  • 11. Data: 2024-08-29 17:28:34
    Temat: Re: Fiasko elektryfikacji? Ratunkiem wodór? - mgr inż. Karolina Majewska - BS3S
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-08-2024 o 16:02, J.F pisze:

    > Zdecydowanie znacznie gorszą.
    > Nie wiem skad czerpiesz to info o rafineriach, ja kilka podawałem.

    Wszyscy podawali, ale nie chcesz tego przyjąć do wiadomości w całości.

    > Zdecydowanie gorszą.
    >
    > Szyb, jak już wywiercisz

    Wywierć, daj znać jak Ci poszło i ile Cię to kosztowało.

    Mnie elektrownia zamknęła się w kilkudziesięciu tysiącach.
    Teraz byłoby jeszcze taniej.

    I nie potrzebuję cysterny żeby auto zatankować.

    >, to sam tryska ropą :-)

    Zwłaszcza taki kilometry pod oceanem, w ogóle nie wymaga pompowania w
    niego kasy.....

    > No nie zawsze, czasem trzeba lekko pompować.
    >
    > A kopalnia wymaga znacznie większego szybu, i chodników, i wzmocnien,
    > kupy stali, która wymaga drugiej kopalni, kupy maszyn i prądu.

    Nie to co platforma wiertnicza....

  • 12. Data: 2024-08-29 18:47:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Aug 2024 17:28:34 +0200, Cavallino wrote:

    > Wszyscy podawali, ale nie chcesz tego przyjąć do wiadomości w całości.

    To też są "wszyscy" ?
    https://greet.anl.gov/files/hl9mw9i7

    > Wywierć, daj znać jak Ci poszło i ile Cię to kosztowało.

    troche kosztowało, ale ropa 30 lat będzie tryskać.
    Oczywiscie w dobrym miejscu :-)

    Niby czemu Arabowie tacy bogaci? :-)

    > Mnie elektrownia zamknęła się w kilkudziesięciu tysiącach.
    > Teraz byłoby jeszcze taniej.
    > I nie potrzebuję cysterny żeby auto zatankować.

    Ale ładujesz na darmowych ładowarkach ? :-)

    > Zwłaszcza taki kilometry pod oceanem, w ogóle nie wymaga pompowania w
    > niego kasy.....

    Widać się opłaca.

    Najdroższe, jeśli się dobrze orientuję, są te piaski butumiczne,
    i tam istotnie koszta własne są wysokie ... i "kopalnię" się zamyka,
    jak ceny ropy spadają.

    > Nie to co platforma wiertnicza....

    Widać ciągle się opłaca.
    A ile stali potrzebuje taka platforma, a ile kopalnia głebinowa ...
    może ktos poda, ale obstawiam, ze kopalnia duuuuzo więcej.

    J.

  • 13. Data: 2024-08-30 08:32:36
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-08-2024 o 18:47, J.F pisze:

    > To też są "wszyscy" ?
    > https://greet.anl.gov/files/hl9mw9i7

    > troche kosztowało, ale ropa 30 lat będzie tryskać.

    Dlaczego nie wiercisz jeszcze?

    > Oczywiscie w dobrym miejscu :-)
    >
    > Niby czemu Arabowie tacy bogaci? :-)

    Bo mieli szczęście.
    A my nie, więc ropa nie dla nas.
    Prąd możemy produkować sami.

    Nie wiem czego tu nie rozumieć....

    > Ale ładujesz na darmowych ładowarkach ? :-)

    Już rzadko.
    Teraz głównie ze słońca.

    > Widać się opłaca.

    Nie wszystkim, skoro gitarę na grupach zawracasz zamiast pompować.

    j.w.

  • 14. Data: 2024-09-01 03:12:03
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-08-28 10:05, Myjk wrote:
    > Wed, 28 Aug 2024 05:50:30 -0500, ptoki

    > Większość głównie się toczy, albo wręcz stoi, a silnik napierdala.

    > Akurat jak się klimę wyłączy, to można podbić sprawność na s&g,
    > bo chociaż na postoju się smród wyłączy i nie będzie jałowo
    > kotłować paliwa.

