  • 1. Data: 2009-05-03 16:21:44
    Temat: Jak działa zewnętrzny światłomierz
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Czy ktoś może mi powiedzieć - jak działa zewnętrzny światłomierz?
    Ja to rozumiem tak - jest za szybką mleczną, czy jaką tam prosta
    elektronika, na którą pada światło. Ta elektronika/elektryka korzysta ze
    zjawiska fotoelektrycznego i mierzy wartość prądu (napięcie?)
    przepływające przez obwód dzięki padającemu światłu. Nie ma tam żadnych
    przysłon, a jednak zakres działania światłomierza sięga nawet ponad
    20EV. Dlaczego więc nie użyć takiego zminiaturyzowanego układu do budowy
    matrycy? Były by matryce o dużo większej dynamice :D

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 2. Data: 2009-05-03 16:40:13
    Temat: Re: Jak działa zewnętrzny światłomierz
    Od: Kyniu <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Sun, 03 May 2009 17:21:44 +0100, "Paweł W." napisał(a):

    > Ja to rozumiem tak - jest za szybką mleczną, czy jaką tam prosta
    > elektronika, na którą pada światło.

    Nie taka prosta.

    > Dlaczego więc nie użyć takiego zminiaturyzowanego układu do budowy
    > matrycy? Były by matryce o dużo większej dynamice :D

    Opatentuj, wybuduj, sprzedaj, zgarnij kase.

    Kyniu

  • 3. Data: 2009-05-03 17:52:24
    Od: j...@a...at

    On 3 Mai, 18:21, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > "A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
    > pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

    podreczniki historii rozwoju fotografii podaja , iz najstarczym
    swiatlomierzem byly koty.
    uzywano ich w sudio fotograficznym- po szerokosci otwarcia zrenic ich
    oczu fotograf ponoc orientowal sie jak naswietlac swoj material.

    Piszesz o swiatlomierzach selenowych.
    rzeczywiscie pod wplywem swiatla na elemencie fotogalwanicznym
    powstawal prad , mierzono napiecie zwyklym voltomierzem wychylowym i
    w ten sposob okreslano jasnosc swiatla.
    byly to swiatlomierze malo czule - powierzchnia aktywna to bylo pare
    cm2 ( tak na oko miedzy 2 a 4 cm2).
    Mierzyly swiatlo tak mniej wiecej dla 100 iso od porzyslony 2 i czasu
    ok 1/30 sek , moze troche dluzej - ale to byl ten rzad wielkosci . np
    na swiatlo swiecy nie reagowaly.
    Mierzy swaitlo padajace , zakladalo sie na elemnt szybke opalowa o ile
    pamietam przepuszczajaca 30% swiatla.
    te swiatlomierze dzialaly w zasadzie tak samo jak dzisiaj ogniwa
    sloneczne.

    potem pojawily sie swiatlomierze Cds juz ze wzmacniaczem , waga
    swietlna , pozniej wskaznikiem lcd.
    Czulosc i dynamika jak w dzisiejszych matrycach w przyblizeniu - nimi
    juz mozna mierzyc b slabe oswietlenie.
    o ile pamietam tepierwsze mialy przelacznik zakresow - przyslone przed
    elemntem swiitloczulym