  • 21. Data: 2024-09-04 20:00:49
    Temat: Re: Fiasko elektryfikacji? Ratunkiem wodór? - mgr inż. Karolina Majewska - BS3S
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 4 Sep 2024 18:32:33 +0200, Cavallino

    > Trochę realizmu.
    > W trasie może tyle wyjść (gdy nie ma mrozu), ale jak jeździsz na
    > dystansach typowych dla bev, czyli krótkie jazdy po mieście, to prędzej
    > 50% niż 15%.

    Ale tu wszyscy przecież codziennie do Bułgarii
    albo do Włoch na narty jeżdżą po 1000km lekko.

    > Wtedy grzejesz praktycznie full time z dużą mocą, a km przejeżdżasz
    > mało, więc i mało energii idzie na napęd.
    > W przeliczeniu na km, procent zużycia na grzanie jest więc ogromny.

    Ja zawsze grzeję/chłodzę z druta.

    > W ciągu roku może średnio wyjść 15% na grzanie,
    > ale na pewno nie przez samą zimę sensu stricte.

    ptoki w rocznym chciał, to ma.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2024-09-05 10:56:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 4 Sep 2024 20:00:49 +0200, Myjk wrote:
    > Wed, 4 Sep 2024 18:32:33 +0200, Cavallino
    >
    > Ale tu wszyscy przecież codziennie do Bułgarii
    > albo do Włoch na narty jeżdżą po 1000km lekko.

    Może nie coddziennie, ale raz czy dwa razy w roku jak się zachce, to
    czym pojechać?

    Albo jak ? :-)

    > Ja zawsze grzeję/chłodzę z druta.

    Ma kilkanaście minut może starczy, na więcej nie bardzo.
    No ale tez codzienne po mieście to raczej krótkie.

    J.

  • 23. Data: 2024-09-05 11:04:20
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-09-2024 o 10:56, J.F pisze:

    > Może nie coddziennie, ale raz czy dwa razy w roku jak się zachce, to
    > czym pojechać?
    >
    > Albo jak ? :-)

    Normalnie, wsiadasz, jedziesz, zatrzymujesz się na kwadrans po 300 km i
    jedziesz dalej.
    A że nie da się tak 20 letnim złomem, to coś za coś.

    > Ma kilkanaście minut może starczy, na więcej nie bardzo.

    Utrzymanie ciepła potrzebuje drastycznie mniej energii niż dogrzanie o
    20 stopni.

  • 24. Data: 2024-09-05 14:17:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 5 Sep 2024 11:04:20 +0200, Cavallino wrote:

    > Normalnie, wsiadasz, jedziesz, zatrzymujesz się na kwadrans po 300 km i
    > jedziesz dalej.

    Brzmi pięknie tylko czy tak naprawdę jest, czy to tylko zdanie
    niepoprawnego fanboja, oraz hejtera spalinowych ? :-)

    > A że nie da się tak 20 letnim złomem, to coś za coś.

    Jak to się nie da?

    > Utrzymanie ciepła potrzebuje drastycznie mniej energii niż dogrzanie o
    > 20 stopni.

    Mam wątpliwości.
    Wnętrze samochodu nieduże, a izolacja raczej kiepska.

    J.

  • 25. Data: 2024-09-05 15:32:04
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-09-2024 o 14:17, J.F pisze:

    > Brzmi pięknie tylko czy tak naprawdę jest,

    Naprawdę tak jest.
    Przy czym jak wydasz NIECO mniej na auto, bo masz taką fanaberię, to
    postoisz 0,5 h zamiast 15 minut, a jak będziesz się upierał, albo kupisz
    starszą używkę, to godzinę.

    > czy to tylko zdanie
    > niepoprawnego fanboja, oraz hejtera spalinowych ? :-)

    Mylisz z uświadamianiem hejterom ich zakłamania.
    Może będę zmieniał auto, bo już 3 lata mijają, hybryd nie wykluczam.
    Ale muszą równie fajnie jeździć, albo wynagradzać to w inny sposób.
    i to nie raz w roku, bo raz w roku idzie zdzierżyć nawet 1h postoje po
    drodze.

    > Jak to się nie da?

    No nie da się, 20 letnie elektryki wymagałyby postoju co 20 km.

    > Mam wątpliwości.

    Wolno Ci.
    A ja mam empiryczne obserwacje, które mają w pompie Twoje wątpliwości.

