  • 41. Data: 2024-09-11 19:32:00
    Temat: Re: Fiasko elektryfikacji? Ratunkiem wodór? - mgr inż. Karolina Majewska - BS3S
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-09-11 01:04, J.F wrote:

    > No ale diesel, tzn ON z ropy sie konczy, smrodzi i emituje CO2.

    Tak sie konczy ze od 40 lat sie nie moze skonczyc. I obstawiam ze
    jeszcze 50 lat poleci i to pomimo wykladniczego zuzycia.

    > Rzepak niby tylko smrodzi, ale ludzie chcą też jeść :-)

    Ale oleju sie nie je. To co wylewasz z butelko konczy w brzuchu moze w
    10%. reszta leci do słoja i na smietnik albo do pieca albo od biedy jest
    zebrane na jakis recykling.
    A mozna po przefiltrowaniu spalic.

    > Hm, wytłoki z rzepaku niech wp*ją :-)

    Tez mozna palic.

    > Ale to bez znaczenia na razie - słoneczko nam energii i ciepła
    > dostarcza tyle samo.

    Tak jak z ziemi ropa leci. Nie przestaje.

    > Moze kiedys w przyszłosci, gdy będzie dylemat - pole uprawne, czy
    > instalacja PV ...

    Bardziej na zasadzie ze metali do produkcji pv malo albo ze wczesniej
    pustynia byla biala a teraz jest tlenkowo tytanowo ciemna i sie grzeje...
    Ale to daleka perspektywa

    > Takie zwykłe rosliny to mało wydajne są :-(

    Dlatego patrze czy jakies modyfikowane genetycznie sie pojawia. Ale
    obstawiam ze nieszybko.

    > Ale li-ion to przeciez tez chemikalia.

    Tak, mialem na mysli spalanie vs beteryjne.

    > Ale ropa sie konczy i klimat podgrzewa.

    Tak sie konczy ze nadal tania i nadal leci.
    A zaczernienie kawala pustyni tez podgrzeje klimat.
    Tak jak zabetonowywanie miast. Grzeja sie...

    > Elektrownie maja spora sprawnosc, a przynajmniej sie staraja.
    > Gorzej z kopalniami.

    Tak sobie z tym jest. pisza ze to okolice 30-35%.
    Duzo ciepla sie traci w chlodniach kominowych.
    Malo jest pomyslow na wykorzystanie tego ciepla.

    > Moze jeszcze nikt na to nie wpadl.
    > Opracuj, opatentuj, bogaty bedziesz :-)
    >
    > Jakby sie jeszcze dom dało ogrzewac olejem po frytkach i obierkami ...

    No sporo ludzi tak zuzywa olej. Mieszaja go albo z drewnem albo z
    trocinami albo mialem. Czysto nie jest ale nie laduje na wysypisku.

    --
    Lukasz

  • 42. Data: 2024-09-11 19:38:26
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-09-11 00:15, Cavallino wrote:

    > No właśnie.
    > Skąd ten prąd do wodoru?

    Z rownie niesprawnych elektrowni.
    I ten wodor to tez albo spalany w ice albo w ogniwach wodorowych.
    czyli znowu duze straty.
    No i sie ulatnia, znowu straty.

    > Istotne na dziś.

    Nieistotne. Czasu sie nie zawroci, dzis jest jak jest.
    Kupisz elektryka to nie naladujesz od siebie z dachu pod praca zdalnie.

    Moze jak zrobia kupowanie pradu za cene godzinowa to sie zmieni. Ale
    narazie jest jak jest.
    A nawet jak zrobia kupno po cenie godzinowej to i tak trzeba zaplacic
    przesyl, a tani nie jest.

    To wszystko wlicza sie w ogolna pojeta sprawnosc z punktu widzenia
    uzytkownika.

    > O ile dożyje.
    > A nawet jeśli - przejeździ sobie na tym milion kilometrów.

    Ta, biliony...
    A reszta nie. Dla nich sprawnosc setupu kupionego teraz jest z dupy. CBDU.

