  • 31. Data: 2014-11-19 08:54:02
    Temat: Re: Domowej roboty NAS
    Od: Salata <s...@i...nospam.pl>

    W dniu 2014-11-18 o 23:31, RadoslawF pisze:

    > To co napisałeś źle świadczy o tobie.
    > FreeNAS jest najbardziej rozbudowany i oferuje największe możliwości
    > ale trzeba za to zapłacić więc użytkownicy płacą pamięcią RAM.
    > Nie stać cię lub potrzebujesz coś prostszego wybierasz mniej
    > pamięciożerny soft.
    > No i nie znalazłem przyzwoitego softu któremu wystarczyło by
    > mniej niż 1 GB do pracy więc odpuść sobie zachwalanie wykastrowanych
    > rozwiązań bo akurat takie wcisną tobie sprytny sprzedawca.
    >

    > Pozdrawiam

    Wszystko zalezy od potrzeb i wymagan. Kilka lat temu stawialem kilka
    NAS'ow na x86 i FreeNAS okazal sie bezkonkurencyjny mimo ze konfiguracja
    dyskow i ZFS wymagala 8GB RAM, aby to chodzilo bez czkawek. Z tego co
    wiem dwa dzialaja bez wiekszej przerwy do te pory w firmach i nikt sie
    na nie nie skarzy.
    W domu tez mialem, ale wymagania mi sie zmniejszyly i wpadl mi w reke
    QNAP na atomie, wiec zamienilem. Niemniej jednak wydajnosciowo to niebo
    i ziemia (na korzysc FreeNASa oczywiscie).

    --
    regards
    Salata

  • 32. Data: 2014-11-19 10:34:32
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-11-18 17:27, Poldek wrote:

    > Spotkałeś się kiedyś z czymś takim w realu? Chodzi o użytkownika
    > domowego/małe (często domowe) biuro i rodzaj oraz ilość danych, które są
    > w tego typu środowisku przechowywane.

    Prawdopodobienstwo jest wystarczajace, aby tego problemu nie
    bagatelizowac

    http://www.zdnet.com/blog/storage/data-corruption-is
    -worse-than-you-know/191

    Pojemnosc dyskow i ilosc przechowywanych danych rosnie i ma taka skale,
    ze to ryzyko proporcjonalnie sie na to przenosi. Poza tym czasem
    wystarczy trzymac jakies duze obrazy, np. kopii zapasowych ktore
    dostana chocby takiego jednego 'strzala' i wowczas okazuje sie ze
    nie posiadaja mechanizmow korekcji tego typu bledow albo blad odczytu
    dotknal takiej jego czesci ze proba odczytu poskutkuje komunikatem ze
    plik jest bledny albo uszkodzony.

    > Jeżeli są dane są uszkodzone, to widać, słychać i czuć przy próbie
    > skopiowania tych danych.

    To troche pozno, szczegolnie w sytuacji o jakiej napisalem - pada Ci
    podstawowy dysk, a orientujesz sie ze "slychac i czuc" przy probie
    odtworzenia backupu z dysku w NAS. I wtedy pojawia sie zimny pot.

    Dla mnie to prosta sprawa: jesli istnieje mechanizm ktory pozwoli
    wykryc zawczasu tego typu ryzyko, to zwyczajnie warto z niego
    korzystac. Poza tym, tego typu weryfikacja moze wykazac problemy
    w odczycie danych zwiazane z fizyczna degradacja dysku, zanim
    wychwyci to SMART, prawdziwe bledy sie masowo posypia i bedzie
    za pozno na przeniesienie zasobow gdzie indziej.

    --

    memento lorem ipsum

  • 33. Data: 2014-11-19 13:29:33
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-11-19 08:54, Użytkownik Salata napisał:

> [...]
    > QNAP na atomie, wiec zamienilem. Niemniej jednak wydajnosciowo to niebo
    > i ziemia (na korzysc FreeNASa oczywiscie).

    Nie przekonasz kogoś kto wyprztykał się na tani motocykl
    do samochodu. Wszystko będzie oceniał z poziomu własnego sprzętu.
    U niego działa na 256MB więc więcej nie potrzeba. Nikomu.
    Inna sprawa że część użytkowników domowych NASów traktuje je
    jako zamiennik zewnętrznego dysku który nie trzeba przepinać
    między komputerami i potrzebują/używają tylko powierzchni na dane.

    Pozdrawiam

  • 34. Data: 2014-11-19 21:49:28
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 18/11/2014 23:13, R.e.m.e.K wrote:

    > Piszac o wymianie Debiana masz na mysli RN Duo?

