  • 11. Data: 2013-01-06 00:00:12
    Temat: Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    news:kc9tku$s8f$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > Rozumiem, że napięcie też nie jest tutaj krytyczne - czy będę zasilał
    > urządzenie ze stabilizatora 5V (próby) czy z akumulatorka 3,6V (końcowa
    > wersja) powinno działać prawidłowo? Oczywiście przy mostku H jakiś spory
    > kondensator elektrolityczny powinienem dać?

    Mają ci się amperozwoje w miarę zgadzać, oraz częstotliwość, najlepiej 25
    Hz, przy 50 Hz może byc różnie, niektóre dzwonki gorzej sobie radzą... ale
    powinno pójść. Napięcie, jak utrafisz w rezonans (mechaniczny, zależy od
    konkretnego egzemplarza dzwonka), wystarczy niewielkie. Przy testach w
    szkole, dzwonek (nie przewijany) ruszał się już przy ok. 5V, przy ok. 10 już
    dzwonił w miarę należycie, a napięcie nominalne, to 75+-15V przemiennego.
    Aby odciąć dzwonkowi składową stałą, nie przewijanemu wystarczy, aż z
    naddatkiem, 1uF, więc stosownie do prądu, zwiększ pojemność. Napięcie
    kondensatora przyjmij z zapasem.

  • 12. Data: 2013-01-06 00:03:18
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > To dzwoni i na centrali i 10 km od centrali - gdy kabel ogranicza napiecie
    > i prad.
    > Mysle ze kompletnie niekrytyczna ... najwyzej dorobisz przetwornice na 12V
    > :-)

    Można w razie czego posiłkować sie niewielkim transformatorem podbijającym,
    przez kilkanaście lat taki miałem dzwonek do drzwi, aż się rozpadł ze
    starości. Napięcie dzwonka jest u mnie 14V, więc trzeba było podbić, dałem
    transformator głośnikowy, waliło, jak się masz.

  • 13. Data: 2013-01-06 19:34:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-06 00:00, Anerys pisze:

> [...]
    > się już przy ok. 5V, przy ok. 10 już dzwonił w miarę należycie, a
    > napięcie nominalne, to 75+-15V przemiennego.

    W związku z tym "niewielkim napięciem" mam rozumieć, że akumulatorem
    3,6V powinien wystarczyć do uciągnięcia przewiniętego dzwonka? Jeśli
    będzie trzeba więcej, to zawsze mogę zastosować jakieś rozwiązanie
    oferujące wyższe napięcie, przy czym to rodzi parę kolejnych
    komplikacji, m.in. brak możliwości ładowania z typowej ładowarki USB.
    Ale tymi problemami i tak zajmę się dopiero w następnej kolejności.

    > Aby odciąć dzwonkowi składową stałą, nie przewijanemu wystarczy, aż z
    > naddatkiem, 1uF, więc stosownie do prądu, zwiększ pojemność. Napięcie
    > kondensatora przyjmij z zapasem.

    Miałem na myśli kondensator włączony równolegle pomiędzy plusem
    zasilania przy mostku H oraz masą, który magazynowałby energię,
    doładowując się w przerwach pomiędzy kolejnymi dzwonkami.
    Czy jakiś kondensator odcinający składową stałą jest w ogóle
    potrzebny/wskazany w tym przypadku? Miałem zamiar wpiąć uzwojenie
    dzwonka analogicznie do silniczka DC - cztery tranzystory + diody
    zapobiegające powstawaniu "szpilek".

    BTW jak wygląda sprawa poboru prądu przez mostek H, gdy obydwie linie
    sterujące ustawione są na zero? Wskazane jest dodatkowe odcięcie dopływu
    prądu, np. jakimś przekaźnikiem, czy też wystarczy wyzerować linie?

  • 14. Data: 2013-01-07 21:20:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przewinąłem cewkę dzwonka przy pomocy drutu DNE 0,4 mm w pojedynczej
    emalii. Nie liczyłem zwojów, po prostu nawijałem (zgodnie z sugestią,
    która tutaj padła) do wypełnienia karkasu. Wyszło ok, choć zapewne mogło
    by wyjść lepiej. Pierwsze warstwy nawinęły się idealnie równo, ostatnie
    zaczęły się lekko rozjeżdżać i drut wchodził w szczeliny.