  • 26. Data: 2024-09-05 16:34:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 5 Sep 2024 15:32:04 +0200, Cavallino wrote:

    > Naprawdę tak jest.
    > Przy czym jak wydasz NIECO mniej na auto, bo masz taką fanaberię, to
    > postoisz 0,5 h zamiast 15 minut, a jak będziesz się upierał, albo kupisz
    > starszą używkę, to godzinę.

    No właśnie, trzeba mieć odpowiednie auto,
    trzeba miec odpowiednią ładowarkę, trzeba lubic ryzyko i jeździc na
    prawie pustej baterii, trzeba mieć szczęście, zeby na ładowarce coś
    nie przetrzymało, no i żeby było wolne miejsce.

    A wiadomo jak długo tak, tzn co będzie jak się bateria trochę zuzyje
    po roku czy dwóch?

    No ale posiadacze Tesli na ładowarkach Tesli mają chyba mniej
    kłopotów?

    > Mylisz z uświadamianiem hejterom ich zakłamania.

    To ile jest tych odpowiednich ładowarek na trasie np
    Wrocław-Chorwacja, czy Zell am See ?

    > Może będę zmieniał auto, bo już 3 lata mijają, hybryd nie wykluczam.

    No jakze tak, Ty, taki elektryczny, będziesz smrodził ? :-P

    > Ale muszą równie fajnie jeździć, albo wynagradzać to w inny sposób.
    > i to nie raz w roku, bo raz w roku idzie zdzierżyć nawet 1h postoje po
    > drodze.

    Latem, na urlop ... w zasadzie tak.

    Ale zimą niespecjalnie mi się podobają, szczególnie, ze tych postojów
    trzeba kilka ...

    > No nie da się, 20 letnie elektryki wymagałyby postoju co 20 km.

    Na szczęscie nie ma jeszcze 20-letnich elektryków :-)

    > Wolno Ci.
    > A ja mam empiryczne obserwacje, które mają w pompie Twoje wątpliwości.

    nagrzany benzyniak szybko się chłodzi zimą na parkingu.

    J.

  • 27. Data: 2024-09-05 16:43:10
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-09-2024 o 16:34, J.F pisze:

    > No właśnie, trzeba mieć odpowiednie auto,

    A czemu miałoby się kupować auto niedostosowane do własnych potrzeb?

    > trzeba miec odpowiednią ładowarkę,

    Nie trzeba, można korzystać ze stojących przy drogach.
    W rzeczonym zakresie km akurat poustawiali wystarczająco.

    > trzeba lubic ryzyko i jeździc na
    > prawie pustej baterii,

    Auta mają teraz zasięg po 500-600 km, więc 300 km na autostradzie nie
    oznacza pustej baterii.

    > A wiadomo jak długo tak, tzn co będzie jak się bateria trochę zuzyje
    > po roku czy dwóch?

    Nie zużyje się.

    > No ale posiadacze Tesli na ładowarkach Tesli mają chyba mniej
    > kłopotów?

    Wręcz przeciwnie, bo nie ładują się tak szybko, SC są mocniej oblegane
    niż np. nieco droższe Ionity, no i krzywą ładowania mają gorszą.

    > To ile jest tych odpowiednich ładowarek na trasie np
    > Wrocław-Chorwacja

    Akurat co mniej niż 300 km są Ionity, nawet nie trzeba szukać, auto samo
    znajdzie.
    Nawet moje, 3 letnie już to potrafi.
    Zaplanuje całą trasę, wystarczy tylko jechać jak mówi.

    > No jakze tak, Ty, taki elektryczny, będziesz smrodził ? :-P

    Na trasie.
    Po mieście na prądzie.

    > Latem, na urlop ... w zasadzie tak.
    >
    > Ale zimą

    Zimą latam w ciepłe kraje, auto ze sobą do samolotu nie wezmę.

    > Na szczęscie nie ma jeszcze 20-letnich elektryków :-)

    Oczywiście że są.
    Na kwasiakach, ale zawsze.

    > nagrzany benzyniak szybko się chłodzi zimą na parkingu.

    A jaki to ma związek ze zużyciem energii w bev?

  • 28. Data: 2024-09-05 18:02:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 5 Sep 2024 10:56:18 +0200, J.F

    > Może nie coddziennie, ale raz czy dwa razy
    > w roku jak się zachce, to czym pojechać?
    >
    > Albo jak ? :-)

    Czy ty masz, jak januszek, demencję starczą? Po raz chyba setny mi w kółko
    to samo bezsensowne pytanie zadajesz. Nawet jak 2x w roku jak pojedziesz,
    to stracisz na ładowaniach mniej czasu, niż tracisz na serwisie olejowym
    smroda spalinowego.

