  • 11. Data: 2013-01-03 00:08:05
    Temat: Re: Gilotyna
    Od: Bruno <b...@i...pl>

    Dnia Wed, 2 Jan 2013 16:00:46 +0100, Ukaniu napisał(a):

    > Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Stare dobre sprawdzone metody ;-)
    > Myślicie, że można by otworzyc jakiś mały zakładzik i specjalizować sie w
    > produkcji tych urządzeń?
    > Podatki się zwiększają, urzędnicy osaczają nowymi obciążeniami i
    > sankcjami... to może być przyszłościowo niezły interes :|
    Liny są tańsze i dostępne od ręki, a broń palna wydajniejsza.

    Oberkat III Rzeszy, specjalizujący się w gilotynowaniu Johann Reichhart w
    latach swojej największej aktywności (1939-1945) wykonał 2876 egzekucji.
    Wasilij Błochin zostawił go daleko w tyle.

    --
    Pozdrawiam!
    Bruno

  • 12. Data: 2013-01-03 13:04:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Użytkownik "Konrad Anikiel"
    >
    > To do mnie trafia. Nawet to napisałem.
    > Nie trafia do mnie artykuł z Wiki.
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Gilotyna
    > Z błędnym wytłumaczeniem stosowania skośnego ostrza.

    Gdyby ostrze było prostopadłe, to by nie cięło, tylko miażdrzyło. Skośne
    tnie, bo oś ruchu jest nie prostopadła do krawędzi. Co do zasady im ten kąt
    bliższy kierunkowi ruchu, tym lepiej by cięło, ale z kolei komplikowało
    budowę samego urządzenia. Taki, a nie inny kąt pewnie jest jakimś
    kompromisem pomiędzy lepszym cięciem, a rozmiarami urządzenia możliwymi do
    zaakceptowania.

  • 13. Data: 2013-01-03 13:34:31
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 January 2013 12:04:30 UTC, Robert Tomasik wrote:
    > U�ytkownik "Robert Wa�kowski" <r...@w...pl> napisa� w wiadomo�ci

    > Gdyby ostrze by�o prostopad�e, to by nie ci�o, tylko mia�drzy�o. Sko�ne

    > tnie, bo o� ruchu jest nie prostopad�a do kraw�dzi. Co do zasady im ten k�t

    > bli�szy kierunkowi ruchu, tym lepiej by ci�o, ale z kolei komplikowa�o
    >
    > budow� samego urz�dzenia. Taki, a nie inny k�t pewnie jest jakim�
    >
    > kompromisem pomi�dzy lepszym ci�ciem, a rozmiarami urz�dzenia mo�liwymi do
    >
    > zaakceptowania.

    Czyżbyś używał kiedyś kosy?

  • 14. Data: 2013-01-03 13:54:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    On Thursday, 3 January 2013 12:04:30 UTC, Robert Tomasik wrote:

    > Czyżbyś używał kiedyś kosy?

    Tak i działa to na podobnej zresztą zasadzie.

  • 15. Data: 2013-01-03 16:55:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    On Wednesday, 2 January 2013 17:01:27 UTC, J.F wrote:
    >Jak dobry boczek to nie przetniesz

    >Boczek sparzony...

    Moze, boczku az tak bardzo nie lubie.
    Skore na czlowieku ostrzem przylozonym faktycznie nie tak latwo
    przeciac ... ale wiekszy nacisk i tez sie da.

    >Niezakumadu anisłowu.

    Macham szabla na oslep i bez pojecia - mysle ze spora czesc uderzen
    bedzie bez predkosci "posuwistej", wektor ruchu prostopadly do ostrza.

    W koncu siekiera tez nie, maczeta tnie, osnik nie, hebel tnie - choc
    te ostatnie tylko wzdluz wlokien ...

    J.

  • 16. Data: 2013-01-03 17:42:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 January 2013 15:55:41 UTC, J.F wrote:
    > Macham szabla na oslep i bez pojecia - mysle ze spora czesc uderzen
    > bedzie bez predkosci "posuwistej", wektor ruchu prostopadly do ostrza.

    Fechtunku się waść nie uczyłeś?

    > W koncu siekiera tez nie, maczeta tnie, osnik nie, hebel tnie - choc
    > te ostatnie tylko wzdluz wlokien ...

    Tną, ale drewno. Twarde. Kat, żeby toporem łeb odrąbać, musiał być nie lada osiłkiem.
    Chociaż japoński miecz do dekapitacji jakoś się nadawał, ale nie wiem czy rąbano nim
    jak siekierą, czy jakaś specjalna technika była, jak do walki (z posuwem).
    Konrad

  • 17. Data: 2013-01-03 17:54:10
    Od: anhin <a...@o...pl>

> [...]
    rąbano nim jak siekierą, czy jakaś specjalna technika była, jak do walki (z posuwem).

    katana cięła bardzo efektywnie, ale na pewno nie jak siekiera, i też na
    ogół bez posuwu (wystarczy popatrzeć na podstawowe techniki kendo,
    dostępne np. na youtubie). Ważna była cienka i bardzo ostra klinga, ale
    przede wszystkim ogromna szybkość uderzenia, sięgająca przy typowym
    cięciu "zza głowy" nawet kilkudziesięciu m/s; nawet przy lekkim ostrzu
    oznaczało to bardzo dużą energię niszczącą.

  • 18. Data: 2013-01-03 17:58:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 3 January 2013 16:54:10 UTC, anhin wrote:

> [...]
    >

    > katana cięła bardzo efektywnie, ale na pewno nie jak siekiera, i też na

    Nie jak siekierą i bez posuwu. Czyli jak śrubokrętem, samurajowie z Manchesteru znają
    te numery :-)
    Konrad

  • 19. Data: 2013-01-03 18:17:50
    Od: anhin <a...@o...pl>

    > Nie jak siekierą i bez posuwu. Czyli jak śrubokrętem, samurajowie z Manchesteru
    znają te numery :-)
    > Konrad

    miałem na myśli to, że efektywna praca siekierą wymaga przede wszystkim
    wykorzystania jej ciężaru. Można próbować rąbać drewno wymuszając
    szybkość cięcia dużo większą niż swobodnego opadania, ale dużo się tak
    nie narąbie ;-). Podobnie używano topora bojowego i ciężkiego miecza.
    Broń sieczna, taka jak szabla (także europejska), jest tym bardziej
    skuteczna im jest lżejsza, wykorzystuje szybkość a nie ciężar, dokładnie
    odwrotnie niż siekiera.

  • 20. Data: 2013-01-03 18:54:58
    Od: c...@p...onet.pl

    On Wednesday, January 2, 2013 2:10:54 PM UTC+1, Robert Wańkowski wrote:
    > Gilotyna taka do egzekucji ma skośne ostrze.
    >
    > Dlaczego?
    >
    > Cięła tylko walce. Tak więc ostrze jest w materiale na takiej samej długości
    >
    > jak przy prostym nożu.
    >
    > Gdyby cięła płaskowniki to ma rację bytu.
    >
    > Co te skośne dawało? Proste ostrze miażdży a skośne tnie?
    >
    > Skośne dłużej tnie.

    Jakoś nikt nie zauważył, że działa tu maszyna prosta, czyli klin.
    Energia kinetyczna, w przypadku prostego ostrza, hamowana jest na drodze
    równej średnicy szyi, czyli D.
    W przypadku ukosnego ostrza, przecięcie średnicy D,
    spowoduje hamowanie środka cięzkości ostrza na drodze D/cos(alfa).
    Mamy więc przełożenie sił równe 1/cos(alfa).

    Pozdrawiam WM