    Poza tym fragment boku karkasu był odłamany (widać to na zdjęciu, które
    wcześniej wrzuciłem) - wkleiłem tam kawałek cienkiej tektury falistej,
    aby uniknąć zsuwania się zwojów.

    Przystąpiłem do pierwszej próby z bateryjką 4,5V. Dzwonek przerzuca
    młoteczek z głośnym uderzeniem w czaszę, gdy dotykam dotykam końcami
    cewki do elektrod baterii zmieniając za każdym razem polaryzację.
    Zauważyłem jednak, dość spore iskrzenie przy elektrodach.

    Sprawdziłem rezystancję nowego uzwojenia. WYNOSI TYLKO 5,3 oma (!).
    Czy coś jest nie tak? Rezystancja nie powinna się zmniejszyć
    proporcjonalnie?

  • 15. Data: 2013-01-07 23:16:33
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Przystąpiłem do pierwszej próby z bateryjką 4,5V. Dzwonek przerzuca
    > młoteczek z głośnym uderzeniem w czaszę, gdy dotykam dotykam końcami cewki
    > do elektrod baterii zmieniając za każdym razem polaryzację.

    No, to chyba będzie dobrze.

    > Zauważyłem jednak, dość spore iskrzenie przy elektrodach.

    Zdziwiłbym się, gdyby nie iskrzyło - przecież to cewka indukcyjna, jakby nie
    było...

    > Sprawdziłem rezystancję nowego uzwojenia. WYNOSI TYLKO 5,3 oma (!).
    > Czy coś jest nie tak? Rezystancja nie powinna się zmniejszyć
    > proporcjonalnie?

    No, drut 0.4, to dość gruby drut, krosówka telefoniczna ma 0.5... Tyle, że
    ona w dość grubej izolacji, a nie w emalii, ale i tak IMHO jest to grubo.
    Daj 0.1-0.2, jeśli masz i nie szkoda ci na próby. Chociaż z racji, ze to
    cewka, to z wzoru X(L)=omega*L, to reaktancja tego ma szansę być już znośna
    dla układu - zobacz omomierzem, ile ma pralka, czy żarówka "setka" :)
    (chociaż z żarówki taka cewka, jak z koziej "cenzury" trąba, ale
    indukcyjność ma. Zwyłe, stare, sprawne radio sieciowe, ma na wejściu coś
    kole 50 omów (a nierzadko mniej), jakby nie było reaktancji, to zdymiło by w
    podskokach, a nie dymi. Ważne, cobyś się w amperozwojach w tym dzwonku
    wyrobił. Odciąłbym jednak składową stałą.

  • 16. Data: 2013-01-07 23:34:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

> [...]

    > Sprawdziłem rezystancję nowego uzwojenia. WYNOSI TYLKO 5,3 oma (!).
    > Czy coś jest nie tak? Rezystancja nie powinna się zmniejszyć

    Do kwadratu przecież. Stała jest moc.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2013-01-07 23:47:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-07 23:16, Anerys pisze:

    > No, drut 0.4, to dość gruby drut, krosówka telefoniczna ma 0.5... Tyle,
    > że ona w dość grubej izolacji, a nie w emalii, ale i tak IMHO jest to
    > grubo. Daj 0.1-0.2, jeśli masz i nie szkoda ci na próby.

    Drut mniej-więcej takiej grubości (0,09 mm) był użyty pierwotnie, w
    cewce na kilkadziesiąt V. Zastosowanie drutu mającego 0,35 - 0,4 mm
    polecono mi właśnie tutaj, kilka wypowiedzi wyżej.
    W miarę możliwości chciałbym uniknąć eksperymentów z nawijaniem jednego
    uzwojenia pięcioma różnymi rodzajami drutu...