    > Jak ktoś nie pracuje w fabryce, to może.

    Wiekszosc nie moze. Jakby mogla to by elektryki kupowali. Nie moga, nie
    kupuja.

    > No patrz, a ja jakoś znam ludzi, którzy dali radę.

    A ja znam wiecej ludzi co by chcieli ale sie nie da.
    Na parkingu gdzie maja auto przed praca nie maja nawet oswietlenia a co
    dopiero multikilowatowe gniazdka.

    --
    Lukasz

  • 43. Data: 2024-09-11 20:48:12
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 11.09.2024 o 07:15, Cavallino pisze:

    > Jak ktoś nie pracuje w fabryce, to może.

    Chyba, że w fabryce opon Michelin przed którą stoi ładowarka, darmowa
    zresztą :-)

  • 44. Data: 2024-09-11 20:51:55
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 11.09.2024 o 19:38, ptoki pisze:

    > A ja znam wiecej ludzi co by chcieli ale sie nie da.
    > Na parkingu gdzie maja auto przed praca nie maja nawet oswietlenia a co
    > dopiero multikilowatowe gniazdka.

    Ładowanie całkiem rozładowanego Twizy trwa 3,5h ze zwykłego gniazdka.

  • 45. Data: 2024-09-11 20:53:18
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 11.09.2024 o 05:06, ptoki pisze:

> [...]
    >
    > I co ciekawe jakos nie widac webast napedzanym olejem z frytek w
    > elektrykach. Temat braku ciepla w elektryku w zimie bylby zamkniety w

    Ile już lat mam Twizy?

  • 46. Data: 2024-09-11 20:55:02
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 11.09.2024 o 19:32, ptoki pisze:
    > On 2024-09-11 01:04, J.F wrote:
    ...>>

> [...]
    >>

    > Ale oleju sie nie je. To co wylewasz z butelko konczy w brzuchu moze w
    > 10%. reszta leci do słoja i na smietnik albo do pieca albo od biedy jest

    Możnaby gdyby nie śmierdziało.

  • 47. Data: 2024-09-12 06:56:49
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Z rownie niesprawnych elektrowni.

    A to NIE, sens ma tylko zielony wodór, taki z OZE.

    > I ten wodor to tez albo spalany w ice albo w ogniwach wodorowych.
    > czyli znowu duze straty.
    > No i sie ulatnia, znowu straty.

    No właśnie.
    Sensu brak.

    > Nieistotne. Czasu sie nie zawroci, dzis jest jak jest.
    > Kupisz elektryka to nie naladujesz od siebie z dachu pod praca zdalnie.

    No właśnie ładuję.
    Ale Ty pewnie wiesz lepiej.

    > Ta, biliony...
    > A reszta nie. Dla nich sprawnosc setupu kupionego teraz jest z dupy.

    I tak lepsza i czystsza od ICE.
    Tyle na temat.

    > Wiekszosc

    Większość pracuje w fabryce?
    To nie 19 wiek.

    A publiczne ładowarki TEŻ mają 100% prądu z OZE, jakbyś nie wiedział.
    Może nie wszystkie, ale te z głównych sieci tak.

    nie moze. Jakby mogla to by elektryki kupowali. Nie moga, nie
    > kupuja.

    Ci co mogą też nie bardzo.
    Kretyński hejt w Twoim stylu do tego się mocno przyczynia.
    U potem ciężko wyjść na miasto, bo smród z diesli taki że rzygać sie chce.

    > A ja znam wiecej ludzi co by chcieli ale sie nie da.
    > Na parkingu gdzie maja auto przed praca nie maja nawet oswietlenia a co
    > dopiero multikilowatowe gniazdka.

    I to jest powód, żeby co?
    Smród się na tym patkingu natankuje sam czy o co chodzi?

  • 48. Data: 2024-09-12 13:18:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Sep 2024 06:56:49 +0200, Cavallino wrote:

    > A to NIE, sens ma tylko zielony wodór, taki z OZE.

    Docelowo tak.