    > Przestań bredzić,

    Zolta kartka. Ty u mnie masz nachytane wiec albo grzeczniej albo zejde
    do twojego poziomu.

    > sprawność na poziomie 30-40% to jest jak silnik
    > pracuje w okolicach 3500-4000 obrotów -- kiedy w cyklu drogowym
    > masz takie obroty? Praktycznie nigdy.

    Moj mial optimum w okolicy 2800. Tak mowila nota katalogowa forda.
    te 30-40% bierze pod uwage tez grzanie. Policz tak jak sie liczy pompy
    ciepla, per caly rok. Wyjdzie ci ze spaliniak grzejac wnetrze jest
    sprawniejszy niz biorac pod uwage samo toczenie.

    Sedno mojej wypowiedzi jest wlasnie tym. Nie wybieramy rodzynek liczac
    sprawnosc dla wycinka aktywnosci pojazdu tylko calosc.

    Dla spaliniaka grzanie podnosi sprawnosc.
    Dla elektryka obniza.
    Dla elektryka liczymy cieplo odpadowe generowane w wegloej elektrowni.
    I uczciwie jest tez ujac to samo odpadowe cieplo nawet dla atomowki bo
    fakt ze uranu jeszzcze mamy nieco w ziemi nie zmienia sprawnosci ukladu,

    Itp.

    > Nie chrzań, tylko uwzględnij że w litrze paliwa masz
    > "całe" 2,5kWh "czystej" energii z ~9kWh zawartych w litrze.
    > Czyli pozostałe 7kWh jest zużywane do jej produkcji.

    W 1kWh energii w gniazdku brakuje 2kWh straconych w elektrowni.
    Nie ublizaj mi ze chrzanie jak nie rozumiesz tamatu na jaki dyskutujesz.

    > Prąd ma 2x lepszą sprawność. Nawet ten z wungla.
    > Co wprost pokazują ceny nośników.

    Nie.
    https://www.quora.com/How-much-heat-does-a-thermal-p
    ower-plant-waste

    Ale nawet jak tak to i tak elektryk straci na sprwnosci jak sie wezmie
    pod uwage grzanie kabiny w zimie itp.

    I jak pialem, rozniece na poziomie 10% to pikuś. Nie zmienia stanu rzeczy.

    > I dlatego prąd, szczególnie z OZE, jest tańszy od paliwa?
    > Pewnie znowu jakiś spisek i dokładają do tego interesu
    > żeby biedne ICE pogrzebać.

    Nie jest tanszy. Gdyby byl tanszy to bysmy o tym nie dyskutowali tylko
    wesolo korzystali.

    Moze byc tanszy jak masz swoje panele i ladujesz auto pod domem.
    Ale juz jak oddasz do sieci po cenie godzinowej w domu a pobierzesz za
    zlotowke czy wiecej w miejscu pracy to wyjdzie ci ze wcale tanio nie jest.
    Juz o podatkach nie wspominam bo dyskutujemy o sprawnosciach a nie o
    ekonomi.

    > Bzdura, produkowanie paliw z zielska to jeszcze większy absurd niż kopaliny
    > i wodór. Brazylia ma "tylko 45%" z zielska, mimo koszmarnie dużych

    Widze ze nie rozumiesz co komentujesz. Odpisales mi jakbym napisal ze
    tak jest. Bo nie czytasz ze zrozumieniem.
    Ja napisalem ze to sa dwie sensowne i dlugoterminowe opcje.

    Co ciekawe przyjebales sie tylko do zielska a nie do pv. No nic. Nie
    jestem zdziwiony twoja odpowiedzia.

    > przestrzeni do plantowania (rżnąc lasy) i mając cały rok na uprawę. Gdzie
    > ty niby to chcesz uprawiać w Europie, skoro nieużytków jest niewiele więcej
    > niż potrzeba do wyżywienia ludzi, a sezon wegetacji trwa najwyżej przez 8
    > miesięcy. Poza tym znowu, do przetworzenia zielska w paliwo nadal trzeba
    > dołożyć energii.

