    From: Wiesław Bicz <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re:
    Date: Mon, 30 Mar 2009 11:20:39 +0200

    Zbynek Ltd. pisze:

    > Obecnie są to generatory termoelektryczne. Szukaj pod hasłem TEG -
    > Thermoelectric Generator. Choć działają niestety na podstawie różnicy
    > temperatur. Sprawność jest strasznie kiepska. W opisie jednego
    > doświadczenia akademickiego znalazłem 4%. Czyli z doprowadzonych 100W
    > otrzymasz tylko 4W i to przy dużym radiatorze od strony chłodzonej.
    > Nie przy temperaturze 36,6°C, tylko z jednej strony ok. 200°, z
    > drugiej ok. 50-100°.
    >
    > Zadanie domowe mam odrobione i zaoszczędzę Ci trochę czasu :-)
> [...]
    050617/20050617.html
    > (ten powyższy _bardzo_ ciekawy)
    > http://www.hi-z.com/documents/Hi-Z.Brochure.2006.pdf (powyżej
    > wrażenie robi generator o mocy 1 kW dla tira)
    > http://www.tegpower.com/products.html

    Zarówno termopara jak też i wspomniane wyżej generatory opierają się na
    tym samym zjawisku - termoelektrycznym (a dokładnie na efekcie
    Seebecka). Możliwe jest jeszcze wykorzystanie zjawiska
    piroelektrycznego, ale wymaga to cyklicznych zmian temperatury. W tym
    zastosowaniu to może być trudne. W innych przypadkach generatory takie
    mogą być bardzo interesującymi urządzeniami.

    Do uzyskania energii ze źródeł ciepła o niskiej temperaturze można
    jeszcze wykorzystać maszyny cieplne różnego typu (oczywiście raczej
    miniaturowe), pracujące na małej różnicy temperatur.

    W ostatnich latach temat ten jest bardzo interesujący ze względu na
    potencjalne zastosowania i - jak mi wiadomo - wiele firm pracuje nad
    wyprodukowaniem takiego generatora. Przypuszczam,że w ciągu kilku do
    kilkunastu lat to się uda.

    Jeśli ktoś jest tą tematyką zainteresowany to proponuję szukać pod
    hasłem "energy harvesting".

    W. Bicz