    Natomiast chwilowo ... jakby ogniwa paliwowe miały większą sprawność
    niż silniki spalinowe, to może miałby sens wodór z gazu ziemnego.
    Ale chyba nie mają.

    Dodatkowo elektrolizery podobno mało wydajne, i w wychodzi na to, ze
    nawet zielony wódór się kompletnie nie opłaca.

    Z drugiej strony ... a jakby tak postęp w biotechnologii nastał,
    i produkcja biopaliw mogła się zwiększyć?

    I też może w przyszłości dałoby się je spalać w ogniwach paliwowych.

    > Większość pracuje w fabryce?
    > To nie 19 wiek.
    >
    > A publiczne ładowarki TEŻ mają 100% prądu z OZE, jakbyś nie wiedział.
    > Może nie wszystkie, ale te z głównych sieci tak.

    Przynajmniej tak się chwalą, bo prąd w sieciach miesza się ostro,
    a czy nie kłamią, to też nie wiemy ...

    J.

  • 49. Data: 2024-09-12 13:35:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Sep 2024 12:32:00 -0500, ptoki wrote:

    > Tak sie konczy ze od 40 lat sie nie moze skonczyc. I obstawiam ze
    > jeszcze 50 lat poleci i to pomimo wykladniczego zuzycia.

    A co za 50 lat? Nie nasze zmartwienie?

    Jeszcze tak straszą "oil peak". Ropa gęsta i wypływa powoli.
    Jak dzienna produkcja zacznie przekraczać dzienne spożycie,
    to dla wszystkich nie starczy. Zasoby będą jeszcze na długo,
    ale juz trzeba się będzie ograniczać.

    Dla kogo zabraknie ?

    > Ale oleju sie nie je.

    Ale rośnie na polu. Zasiejesz rzepak, to nie zasiejesz pszenicy czy
    ziemniaków.

    > To co wylewasz z butelko konczy w brzuchu moze w
    > 10%. reszta leci do słoja i na smietnik albo do pieca albo od biedy jest
    > zebrane na jakis recykling.
    > A mozna po przefiltrowaniu spalic.

    jest to jakiś pomysł.
    Tylko odszukaj produkcję rzepaku/oleju w Polsce, i zużycie ropy czy
    paliw..

    > Tez mozna palic.

    Ale z tego samego pola mamy paliwo i żywność, nie trzeba wybierać :-)

    > Tak jak z ziemi ropa leci. Nie przestaje.

    Kiedys przestanie. i to relatywnie szybko.
    Dlatego też taka ważna sprawność.

    > Bardziej na zasadzie ze metali do produkcji pv malo albo ze wczesniej

    Metale będą w recyklingu

    > pustynia byla biala a teraz jest tlenkowo tytanowo ciemna i sie grzeje...
    > Ale to daleka perspektywa

    teraz/w przyszłości będzie pod panelami :-)

    > Dlatego patrze czy jakies modyfikowane genetycznie sie pojawia. Ale
    > obstawiam ze nieszybko.

    Zauważ, ze to w ogóle nie muszą być rosliny.
    To są reakcje fotochemiczne ... po co jakieś rośliny.

    > Tak, mialem na mysli spalanie vs beteryjne.

    To tak średnio - bo silnik cieplny ma małą sprawność.

    > Tak sie konczy ze nadal tania i nadal leci.
    > A zaczernienie kawala pustyni tez podgrzeje klimat.
    > Tak jak zabetonowywanie miast. Grzeja sie...

    sie grzeją, ale co się nie grzeje - trawa ?

    > Tak sobie z tym jest. pisza ze to okolice 30-35%.

    Gazowo-parowe ponoć do 60%.
    Okrętowe diesle 50%

    > Duzo ciepla sie traci w chlodniach kominowych.
    > Malo jest pomyslow na wykorzystanie tego ciepla.

    Pomysłów jest sporo.
    Można grzać domy, miasta, szklarnie, baseny.

    Tylko jakoś tak na węglu to słabo wychodzi, znacznie lepiej na ruskim
    gazie :-)

    Jak czysto nie jest, to nie wolno :-)

    J.