  • 11. Data: 2009-05-06 09:34:38
    Temat: Re: HDR vs. Canon 450D - do uzytkownikow tego aparatu
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Alojzy Majchrzak pisze:
    > Witam!
    >
    > Chciałbym się pobawić trochę HDRami w moim Canonie 450 D?
    >
    > Czy mozecie mi napisac w jakis sposob ustawic najlepiej aparat Canon 450 D
    > zeby wykonac i pozniej obrobic zdjecie HDR?

    Najpierw to musisz zmierzyć, czy scena w ogóle potrzebuje tego typu
    zabiegów. Możesz do tego użyć światłomierza w aparacie w trybie pomiaru
    punktowego. Po zmierzeniu dynamiki fotografowanej sceny będziesz
    wiedział jakie parametry nastawić. Czy lepiej jest składać 2 zdjęcia,
    czy 10 w krokach po 1 EV to nie wiem. Ale może na początek zrób tak jak
    Janko radzi - bracketing na maksa, czyli prawdopodobnie +-2EV.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 12. Data: 2009-05-06 09:47:35
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > pomiaru punktowego. Po zmierzeniu dynamiki fotografowanej sceny
    > będziesz wiedział jakie parametry nastawić.

    Taaa co to za pierdoly? Pewnie jeszcze mysles przy tym trzeba?
    Nie kcesz pomuc to sie nie odzywaj! ;)

  • 13. Data: 2009-05-06 10:06:37
    Od: j...@a...at

    On 6 Mai, 11:47, "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> wrote:

    > Taaa co to za pierdoly? Pewnie jeszcze mysles przy tym trzeba?
    > Nie kcesz pomuc to sie nie odzywaj! ;)

    Pawel ma racje
    nie ma sensu robic bracketingu jesli rozpietosc tonalna obiektu
    zmiesci sie w dynamice matrycy.
    dostaniesz tylko jakies znieksztalcenia , cos w rodzaju efektu
    sepcjalnego najczesciej marnego.
    natomiast ma sens jesli rozpietosc tonalna obiektu przekracza
    dynamike wejscia matrycy - wtedy dostaniesz uzysk w przenorzonym
    zakresie tonalnym obiektu.
    np Hdr we mgle nie przynosi zadnych efektow , rozpietosc tonalna jest
    tak mala ze sie jej rozszerzyc nie da.
    w skrajnym wypadku fotografia monotonnej szarej tablicy na hdr tez
    nie ma sensu

    bracketing na maxa w obie strony jest bledna rada , dlatego ze w c450
    d srodek naswietlenia ( espozycji ) nie lezy w srodku rozpietosci
    tonalnej matrycy tzn w gore masz rezerwe ok 2 ev , raczej mniej za
    to w dol wieksza.
    gora bedzie przeswietlona co popsuje efekt.
    W c450d bracketing pow +1,5 prowadzi do pogorszenia efektu - to
    przeswietlenie psuje jakosc obrazu po zlozeniu.

    jesli ustawi sie bracketin np +-2 to trzeba calosc przesunac nieco w
    dol tak zeby wyszlo np -2,5 . -05 , +1,5

    to latwo sprawdzic , generalnie rada bracketing na maxa jest bez
    sensu , gdyz latwo mozna przejsc poza uzyteczny zakres matrycy w
    swiatlach w tym modelu aparatu

    XXX

  • 14. Data: 2009-05-06 10:10:20
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

    > Pawel ma racje
    > nie ma sensu robic bracketingu jesli rozpietosc tonalna obiektu
    > zmiesci sie w dynamice matrycy.

    Ironii nie złapałeś :P

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 15. Data: 2009-05-06 10:12:58
    Od: j...@a...at

    On 6 Mai, 12:10, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Ironii nie złapałeś :P
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł W.
    >
    > --
    > "A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
    > pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

    czyjej w stosunku do kogo?

  • 16. Data: 2009-05-06 10:13:21
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

> [...]
    >
    > to latwo sprawdzic , generalnie rada bracketing na maxa jest bez
    > sensu , gdyz latwo mozna przejsc poza uzyteczny zakres matrycy w

    Polemizował bym.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 17. Data: 2009-05-06 10:26:06
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

    > czyjej w stosunku do kogo?

    No cóż. Nawet jakby nie było na końcu uśmieszku i tak odczytałbym to
    jako ironię. Wydaje mi się, że jednak do pytającego, gdyż z pytania
    wynika, że nie bardzo wie, po co mu ten HDR.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 18. Data: 2009-05-06 10:35:10
    Od: j...@a...at

    On 6 Mai, 12:26, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > "A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
    > pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

    nie odebralem jako ironi - nie czytalem calego watku.
    Twoja uwaga co do zasad pomiaru jest sluszna , choc w praktyce mozna
    sie bez tego obejsc , dlatego tez zaoponowalem na uwage popiscy ( a
    ona nie byla ironiczna) iz sie nie mylisz.
    nie zawsze hdr jest mozliwy - co najwyzej uzyskamy jakis efekt ktry
    jest wynikiem pracy algorytmu.
    w obiektach o smalej rozpietosci tonalnej dokladnie taki sam efekt
    uzyskamy jesli bysmy zrobili z oryginalnego zdjecia 3 wyciagi rozniace
    sie luminancja i je zlozyli jakims programem. o wyniku bedzie
    decydowal algorytm.

    w praktyce jest tak ze jak jest duzo slonca , swiatel np w nocy to hdr
    daje efekt a gdy szaro , buro ponuro to nie.

    ale co za problem , niech kazdy probuje.

  • 19. Data: 2009-05-06 10:35:33
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    [ciach]
    to latwo sprawdzic , generalnie rada bracketing na maxa jest bez
    sensu , gdyz latwo mozna przejsc poza uzyteczny zakres matrycy w
    swiatlach w tym modelu aparatu
    [ciach]
    -----
    [ironia start]
    Tak - najlepiej tak ustawić bracketing, aby na żadnym z serii zdjęć nie było
    obszarów prześwietlonych, ani obszarów z czernią na poziomie szumu.
    [ironia stop]

    --
    Lol

  • 20. Data: 2009-05-06 10:55:20
    Od: j...@a...at

    On 6 Mai, 12:35, "Lol" <l...@l...pl> wrote:
> [...]
    > Tak - najlepiej tak ustawić bracketing, aby na żadnym z serii zdjęć nie było
    > obszarów prześwietlonych, ani obszarów z czernią na poziomie szumu.

    teoretycznie przewlaenie np o 5 ev nie powinno miec znaczenia -
    pojawia sie szczegoly w cieniach i jest o.k.
    ale pojawia sie problem w przeswietonych za mocno swiatlach.
    matryce b zle znosza mocne przeswietlenie.
    nic sie szczegolnego nie dzieje niedoswietlajac , bedzie tylko coraz
    ciemniej no i szumy troche wzrosna.
    z kolei przy za mocnym przeswietleniu dochodzi do mocnego spadku
    ostrosci , zaburzenia barwy , dyfuzja swiatla na powierzchi matrycy ,
    zaczyna byc wyrazna - to spowoduje znaczne pogorszenie obrazu w
    obszarach swiatla .
    tak jest w canonkach , nie mozna w praktyce w gore dowolnie podciagac
    jest granica tak ok 1,5 moze 2 ev tro i tak oznacza parokrotnie
    wieksze przewalenie swiatel szczytowych.

    przy niesymetrycznym bracketingu calosc po zlozeniu robi wrazenie
    ciemnawej ale to sie da podniesc suwakiem .