    From: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Domowej roboty NAS
    Date: Wed, 19 Nov 2014 10:34:32 +0100

    On 2014-11-18 17:27, Poldek wrote:

    > Spotkałeś się kiedyś z czymś takim w realu? Chodzi o użytkownika
    > domowego/małe (często domowe) biuro i rodzaj oraz ilość danych, które są
    > w tego typu środowisku przechowywane.

    Prawdopodobienstwo jest wystarczajace, aby tego problemu nie
    bagatelizowac

    http://www.zdnet.com/blog/storage/data-corruption-is
    -worse-than-you-know/191

    Pojemnosc dyskow i ilosc przechowywanych danych rosnie i ma taka skale,
    ze to ryzyko proporcjonalnie sie na to przenosi. Poza tym czasem
    wystarczy trzymac jakies duze obrazy, np. kopii zapasowych ktore
    dostana chocby takiego jednego 'strzala' i wowczas okazuje sie ze
    nie posiadaja mechanizmow korekcji tego typu bledow albo blad odczytu
    dotknal takiej jego czesci ze proba odczytu poskutkuje komunikatem ze
    plik jest bledny albo uszkodzony.

    > Jeżeli są dane są uszkodzone, to widać, słychać i czuć przy próbie
    > skopiowania tych danych.

    To troche pozno, szczegolnie w sytuacji o jakiej napisalem - pada Ci
    podstawowy dysk, a orientujesz sie ze "slychac i czuc" przy probie
    odtworzenia backupu z dysku w NAS. I wtedy pojawia sie zimny pot.

    Dla mnie to prosta sprawa: jesli istnieje mechanizm ktory pozwoli
    wykryc zawczasu tego typu ryzyko, to zwyczajnie warto z niego
    korzystac. Poza tym, tego typu weryfikacja moze wykazac problemy
    w odczycie danych zwiazane z fizyczna degradacja dysku, zanim
    wychwyci to SMART, prawdziwe bledy sie masowo posypia i bedzie
    za pozno na przeniesienie zasobow gdzie indziej.

    --

    memento lorem ipsum