiować
    rozwiązanie wykorzystywane do sterownia silniczkiem DC,
    Od strony mikroprocesora mam w tej chwili wygospodarowane dwie linie,
    generujące podczas dzwonienia dwa sygnały prostokątne 25Hz, przesunięte
    względem siebie w fazie o 180 stopni.

  • 25. Data: 2013-01-08 19:29:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >mieć sporą tolerancję względem napięcia zasilania. Przed
    >przewinięciem cicho pobrzękiwał już na baterii 9V.

    Jak pisalem - jeden mogl byc podlaczony w budynku centrali, a inny na
    koncu 10km kabla ... musialy miec tolerancje .

    >Jakie rozwiązanie byłoby twoim zdaniem najbardziej odpowiednie?

    A to zalezy co chcesz osiagnac.
    Tak jak jest moze byc, tylko pamietaj ze tracisz troche napiecia na
    gornym, potrzebujesz dwoch linii sterujacych lub negatora, no i czy
    kiedys nie bedzie tak ze oba tranzystory sie otworza, bo np przy
    starcie systemu jest "1" na oby liniach poki program nie ruszy.

    Dwa tranzystory przeciwsobne z polaczonymi emiterami i bazami, sa
    proste, eleganckie na schemacie ... i traca jeszcze wiecej napiecia.
    Moze to nie problem, a moze przy 5V zasilania dziala, a przy 3.6V juz
    nie. No i jakby mial wiekszy prad plynac, to moc w nich juz dosc
    istotna sie wydzieli.

    Dwa przeciwsobne bipolarne w ukladzie OE (znaczy sie kolektory
    polaczone) wymagaja pomyslunku od strony sterowania.
    Ale juz dwa mosfety zamiast nich swietnie dzialaja ... tylko moze te
    5V to za duzo bedzie :-)

    A mowilem - glosnik i odtwarzac z sampla :-P

    >Od strony mikroprocesora mam w tej chwili wygospodarowane dwie linie,
    >generujące podczas dzwonienia dwa sygnały prostokątne 25Hz,
    >przesunięte względem siebie w fazie o 180 stopni.

    W polmostku z kondensatorem w zasadzie nie potrzebujesz az dwoch
    linii.

    W pelnym mostku mogly byc przydatne, bo dobrze by bylo wylaczac
    dzwonek calkowicie.
    Kondensator szeregowy pomoze ... ale elektrolit ma okreslona
    biegunowosc :-)

    J.

  • 26. Data: 2013-01-11 22:53:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-08 19:29, J.F pisze:

> [...]
    > calkowicie.
    > Kondensator szeregowy pomoze ... ale elektrolit ma okreslona biegunowosc

    Wygrzebałem w swoich zasobach jeden kondensator 1uF, chyba foliowy -
    MIFLEX, czerwona kostka z plastiku. Mam też podwójny kondensator 1uF ze
    starego telefonu, jednak on już jest całkiem spory... Ten pierwszy chyba
    powinien być w porządku?

    Czyli rozumiem, że wystarczy zastosować pełny mostek z czterech
    tranzystorów (jak do sterowania silnikiem DC), od dowolnej strony łącząc
    cewkę dzwonka w szeregu z tym kondensatorem?

  • 27. Data: 2013-01-12 00:15:57
    Od: Wmak <y...@u...narkive.com>

    >Wygrzebałem w swoich zasobach jeden kondensator 1uF, chyba foliowy -
    >MIFLEX, czerwona kostka z plastiku. Mam też podwójny kondensator 1uF

    Pojemność musi być tyle razy większa od tej co była w telefonie ile razy zmniejszyłeś
    impedancję dzwonka - 1 mikro przy 25Hz to stanowczo za mało.
    --
    Wmak

  • 28. Data: 2013-01-12 00:26:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-12 00:15, Wmak pisze:

    > Pojemność musi być tyle razy większa od tej co była w telefonie ile
    > razy zmniejszyłeś impedancję dzwonka - 1 mikro przy 25Hz to stanowczo
    > za mało.

    Znajdę w ogóle kondensator o odpowiedniej pojemności, który nie
    wymagałby odpowiedniej polaryzacji końcówek?
    Jaką jest zalecana pojemność?

  • 29. Data: 2013-01-12 00:38:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Saturday, January 12, 2013, 12:26:28 AM, you wrote:

    > Znajdę w ogóle kondensator o odpowiedniej pojemności, który nie
    > wymagałby odpowiedniej polaryzacji końcówek?

    Nie.

    > Jaką jest zalecana pojemność?

    Łatwo policzyć - oryginalnie był 0.5uF. Impedancję zmniejszyłeś jakieś
    500 razy. Czyli potrzebowałbyś 250uF. Bez sensu, tym bardziej, że w
    poprawnie sterowanym mostku nie ma obawy o składowa stałą. A jasli
    boisz się o niepoprawne sterowanie, to daj w szereg bezpiecznik
    polimerowy i z głowy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2013-01-12 09:58:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > poprawnie sterowanym mostku nie ma obawy o składowa stałą. A jasli
    > boisz się o niepoprawne sterowanie, to daj w szereg bezpiecznik
    > polimerowy i z głowy.

    Rozumiem, że chodzi o coś w rodzaju PWM?
    Ustawiam linie sterujące na 1 i 0 tylko na krótką chwilę, potrzebną do
    przerzucenia młoteczka. Potem je zeruję i czekam. Następnie odwrotnie -
    0 i 1, zeruję i znów czekam. Stałe czasowe dobrane tak, żeby cykl
    powtórzył się 25 razy na sekundę. Coś pominąłem?