    From: Michal Lukasik <m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Domowej roboty NAS
    Date: Wed, 19 Nov 2014 20:49:28 +0000

    On 18/11/2014 23:13, R.e.m.e.K wrote:

    > Piszac o wymianie Debiana masz na mysli RN Duo?

    Pisałem o "odświeżeniu" RNDv1 (SPARC) w sensie zainstalowaniu nowszych
    wersji kluczowych aplikacji (nadal był to Sarge/Etch i nic nowszego).
    W wersji SPARC instalacja innego OSa niż oryginalny jest AFAIK
    niemożliwa (ale mogę się mylić bo przyznam, nie drążyłem tematu
    dogłębnie) a w repozytoriach same suchary i albo musisz kompilować albo
    szukać. AFAIR mnie się udało na dotdeb.org, ale z tego co widzę już nie
    ma. Tak czy siak wersja SPARC kona właśnie ze względu na brak nowego
    softu co jest konsekwencją jego wydajności, albo raczej jej braku. IMO
    dziś nie warto na nią tracić czasu i traktować ją tylko jako ciekawostkę
    (nawet po "podrasowaniu" ten NAS na serwer WWW jest za słaby choć na
    serwer SMB czy "pijawkę" torrentów nadaje się jak najbardziej).
    W RNDv2 (ARM) można zainstalować po serial/COM - tu masz opis
    http://netgear.nas-central.org/wiki/ReadyNasDUO-200_
    customisation_guide

    BTW w "większych" modelach x86 da się podłączyć monitor i instalujesz co
    chcesz, albo można też użyć chroot, ale to IMO inna para kaloszy.
    Sam w tej chwili używam starego RNDU2 z OS6 (z nowszych modeli, oparty o
    Wheezy) i w zasadzie wszystko co potrzeba instaluje się z repozytoriów
    bez kombinowania. Robi się jednak trochę "ciasno" i trafił mi się tani
    HP Proliant, więc niedługo pewnie migruję na niego.

    > Da sie to zrobic bez znajomosci doglebnej linuksa? Mozesz wiecej napisac?

    Co chcesz osiągnąć? Tj. co masz i czego potrzebujesz?
    IMO wystarczy wiedza jak instalować soft i jak go skonfigurować - jest
    trochę opisów w sieci na ten temat.
    Jeśli Twój NAS jest dla Ciebie "ciasny" i nie chcesz płacić za nowy to
    IMO najlepsze co możesz zrobić to upatrzyć sobie coś wydajniejszego i
    czekać na okazję.
    --