    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Dynamika sceny>matrycy>odbitki
    Date: Tue, 27 Jan 2009 11:39:01 +0100
    <glf462$pd2$1@news.onet.pl> <glfkdt$b85$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <glflbu$56n$1@news.onet.pl> <glfvel$214$1@news.wp.pl>
    <glg2ce$au4$1@news.onet.pl> <glhlkv$qo$1@news.wp.pl>
    <glhp6d$9s2$1@nemesis.news.neostrada.pl> <glhpe0$3b4$1@news.wp.pl>
    <glhtek$fi4$3@nemesis.news.neostrada.pl> <gli2j6$98l$2@news.wp.pl>
    <gli3n7$ntk$2@nemesis.news.neostrada.pl> <gli3kj$a2b$1@news.wp.pl>
    <gli5be$q35$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gli5mf$bdq$1@news.wp.pl>
    <gli6j5$ci4$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gli6sg$c05$1@news.wp.pl>
    <gli7jm$et5$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gli7th$cub$1@news.wp.pl>
    <gli94l$23i$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gli99c$dqg$1@news.wp.pl>
    <glia69$3m7$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.0901262211560.3512@quad>
    <glm98n$a45$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    On Tue, 27 Jan 2009, Jakub Jewuła wrote:

    > Dyskutujemy na grupie fotoamatorow a nie przypadkowego spoleczenstwa.
    > Stad nalezalo by miec choc minimalne wymagania co do wiedzy
    > i poziomu technicznego.

    Ale ci fotoamatorzy miewają wybór: w ogóle nic nie robić albo
    zrobić *jakoś*.
    Odmawiam racji stanowisku że lepiej nic nie robić.

    > Na co? Mowa o rzutnikach - ja np. nie mam bo nie potrzebuje.
    > Jesli ktos ma gowniany rzutnik to go stac.

    ...na taki.

    :)

    > Noo i ciotke Ziute mozna od schabowego odroznic.

    Wiesz, to że sobie powarczysz wiele nie zmieni.
    Raczej *jeśli* zmieni, to na tyle, że będzie trudniej odróżnić :|

    > Kto cos takiego proponowal?

    A o co idzie *ten* flejm?
    Nie o to że kolory do kitu i tak dalej?

    > Jankowa metoda prowadzi do spieprzenia dokladnie _wszystkiego_ -
    > jasnosci, kontrastu, koloru. A to, ze dzieki temu nie obcina
    > cieni i swiatel to zadna wartosc biorac pod uwage reszte.

    > Chlapnales cos? ;)

    Nie.
    Dokładnie tak uważam: zepsucie koloru niczym nie różni się od
    zepsucia obrazu przez GO, i to niezależnie czy w wyniku ktoś
    powie "ale ładne" czy wręcz przeciewnie.
    W *OBU* przypadkach.

    > Nie trzeba. Pomijajac juz, ze zakres dynamiki to ciagle belkot -
    > jak narazie nie przeczytalem jasnej definicji. Jeden mowi,
    > ze zakres luminancji, drugi chrominacji, trzeci ze cos w JPGach.

    Ano z nomenklaturą leżymy.
    I to znacznie głębiej niż my na grupie - podaj mi choćby zwięzłe,
    najlepiej jednosłowowe określenia, które pozwolą rożróżnić pojęcia
    "koloru" dla:
    - rzeczywistego światła, w przypadku światła padającego lub odbieranego
    - właściwości materiału, która powoduje że widmo światła odbijanego
    jest inne niż padającego, przy czym możemy ograniczyć się do przestrzeni
    obserwowanej okiem (pomijając metameryzm)

    Kolor i barwa?

    Zdaniem autora artykułu w wikipedii malarze i graficy dokonują
    właśnie dlatego rozróżnienia, tyle że grupowicze w > 98% postów
    używają tych pojęć po pierwsze błędnie (przyznać się, kto
    widzi w postach powszechne stosowanie pojęcia *barw* w kadrze):
    http://groups.google.pl/groups/search?as_q=&as_epq=&
    as_oq=barw+barwa+barwy
    http://groups.google.pl/groups/search?safe=off&q=kol
    or+OR+koloru+OR+kolor%F3w+group%3A*.cyfrowa
    (184 wobec 2250 trafień) a po drugie (tak samo jakby mnie spytać
    nim sobie poczytałem) dobrze jakby sondą "w ciemno" (na grupie,
    ale przed ostrzeżeniem ktorym jest niniejszy post) kazać przypisać
    słowa "kolor" i "barwa" do pojęć wyżej :]

    Dobrze by było, jakby nie było tak, że istotna większość odpowiedziała
    dokładnie na odwrót ;)
    Wniosek: jak już się czepiać to musimy od podstaw.
    A skończy się tak, że jak taki "podstawiony" zacznie rozmawiać z kimś
    innym to tamten nie zajarzy ;)

    Jakby miało chodzić o tytuł (czyli "zakres dynamiki") a nie o sprawę
    barw i kolorów, to IMVHO pozostaje przyjąć identyczną koncepcję, co
    przy GO.
    Czyli opisanie wartości liczbowej wymagałoby *przyjęcia* pewnych
    założeń. Np tego czy "dno" to poziom szumu czy jakiś odstęp od
    szumów.
    I mowa musi być o luminancji (bo jak inaczej).
    Z upakowaniem przestrzeni barwnej *do* tej "dynamiki" to już
    byłby większy problem :]

    > Oczywiscie - kazdy jest sutenerem swojego losu ;)
    > Nie robmy tylko z dziadostwa cnoty.

    No i tu mam ambiwalentne odczucia.
    Z tego powodu, że jednak "lepiej jakoś niż wcale" to większa
    cnota niż "lepiej wcale niż jakoś".

    pzdr, Gotfryd