    > Zielonego pojęcia o matematyce i fizyce nie masz.

    Ta. Jakbys rozumial co czytasz to moze bysmy podyskutowali. A tak to
    wyszlo jak zwykle.

    --
    Lukasz

  • 15. Data: 2024-09-01 03:16:24
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-08-29 10:28, Cavallino wrote:

    > Mnie elektrownia zamknęła się w kilkudziesięciu tysiącach.
    > Teraz byłoby jeszcze taniej.

    Te panele PV to maja wiecej niz 30% sprawnosci?
    Bo o tym byl temat.

    > I nie potrzebuję cysterny żeby auto zatankować.

    Nie kazdy ma net metering.
    Jak robisz prad w domu, wciskasz w siec za darmo a placisz 1pln za kwh
    pod praca to jaka masz sprawnosc?

    --
    Lukasz

  • 16. Data: 2024-09-01 08:08:57
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-09-2024 o 03:12, ptoki pisze:

    > Nie jest tanszy. Gdyby byl tanszy to bysmy o tym nie dyskutowali tylko
    > wesolo korzystali.
    >
    > Moze byc tanszy jak masz swoje panele i ladujesz auto pod domem.

    Nie "i" tylko "lub".

    Ładowany w II taryfie mieści się w 16 zł/100 km, a w I w 25 zł.

    Tylko jeden przypadek nie jest jest tańszy - gdy ładujesz TYLKO na
    publicznych stacjach DC.

    Do tego się uprzesz i nie chcesz korzystać z abonamentów.

    > Ale juz jak oddasz do sieci po cenie godzinowej w domu a pobierzesz za
    > zlotowke czy wiecej w miejscu pracy to wyjdzie ci ze wcale tanio nie jest.

    Ale nadal taniej i to dużo.

  • 17. Data: 2024-09-01 08:13:19
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-09-2024 o 03:16, ptoki pisze:

    > Te panele PV to maja wiecej niz 30% sprawnosci?

    Ten prąd do wodoru to skąd chcesz brać?
    Bo o tym jest temat.

    Czyli w obu przypadkach prąd z paneli masz na wejściu (inne przypadki
    nie mają żadnego sensu) i pozostaje tylko decyzja czy nośnikiem energii
    będzie drut+bateria, ze sprawnością 80-90%, czy wodór i produkcja
    ponowna w ogniwach paliwowych, ze sprawnością ze 3 razy mniejszą.

    > Nie kazdy ma net metering.

    Trzeba było myśleć zawczasu.
    Na netbilingu samochód też zresztą może służyć za magazyn taniej energii
    ze słońca, ładowanej z nadwyżek, więc też za friko.
    Wychodzi drożej, bo trzeba opomiarować i zautomatyzować układ, ale się da.

  • 18. Data: 2024-09-02 10:30:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 31 Aug 2024 20:16:24 -0500, ptoki wrote:

    > Te panele PV to maja wiecej niz 30% sprawnosci?
    > Bo o tym byl temat.

    Te tanie nie mają 30%, ale chyba jednak nie o tym mowa.

    Słoneczko świeci jak świeci, abo wyciągniesz z tego ileś tam energii
    elektrycznej, albo nie - sprawność nie ma znaczenia.

    Co najwyzej możesz się zastanawiać czy lepiej ogniwa stawiać, czy
    rzepak siać, czy buraki cukrowe, czy ziemniaki.

    Ale to jeszcze inna sprawność.

    J.

  • 19. Data: 2024-09-04 16:48:05
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 31 Aug 2024 20:12:03 -0500, ptoki

    > Zolta kartka.

    Nie strasz, nie strasz, bo...

    > Ty u mnie masz nachytane
    > wiec albo grzeczniej albo zejde
    > do twojego poziomu.

    Wtedy już upadniesz, bo to ja się muszę
    od początku zniżać do twojego poziomu.

    > Moj mial optimum w okolicy 2800.
    > Tak mowila nota katalogowa forda.