    > Ma kilkanaście minut może starczy, na więcej nie bardzo.
    > No ale tez codzienne po mieście to raczej krótkie.

    Nie chodzi o czas na jaki to wystarczy, tylko że utrzymanie
    temperatury wcześniej wygrzanej kabiny potrzebuje wielokrotnie
    mniej energii niż jej nagrzanie. Dodatkowo jest jeszcze komfort
    dla kierowcy. Znowu trzeba ci tłumoczyć oczywiste rzeczy.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 29. Data: 2024-09-05 18:07:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 5 Sep 2024 16:43:10 +0200, Cavallino wrote:

    > A czemu miałoby się kupować auto niedostosowane do własnych potrzeb?

    Bo nie robią, bo za drogie, bo kłamią ...

    No dobra - takich co się szybko łądować potrafią przybywa.

    > Nie trzeba, można korzystać ze stojących przy drogach.
    > W rzeczonym zakresie km akurat poustawiali wystarczająco.

    Za dużo takich po 200kW to plugshare nie pokazuje, ale może istotnie
    starczy.

    > Auta mają teraz zasięg po 500-600 km, więc 300 km na autostradzie nie
    > oznacza pustej baterii.

    Ale wtedy się szybko nie ładuje, musisz opróżnić mocno,
    bądz rzetelny w swoim fanbojostwie :-P

    > Nie zużyje się.

    Może kiedyś zweryfikuję.

> [...]
    > znajdzie.
    > Nawet moje, 3 letnie już to potrafi.
    > Zaplanuje całą trasę, wystarczy tylko jechać jak mówi.

    No ale co to - rolnicy gorsi i na czyste powietrze nie zasługują?
    Szybkich ładowarek nie ma co 300km?
    Cisza w aucie Ci sie znudziła ?
    Lekarz zabronił tyle obiadów dziennie ?
    :-)

    > Zimą latam w ciepłe kraje, auto ze sobą do samolotu nie wezmę.

    A ja lubie w zimne kraje :-)

    > Oczywiście że są.
    > Na kwasiakach, ale zawsze.

    Melexy ?

    > A jaki to ma związek ze zużyciem energii w bev?

    Skoro się szybko chłodzi, to szybko energia cieplna ucieka.
    a w bev musisz ją uzupełnić z baterii.

    Co prawda ... w bev sie chyba falownik i motor trochę grzeją w czasie
    jazdy, ale z tego co pisałeś, to się ich do grzania nie używa?

    J.

  • 30. Data: 2024-09-06 08:45:27
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-09-2024 o 18:07, J.F pisze:

    > Bo nie robią, bo za drogie, bo kłamią ...

    Nic tych rzeczy, auta z 800V instalacją są obecnie tańsze niż Tesla,
    mimo że lepsze, ładują się szybko i mają świetną krzywą ładowania.
    Potwierdzone w każdym teście.

    > No dobra - takich co się szybko łądować potrafią przybywa.

    Akurat niekoniecznie.
    Pozostałe (400V) ładują się szybciej niż kiedyś, ale nie tak dobrze.

    > Za dużo takich po 200kW to plugshare nie pokazuje

    Pokazuje wystarczająco, zwłaszcza w Austrii co chwila.

    > Ale wtedy się szybko nie ładuje, musisz opróżnić mocno,

    800V ładuje się szybko bardzo długo, więc nie ma potrzeby.

    > No ale co to - rolnicy gorsi i na czyste powietrze nie zasługują?

    Hejtują elektryki, to i będą mieli za swoje. ;-)

    > Szybkich ładowarek nie ma co 300km?

    Nie to jest problemem, nic co leży po stronie elektryka sensu stricte.
    Jak kupię następnego, to i tak będzie się ładował ze dwa razy szybciej
    niż obecny i miał o 50% większy zasięg, więc tym bardziej.

    Ale może się okazać, że po prostu bardziej się opłaca kupić hybrydę.

    > A ja lubie w zimne kraje :-)

    Ale to już nie mój problem.

    > Melexy ?

    Nie jakieś Pugi stare np.

    > Skoro się szybko chłodzi, to szybko energia cieplna ucieka.

    Nadal nie widzę związku z tym na co odpowiadałeś.