    > Chociaż z racji, ze to cewka, to z wzoru X(L)=omega*L, to reaktancja tego ma
    > szansę być już znośna dla układu - zobacz omomierzem, ile ma pralka, czy
    > żarówka "setka" :)

    Właśnie, może jednak trochę przesadziłem i rezystancję wynoszącą 5,3 oma
    można uznać za akceptowalną (i bezpieczną)? Zwłaszcza, że docelowo
    wszystko ma być zasilane z nieco niższego napięcia (akumulatorek 3,6V).

    > Ważne, cobyś się w amperozwojach w tym dzwonku wyrobił.

    W jaki sposób mogę to ustalić?

    > Odciąłbym jednak składową stałą.

    Chyba jednak będę musiał...
    Jak w związku z tym powinien wyglądać mostek H? Gdzie powinienem wpiąć
    dodatkowy kondensator/kondensatory? Jakie tranzystory powinienem dobrać,
    żeby pierwsza próba nie zamieniła się w pokaz pirotechniczny? ;)

  • 18. Data: 2013-01-08 00:19:11
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > W jaki sposób mogę to ustalić?

    Prawo Ohma i odrobina matematyki.
    (uwaga, poslużę się uproszczeniami)
    Zakładam, że dzwonek miał impedancję 1000 omów, a napięcie wyzwalające
    (pamiętaj, przemienne, nie stałe!!) 50V. Dawało by to 50 mA. Zwojów,
    załóżmy, było 2000, więc "siła" tego dzwonka, to 2000*0.05 = 100
    amperozwojów.
    Przypuśćmy, że teraz po zmianie, zwojów jest 200, a impedancja, to 50 omów,
    napięcie 5V. Daje to 100mA prądu, zatem "siła" wynosi tu 20 amperozwojów.
    Aby wynosiła dawne 100, trzeba 5-krotnie zwiększyć prąd, do 250mA, a więc
    tyleż podwyższyć napięcie - do 25V. Inaczej dzwonek może nie chcieć
    zadziałać, lub będzie działać raczej kiepawo. Jak łatwo zauważyć, bilans
    mocy pogorszy się - w "starym" dzwonku było to 2.5VA, a w nowym, po
    wyrównaniu "amperozwojów", aż 6.25VA.

    Oczywiście, tu mocno uprościłem, gdyż w rolę wchodzi tu indukcyjność,
    oporność uzwojenia, itd. Chciałem obrazowo podpowiedzieć, o co chodzi.
    Myślę, ze z przeliczeniem już sobie poradzisz. I pamiętaj, że naciskam na
    odcięcie składowej stałej.
    (I będzie sie iskrzyło - to cewka) :)

  • 19. Data: 2013-01-08 00:33:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 07 Jan 2013 21:20:11 +0100, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > Sprawdziłem rezystancję nowego uzwojenia. WYNOSI TYLKO 5,3 oma (!).
    > Czy coś jest nie tak? Rezystancja nie powinna się zmniejszyć

    20x krotszy drut o 20x wiekszym przekroju = 20^2 mniejszy opor.

    Ale tak chcesz - ma byc tyle samo amperozwojow, zwojow 20x mniej, prad musi
    byc 20x wiekszy, a napiecie 20x mniejsze, to opor musi byc 400x mniejszy,
    aby potrzebny prad poplynal.

    Moc tez jest zachowana, bo ile mocy bylo potrzebne do dzwonienia, tyle
    nadal jest potrzebne.

    No chyba ze chodzi o to ze az 5.3 ohm, 1370/400=3.425.
    Chyba emalia sie objawila i wlazlo wiecej zwojow.

    No coz - nauczka na przyszlosc - najpierw zmierzyc na jakim napiecu dziala
    oryginal, moze mu np 20V wystarczylo.

    Pozostaje poeksperymentowac z dlugoscia impulsu ... a moze wystarczy teraz
    polmostek i szeregowy elektrolit ...

    J.

  • 20. Data: 2013-01-08 01:42:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 8 Jan 2013 00:19:11 +0100, Anerys napisał(a):
> [...]
    > amperozwojów.
    > Przypuśćmy, że teraz po zmianie, zwojów jest 200, a impedancja, to 50 omów,

    Zle zalozenia. Dla 5V potrzebowalbys 100 zwojow.
    A impedancja powinna spasc do 10 ohm.