    A ty uwierzyłeś. No ale nawet, kiedy trzymasz okolice 3000 obr.
    jadąc po mieście kręcisz stale takie obroty, może jak w korku
    na światłach stoisz? A, no nie, zapominam że wszyscy tutaj
    przecież zapinają cały czas 140-150+/h i to są jedyne
    słuszne warunki (także w świetle rozważania o BEV).

    > te 30-40% bierze pod uwage tez grzanie.

    Tymczasem grzanie jest potrzebne przy pełnej mocy ile,
    parę godzin w roku? Kolejne 4 miesiace jest potrzebna połowa,
    albo i mniej. Kolejne 8 miesięcy śmiga klima, która UJMUJE
    sprawności, ciepło ze spaliny nie tylko przeszkadza, ale
    także trzeba jeszcze dodatkowo dmuchać. Ale wg ciebie
    nadal to sprawności nie zabiera. Klasyka.

    > Policz tak jak sie liczy pompy ciepla, per caly rok.

    Pompa ciepła do grzania to akurat przykład z dupy,
    bo ona ma akurat "sprawność" ponad 100%, gdyż sobie
    większość energii tłoczonej do domu dobiera,
    tak realnie, ze słońca.

    > Wyjdzie ci ze spaliniak grzejac wnetrze jest
    > sprawniejszy niz biorac pod uwage samo toczenie.

    Tak sobie tłumacz.

    > Sedno mojej wypowiedzi jest wlasnie tym. Nie wybieramy rodzynek liczac
    > sprawnosc dla wycinka aktywnosci pojazdu tylko calosc.

    No właśnie, a całość to są parametry które nie dają nawet połowy sprawności
    deklarowanej przez producentów, bo są dla NAJLEPSZYCH możliwych warunków
    które na drodze nie występują praktycznie nigdy, chyba że ktoś notorycznie
    zapieprza po autostradzie z prędkościami powyżej dopuszczalnych.

    Weź się skup i przemyśl dlaczego hybrydy jednak mają mniejsze spalanie
    niż czyste spaliniaki, dla przykładu Outlander PHEV którym jeżdżę
    w trybie HEV (czyli z pustą baterią trakcyjną) spala 2-4L/100km
    mniej niż odpowiednik czysto spalinowy, mimo że te które testowałem
    (w tym na autostradzie Wawa-Folgarida rok po roku) posiadają
    IDENTYCZNY silnik.

    > Dla spaliniaka grzanie podnosi sprawnosc.

    Przez 3-4 miesiace w roku, parę dni (albo raczej godzin,
    dokładnie tak jak przy grzaniu domu, kocioł rzadko kiedy
    pracuje na optymalnych warunkach) w 100%, a sam twierdzisz
    że sprawność jest roczna.

    > Dla elektryka obniza.

    Zwiększa zużycie energii, obniża ZASIĘG -- ignorancie.
    Sprawności nie obniża. Poza tym BEVy posiadają już
    w większości pompy ciepła, więc w zimie grzanie
    obniża ZASIĘG najdalej o 15%. Jak się zagrzeje
    kabinę na drucie, to jeszcze mniej. Ale nadal,
    to nie jest sprawność energetyczna o jakiej
    rozmawiamy.

    > Dla elektryka liczymy cieplo odpadowe generowane w wegloej elektrowni.
    > I uczciwie jest tez ujac to samo odpadowe cieplo nawet dla atomowki bo
    > fakt ze uranu jeszzcze mamy nieco w ziemi nie zmienia sprawnosci ukladu,

    Skoro tak, to do spaliniaka trzeba doliczyć energię na rafinację,
    energię na dostarczenie paliwa do stacji -- to samo dla olejów
    smarnych, w tym ich utylizację.

    Jak już pisałem koncerny paliwowe kiedyś się pochwaliły, że do
    wyprodukowania 1L paliwa potrzebują 7kWh energii, gdy w tymże
    litrze jest 9-10kWh energii. Czyli tylko niecałe 30% jest
    "czystej" energii. Literalnie samochód króry pali 8L/100km
    zużywa nie 80kWh energii, tylko okolice 130kWh/100km.