    Pisałem o "odświeżeniu" RNDv1 (SPARC) w sensie zainstalowaniu nowszych
    wersji kluczowych aplikacji (nadal był to Sarge/Etch i nic nowszego).
    W wersji SPARC instalacja innego OSa niż oryginalny jest AFAIK
    niemożliwa (ale mogę się mylić bo przyznam, nie drążyłem tematu
    dogłębnie) a w repozytoriach same suchary i albo musisz kompilować albo
    szukać. AFAIR mnie się udało na dotdeb.org, ale z tego co widzę już nie
    ma. Tak czy siak wersja SPARC kona właśnie ze względu na brak nowego
    softu co jest konsekwencją jego wydajności, albo raczej jej braku. IMO
    dziś nie warto na nią tracić czasu i traktować ją tylko jako ciekawostkę
    (nawet po "podrasowaniu" ten NAS na serwer WWW jest za słaby choć na
    serwer SMB czy "pijawkę" torrentów nadaje się jak najbardziej).
    W RNDv2 (ARM) można zainstalować po serial/COM - tu masz opis
    http://netgear.nas-central.org/wiki/ReadyNasDUO-200_
    customisation_guide

    BTW w "większych" modelach x86 da się podłączyć monitor i instalujesz co
    chcesz, albo można też użyć chroot, ale to IMO inna para kaloszy.
    Sam w tej chwili używam starego RNDU2 z OS6 (z nowszych modeli, oparty o
    Wheezy) i w zasadzie wszystko co potrzeba instaluje się z repozytoriów
    bez kombinowania. Robi się jednak trochę "ciasno" i trafił mi się tani
    HP Proliant, więc niedługo pewnie migruję na niego.

    > Da sie to zrobic bez znajomosci doglebnej linuksa? Mozesz wiecej napisac?

    Co chcesz osiągnąć? Tj. co masz i czego potrzebujesz?
    IMO wystarczy wiedza jak instalować soft i jak go skonfigurować - jest
    trochę opisów w sieci na ten temat.
    Jeśli Twój NAS jest dla Ciebie "ciasny" i nie chcesz płacić za nowy to
    IMO najlepsze co możesz zrobić to upatrzyć sobie coś wydajniejszego i
    czekać na okazję.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 35. Data: 2015-02-01 00:11:27
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 15.11.2014 22:52, Poldek pisze:
    > No tak, właśnie o to mi chodzi: 100 Mbit/sek. dla NASa to kaganiec,
    > który wielokrotnie ogranicza jego wydajność w podstawowym zadaniu, jakim
    > jest dostarczanie danych po sieci. Zamiast 80-90 MB/sek. jak w
    > przyzwoitych współczesnych NASach będziesz miał maks. 12 MB/sek.
    > Będziesz miał czas, żeby nauczyć się Pana Tadeusza na pamięć przesyłając
    > pliki do/z tego NASa.
    > Gitabit is a must.

    A co poziesz o takich co mają NASa podłączonego przez WIFI, g, i sobie
    chwalą?

    p. m.

  • 36. Data: 2015-02-01 11:25:15
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 31/01/2015 23:11, m wrote:

    > A co poziesz o takich co mają NASa podłączonego przez WIFI, g, i sobie
    > chwalą?

    Uściślijmy. Co na tym robią i czy tylko i wyłącznie WiFi?
    Poza tym często jest tak, że komuś coś pasuje do czasu zanim nie
    spróbuje czegoś lepszego. ;D

    Właściwie większość moich medialnych urządzeń komunikuje się po WiFi z
    NASem i niewygodnie byłoby inaczej, ale nie wyobrażam sobie żebym miał
    zarządzać jego zawartością (przerzucanie dużej ilości plików z PC, czy
    choćby robił *duże* backupy) inaczej niż po 1GB LAN.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 37. Data: 2015-02-02 21:24:18
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 01.02.2015 11:25, Michal Lukasik pisze:

    > Uściślijmy. Co na tym robią i czy tylko i wyłącznie WiFi?

    Oglądają filmy, słuchają muzyki, codzinny backup przyrostowy po rsyncu.

    Po kablu jest opcja, serwisowa, jak wifi padnie wtedy można stanąć w
    przedpokoju, podpiąć się do kabla i wyserwisować, naprawić wifi.

    p. m.

  • 38. Data: 2015-04-29 13:59:19
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    m wrote:

    > A co poziesz o takich co mają NASa podłączonego przez WIFI, g, i sobie
    > chwalą?

    Pominę milczeniem.

  • 39. Data: 2015-04-30 15:13:58

    Najlepszy przepis na domowej roboty NAS:
    i) wziąć się do roboty;
    b) kupić do domu NAS.