    Dla porównania elektryk zużywa średnio 18kWh/100km, nawet jeśli
    przyjąć sprawność produkcji prądu i ładowania na poziomie 25%,
    to jest nadal 72kWh, czyli blisko 2x mniej niż spaliniak. CBDU.

    I żeby nie było, mój Outlander PHEV zużywa średnio prądu 20kWh/100km
    (i nie mam pompy ciepła) gdzie go grubo gniotę, a spalinowa wersja
    w analogicznych warunkach 10L benzyny.

    >>> 2. Prawie kazda forma napedu ma niewiele lepsza sprawnosc. Bicie sie o

    > W 1kWh energii w gniazdku brakuje 2kWh straconych w elektrowni.
    > Nie ublizaj mi ze chrzanie jak nie rozumiesz tamatu na jaki dyskutujesz.

    No ale przecież ty to właśnie pominąłeś w sprawności spaliniaka,
    za to produkcję potrąciłeś BEVowi! Uparłeś się na te 40% sprawności,
    gdzie to jest sprawność w IDEALNYCH warunkach, nie uwzględnia to także
    sprawności skrzyni biegów gdzie też są straty i to z porówniania
    wspomnianego Outlandera wychodzi że są znaczne, do tego spaliniak
    nie ma odzyskiwania energii przy hamowaniu.

    > Nie.

    Tak.

    > https://www.quora.com/How-much-heat-does-a-thermal-p
    ower-plant-waste
    > Ale nawet jak tak to i tak elektryk straci na sprwnosci

    Dzieki pompie ciepła ma tę sprawność zwiększoną 3-4x!
    I to zarówno przy grzaniu jak i chłodzeniu. Za to spaliniak
    zyskuje coś tam na grzaniu, ale przez 8 miesięcy, gdy działa
    klima, traci znowu tę sprawność zyskaną w 4 miesiacach chłodu,
    bo zużywa więcej paliwa aby zrobić chłód w kabinie,
    generując jeszcze więcej ciepła! BEV zużycie energii
    zima/lato na rzecz grzania/chłodzenia ma zbliżone.

    > jak sie wezmie pod uwage grzanie kabiny w zimie itp.

    Mój diesel w Mazdzie 6 miał webasto, które się załączało
    czasem w zimie przy jeździe autostradą, albo jak dałem w palnik
    ogrzewaniem przy -15sC, bo się potrafił silnik wychładzać.
    Ale to były wyjątki od reguły, jak pisałem, liczone w godzinach.
    I tyle z tej twojej sprawności 30-40% zostaje. Gucio.

    > I jak pialem, rozniece na poziomie 10% to pikuś. Nie zmienia stanu rzeczy.

    Nie zmienia, bo masz głupkowate założenia.

    > Nie jest tanszy.

    Jest. Przy założeniu zużycia 20kWh/100km aktualnie
    z gniazdka w G11 kosztuje 26 zł. W 2T G12 kosztuje 16 zł.
    Analogiczna spalinówka (jak testowany przeze mnie Outlander)
    kosztuje 65 zł/100km. To oznacza że aby jazda na prądzie
    zrównała się z paliwem kWh prądu musiałaby kosztować 3,25 zł.
    Tyle to nie kosztuje nawet na publiczych ładowarkach, ani
    w żadnym kraju na świecie. Za to z pewnością najdroższy
    prąd w Europie mamy MY i jest to wynik pisowizny, zabicia
    napierw wiatraków w 2016 a w 2022 fotowoltaiki 2 lata
    przed terminem danym przez EU.

    > Gdyby byl tanszy to bysmy o tym
    > nie dyskutowali tylko wesolo korzystali.

    Jakbyś umiał liczyć to byś korzystał. Jak widać powyżej nie umiesz,
    skoro dla ciebie 65 zł za paliwo jest mniejsze od 26 zł za prąd.

    > Moze byc tanszy jak masz swoje panele i ladujesz auto pod domem.

    Jak ma się swoje panele, jak ja, to przejechanie 15 tys. km
    rocznie na prądzie kosztuje mnie 200 zł, czyli kWh okolice
    0,013 zł czyli 100km przejeżdżam za 1,3 zł. Natomiast
    wolnego prądu mam na 30 tys. km rocznie, więc mógłbym
    te wartości obniżyć o połowę. Ale o takim wyjątku nie
    rozmawiamy, rozmawiamy o tym co ma KAŻDY.

    > Ale juz jak oddasz do sieci po cenie godzinowej w domu a pobierzesz za
    > zlotowke czy wiecej w miejscu pracy to wyjdzie ci ze wcale tanio nie jest.

    Tanio nie jest, ale nadal TANIEJ niż na paliwie.

    > Juz o podatkach nie wspominam bo dyskutujemy o sprawnosciach a nie o
    > ekonomi.

    Nawet doliczając podatek drogowy (bo akcyza już jest wliczona),
    to nijak prąd nie będzie droższy, a nadal będzie taniej 2x co
    wprost zgadza się z wyliczeniami sprawności energetycznej.

    > Widze ze nie rozumiesz co komentujesz. Odpisales mi jakbym napisal ze
    > tak jest. Bo nie czytasz ze zrozumieniem.
    > Ja napisalem ze to sa dwie sensowne i dlugoterminowe opcje.

    Ja zaś ci piszę, że są to dwie bezsensowne opcje, bo sprawność
    jest żenująco niska, mówiąc wprost jest UJEMNA energetycznie,
    a dodatkowo uprawianie zielska na rzecz paliw, by się odbiło
    w Europie na cenie żywności, bo mniej miejsca na uprawy jedzenia,
    to braki w towarze i wyższe ceny. Czyli kolejny pomysł, jak
    na siłę ratować spaliniaki, z dupy.

    > Co ciekawe przyjebales sie tylko do zielska a nie do pv. No nic. Nie
    > jestem zdziwiony twoja odpowiedzia.

    Po co mam się przyjebywać do PV, skoro zazwyczaj wisi to na dachu
    (czyt. nie wymaga powierzchni na glebie), żryć (i pić) nie woła,
    nie trzeba nic przy nim robić, słońce świeci tak czy siak.

    Literalnie, twoje przypierdalanie się do tego że panel ma (tylko)
    30% sprawności "wewnętrznej" jest skrajnie głupie, skoro w wieloletnim
    cyklu pracy wyprodukuje wielokrotnie więcej energii elektrycznej niż
    poszło na jego wyprodukowanie. No to jak na produkcję paneli i falownika
    zużyje się 50MWh energii a te wyprodukują w 15 lat 500MWh, to jaką mają
    sprawność wg ciebie, nadal 30%?

    To samo jest zresztą z wiatrakami, co z tego że produkcja ich
    bierze energię, co z tego że zostają łopaty, skoro to wszystko
    wielokrotnie, w okresie ich pracy, się zwraca energetycznie
    i środowiskowo (tak, nawet jeśli produkcja emituje syfy
    i zostają łopaty, bo te nie trują np. ludzi wniskając
    im do płuc i krwiobiegu).

    Z projekcjami do kina się udaj.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 20. Data: 2024-09-04 18:32:33
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 04-09-2024 o 16:48, Myjk pisze:
    Poza tym BEVy posiadają już
    > w większości pompy ciepła, więc w zimie grzanie
    > obniża ZASIĘG najdalej o 15%.

    Trochę realizmu.
    W trasie może tyle wyjść (gdy nie ma mrozu), ale jak jeździsz na
    dystansach typowych dla bev, czyli krótkie jazdy po mieście, to prędzej
    50% niż 15%.

    Wtedy grzejesz praktycznie full time z dużą mocą, a km przejeżdżasz
    mało, więc i mało energii idzie na napęd.
    W przeliczeniu na km, procent zużycia na grzanie jest więc ogromny.

    W ciągu roku może średnio wyjść 15% na grzanie, ale na pewno nie przez
    samą zimę sensu stricte.